    From: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida..Console>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Do Olafa -- Secure Erase SSD
    Date: Sun, 25 Apr 2021 18:51:10 +0200

    W dniu 24 kwi 2021 o 17:11, Olek pisze:

    > Win10 sam domyślnie trimuje wolne miejsce na dysku SSD.

    > Pewnie masz tam ustawione w harmonogramie

    Mam.

    > "Ograniczanie" dysku co tydzień.

    Może inaczej nazwane, ale mam. Czasami też sprawdzam
    z nudów, czy jet OK z regularnym TRIMowaniem.

    > Dla trwałości dysku nic więcej nie wymyślisz.

    Więc SE nie pomoże dyskowi?
    Tylko nieodwracalnie skasuje informacje?

    -=-

    Już wrzuciłem na Evo partycję (na razie tylko jedną -- i na razie
    tak zostawię, choć wywaliłem stamtąd dwie wcześniejsze) z 64W10,
    ale pytam, by wiedzieć, jak ustawić się w przyszłości.

    Nie zleciłem wykonania SE.

    -=-

    Moje spostrzeżenia:
    - SSHD to zupełnie poroniony pomysł
    - SSD jest bardzo dobry, ale ma dwie (uzupełniające się?) wady:
    - jest stosunkowo drogi
    - zużywa się
    - duże RAMki to dobry pomysł (niekoniecznie realizowalny;
    przykładowo C2D T7300 obsługuje jedynie 4GiB DDR2)
    - najlepszym pomysłem jest dobrze przemyślany system operacyjny ;)

    W10 (mając dużo RAMek) nieustannie pisze coś potomnym na systemowym
    dysku, wiedząc doskonale, iż zapisy te są niepotrzebne. Nieustające
    zapisywanie drobnych pliczków obciąża HDD niemiłosiernie. Do owegoż
    sączenia dokłada się nieustające aktualizowanie systemu -- zupełnie
    mrożące 64W10 zainstalowany na HDD. Rzecz jasna SSD, zwłaszcza NVMe
    radzi sobie z sączeniem i aktualizowaniem -- b. szybkim dostępem...
    (głowica dysku nie musi nieustannie szaleć) Ale flaszki -- zużywają
    się w efekcie zapisywania... [tak ma być! -- to jest przyrost PKB!]

    -=-

    Coraz częściej zauważam, że najlepszym rozwiązaniem jest tani i mały
    (64GiB wystarczy na 64W10, lecz takich pojemności nie ma a 64GB mnie
    nie wystarczy) SSD (każdy SSD jest dostatecznie szybki na sam 64W10)
    i szybki (jak najszybszy) HDD na ważne dane. (utrata systemu to mała
    strata)

    --