    From: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida..Console>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Do Olafa -- Secure Erase SSD
    Date: Mon, 26 Apr 2021 01:32:13 +0200

    W dniu 25 kwi 2021 o 23:19, Olek pisze:

    > W reżimie normalnego użytkowania jest najrozsądniejsze

    TRIM jest najrozsądniejsze?
    czy
    SE jest najrozsądniejsze?

    Co to jest reżimie normalnego użytkowania?
    Może jestem nienormalnym użytkownikiem?
    Może trzeba koniecznie zakładać partycje
    softem Samsunga?... Może tylko sterowniki
    Samsunga?...

    > Mam ośmioletnie komputery na których przez cały
    > roboczy tydzień pracują pracownicy. Dyski

    Tylko SSD czy i SSD, i HDD?

    > raportują zużycie na poziomie 15%, także nie

    Czyli ponad 50 lat do pełna?

    > przejmowałbym się zbytnio tym zużyciem, w przypadku
    > normalnego użytkowania Win 10.

    > No to polecam którąś dystrybucję Linuksa. Mój Slackware wciąż
    > siedzi na HDD i mu z tym dobrze. SSD dołożyłem tylko dla W10.

    Nie sączy? Nie aktualizuje się głupio?... (milionem małych pliczków)

    > Przez pandemię ceny w PLN trochę się popsuły,

    Bezpośrednio przez pandemię czy pośrednio, za sprawą BTC?

    > ale nadal SSD 256 GB można kupić poniżej 200 zł.

    Na razie nie qpuję.

    > To niezbyt dużo, aczkolwiek rozumiem, że gdy cały komputer
    > jest mniej warty niż ten dysk :) to sprawa zaczyna być
    > dyskusyjna 8-]

    Owszem -- skoro dysk zmniejsza wartość całości... ;)

    -=-

    NVMe wstawiłem do Acera 7 razy droższego niż ów dysk, ale
    zysk z tego SSD jest taki sobie w relacji do ceny dysku.

    Jestem cierpliwy, więc tak sobie mnie przerażają aktualizacyjne
    mrożonki, ;) ale komputer nie lubi mojej matki -- gdy ta zbliża
    się do pracującego komputera, komputer zamiera na kilkadziesiąt
    minut, jeśli 64W10 wystartował z SSHD czy z HDD... Niby możliwe
    jest wstrzymywanie aktualizacji na 7 dni, lecz zapominam o tym,
    zanim jest za późno -- a matka cierpliwości nie ma... Wrzuciłem
    zaktualizowany 64W10 H2 na SSD, bo tamtejsze dwie wersje nie są
    użyteczne (należało wrzucić coś zdrowszego) a duża aktualizacja
    64W10 zżera zbyt wiele miejsca i wcale nie jest błyskawiczna...

    Przy okazji zamierzałem dać SE, gdyż z wcześniejszych rozmów
    grupowych zrozumiałem, że SE pomoże dyskowi... Ponieważ Olaf
    nie dał rozstrzygającej odpowiedzi, nie dałem SE...

    -=-

    Obok siebie stoją dwa laptopy z 64W10:
    - Fujitsu-Siemens
    - C2D T7300
    - 4GiB RAMek
    - 2 niezbyt ;) nowe HDD, z tego jeden 5400rpm
    pracujący na mostku SATA-PATA w UDMA5
    - Acer
    - i5 7200U
    - 12GiB RAMek
    - 1 HDD 7200rpm dający 150MB/s na swym początku
    - 1 SSHD 5400rpm
    - 1 SSD NVMe pracujący na 2 liniach PCIe
    (komputer więcej linii nie oferuje -- i5 7200U)
    i mogę spokojnie zauważyć, że F-S nie laguje tak
    strasznie jak Acer po starcie z SSHD czy z HDD...

    F-S ma wolny slot mSATA przeznaczony na modem 3G -- być może
    mógłbym ten slot skutecznie obsadzić niedużym dyskiem mSATA.
    Z takim dyskiem F-S byłby już rakietą?... ;)

    Acer nieustannie aktualizuje się -- także teraz, choć pracuje
    nieustannie od kilku dni, z tego od kilku godzin na tej samej
    kopii 64W10 -- F-S znacznie mniej czasu poświęca tym... Hm...
    zabiegom pielęgnacyjnym? ;) F-S także pracuje od kilku godzin
    na tej samej kopii, zaś swe ostatnie bootowanie zaliczył dość
    dawno -- nie pamiętam kiedy, bo nie wyłączam go, lecz usypiam
    od dawna...

    -=-

    Tak czy siak nie będę teraz dawał SE.
    Być może w przyszłości -- o ile uznam, że SE istotnie
    przysłuży się dyskowi...

    -=-

    Ostatnia aktualizacja 64W10 na Acerze sprawiła, że Opera
    [i filharmonia?] nie chce pracować na Nvidii, czym mnie
    smuci, dlatego usiłuję jeszcze pobawić się wcześniejszymi
    kopiami 64W10 -- być może którąś z nich skutecznie
    zaktualizuję do H2 tak, by Opera pracowała na Nvidii,
    w co wątpię...

    -=-

    Acerowe problemy:
    - akumulatorowe zasilanie nie jest pewne
    - gniazdo USB-C jest zupełnie martwe -- ani nim zasilić
    laptopa nie mogę, ani w nim nie widzę napięcia
    - przewód zasilający przerwany
    (to akurat naprawiłem)
    - coraz mniej programów korzysta z Nvidii
    - w sumie sporo kosztował -- laptop+RAMki+dyski
    - support Acera zawzięcie wprowadza w błąd

    Fujitsu-Siemens to jednak cudo, choć dwakroć odwiedził serwis
    gwarancyjny -- ale na razie nie chciałbym qpić używki...

    --