    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Do Olafa -- Secure Erase SSD
    Date: Thu, 22 Apr 2021 14:17:52 +0200

    "Olaf Frikiov Skiorvensen" m...@4...com

    > Program od producenta dysku nie chce tego zrobić bez restartu?

    Nie chce.

    > To chyba Samsung Magician

    Tak -- to Samsung Magician.

    Wcześniejsza jego wersja miała jakiś problem, więc
    zainstalowałem najnowszą -- pokazała mi, że mój dysk
    nie obsługuje SE... Na szczęście teraz już pokazuje,
    że dysk obsługuje SE, ale chce penflaszkę i restart...
    (wcześniejsza wersja też chciała)

    > o ile dobrze pakiętam. Bijesz jakiś rekord Uptime systemu?

    Nie -- chodziło tylko o wygodę.

    > No nie da się, ale może coś z maszyną wirtualną zguzdrawęźić.
    > Jeśli komputer obsługuje Vt-d, to powinno dać radę.
    > Musisz to mieć bez restartu?

    Nie muszę.

    > Uśpienie lub wypięcie dysku z zasilania i podpięcie ponowne.

    OK. Czyli wyłączenie komputera na chwilę także?

    > User nie ma dostępu do tablic metadanych dysku, pSLC
    > cache czy sektorów OP oraz przykładowo, do tablic
    > translatora, secure erase skasuje o wszystko.

    OK.

    > Secure Erase skasuje wszystkie bloki natychmiast, nawet bloki
    > już wcześniej skasowane i aktualne całkowicie puste skasuje
    > ponownie, więc do cykli kasowania dojdzie dla każdego bloku
    > jeden cykl, kasowanie bloku to zapis FF w całym bloku plus
    > podniesienie napięcia zasilania bloku więc tak, degraduje,
    > ale i tak kasowanie bloków musi wystąpić przed zapisem do
    > danego bloku, więc taka degradacja występuje podczas
    > normalnej pracy dysku.

    Podczas normalnej pracy komórka (komórka, strona, czy blok) jest
    nadpisywana
    czy
    najpierw kasowana z zapisem FF a dopiero później nadpisywana?
    Czym w ogóle jest skasowanie? (czym jest skasowanie komórki,
    czym jest skasowanie strony, czym jest skasowanie bloku?...)

    > Trim owszem, ma dobry wpływ na żywotność dysku, secure erase też
    > może mieć(jak się pracuje na dysku bez TRIM czy jak system operacyjny
    > w czasie startu/zamykania wyłącza TRIM i zostawia śmieci, windows tak
    > ma), secure erase to się stosuje na przykład przy oddaniu dysku w inne
    > ręce, aby gość nie mógł sobie odzyskać jakichś danych, dodatkowo, secure
    > erase kasuje wszystko(obszar OP i pSLC cache, normalnie nie masz kontroli
    > nad tymi obszarami).

    Nie zależy mi na skasowaniu informacji, lecz jedynie na pielęgnacji
    dysku -- SE pomoże czy raczej niekoniecznie? Chcę przebudować układ
    na dysku -- przy okazji zamierzałem dać SE, bo zrozumiałem kiedyś,
    że SE jakoś korzystnie wpływa na osiągi i żywotność dysku, ale może
    zrozumiałem źle.

    Może SE niczego dobrego mi nie da?

    Aby dopomóc dyskowi -- warto dać SE czy nie warto? Na skasowaniu
    danych nie zależy mi. Dysk nadal będzie w moich rękach. Zależy
    mi tylko na funkcjonalności dysku i rozsądnym postępowaniu
    z tymże dyskiem.

    > Tak powinno być, przynajmniej teoretycznie nie
    > ma przeciwwskazań(poza przypadkiem, kiedy
    > chcesz to zrobić z dyskiem systemowym).
    > Pod Windows zawsze było to problematyczne.

    Ciekawe, dlaczego Win stwarza problemy.
    Czy Win uczestniczy w SE inaczej niż tylko zleceniem
    wykonania SE? Jeśli dobrze rozumiem:
    - całą operację SE przeprowadza sam dysk,
    - dysk nie przeprowadza SE w kooperacji z systemem operacyjnym;
    Win jedynie pośredniczy w wysłaniu zlecenia wykonania
    SE i nie ingeruje w wykonanie tegoż zlecenia.

    Źle rozumiem czy dobrze?

    > Reasumując, secure erase kasuje wszystkie dane usera
    > z dysku plus tablice translacji, pSLC cache czy obszar OP.

    Czy to w jakikolwiek sposób poprawia kondycję dysku?
    (przedłuża żywotność, zwiększa transfer, zmniejsza
    opóźnienia?...)

> [...]
    > setki cykli P/E, a niektóre dziesiątki).

    > Pamięć flash w dysku SSD podzielona jest na bloki o wielkości
    > megabajtów(przykładowo 8 MiB), bloki podzielone są na strony
    > o wielkości 4-8 KiB, skasować można tylko cały blok(do tego
    > konieczne jest z reguły podniesienie napięcia zasilania bloku
    > i jego wypełnienie wzorem FF), natomiast zapisać danymi można
    > pojedynczą stronę, każdy blok ma licznik cykli P/E jakie przeszedł
    > od początkudziałania dysku.

    > Za pomocą hdparm i blkdiscard zrobisz z dyskiem wszystko, pod
    > Win już niekoniecznie, pod tym względem Win to mientka kupa.

    Słowem -- profesjonalizm... ;)

    > GC - garbage collector.
    > P/E - cykle program/erase.
    > OP - overprovisioning, nadmiarowe bloki pamięci flash.

    -=-

    Warto dać SE, by pomóc dyskowi czy nie warto?
    SE zwiększy żywotność lub przyspieszy dysk?
    Ani na wymazaniu danych mi nie zależy.
    ani zbyt mocno na zatrzymaniu danych mi nie zależy,

    Zależy mi tylko na ewentualnej poprawie pracy dysku.
    [nie dusza jest ważna, ale ciało;
    mięso jest istotne, nie spirytus]

    Czy SE inaczej wygląda w wypadku NVMe niż w wypadku SATA?
    Takoż z TRIM -- czy pomiędzy NVMe i SATA są jakieś różnice
    w samej komendzie (w samym zleceniu) TRIM lub w sposobie
    przeprowadzenia TRIM?

    --