    Subject: Re: Do Olafa -- Secure Erase SSD
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    From: Olek <o...@p...onet.pl>
    Date: Sun, 25 Apr 2021 23:19:40 +0200

    > Więc SE nie pomoże dyskowi?
    > Tylko nieodwracalnie skasuje informacje?

    W reżimie normalnego użytkowania jest najrozsądniejsze - wszystkie wolne
    komórki wracają do puli, a wykorzystane nadal trzymają dane.
    Tymczasowej przenoszenie danych na inny dysk, tylko po to aby na SSD
    zrobić SE, następnie wgrywanie na SSD z powrotem danych będzie zużywać
    dysk bardziej.

    > - SSD jest bardzo dobry, ale ma dwie (uzupełniające się?) wady:
    >    - jest stosunkowo drogi
    >    - zużywa się

    Mam ośmioletnie komputery na których przez cały roboczy tydzień pracują
    pracownicy. Dyski raportują zużycie na poziomie 15%, także nie
    przejmowałbym się zbytnio tym zużyciem, w przypadku normalnego
    użytkowania Win 10.

    > - duże RAMki to dobry pomysł (niekoniecznie realizowalny;
    >   przykładowo C2D T7300 obsługuje jedynie 4GiB DDR2)
    > - najlepszym pomysłem jest dobrze przemyślany system operacyjny ;)

    No to polecam którąś dystrybucję Linuksa. Mój Slackware wciąż siedzi na
    HDD i mu z tym dobrze. SSD dołożyłem tylko dla W10.

    > W10 (mając dużo RAMek) nieustannie pisze coś potomnym na systemowym
    > dysku, wiedząc doskonale, iż zapisy te są niepotrzebne. Nieustające
    > zapisywanie drobnych pliczków obciąża HDD niemiłosiernie. Do owegoż
    > sączenia dokłada się nieustające aktualizowanie systemu -- zupełnie
    > mrożące 64W10 zainstalowany na HDD. Rzecz jasna SSD, zwłaszcza NVMe
    > radzi sobie z sączeniem i aktualizowaniem -- b. szybkim dostępem...
    > (głowica dysku nie musi nieustannie szaleć) Ale flaszki -- zużywają
    > się w efekcie zapisywania... [tak ma być! -- to jest przyrost PKB!]

    Szkoda tylko, że chiński PKB.

    > Coraz częściej zauważam, że najlepszym rozwiązaniem jest tani i mały
    > (64GiB wystarczy na 64W10, lecz takich pojemności nie ma a 64GB mnie
    > nie wystarczy) SSD (każdy SSD jest dostatecznie szybki na sam 64W10)
    > i szybki (jak najszybszy) HDD na ważne dane. (utrata systemu to mała
    > strata)

    Przez pandemię ceny w PLN trochę się popsuły, ale nadal SSD 256 GB można
    kupić poniżej 200 zł. To niezbyt dużo, aczkolwiek rozumiem, że gdy cały
    komputer jest mniej warty niż ten dysk :) to sprawa zaczyna być
    dyskusyjna 8-]
    --
    Olek