    Subject: Re: Do Olafa -- Secure Erase SSD
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    From: Olek <o...@p...onet.pl>
    Date: Mon, 26 Apr 2021 21:40:30 +0200

    > Tylko SSD czy i SSD, i HDD?

    SSD + HDD
    Tyle, że pracownicy nie odczuwają potrzeby używać HDD skoro łatwiej
    zapisać na pulpicie. A ja nie z tych, co wiedzą lepiej aby ich zmuszać.
    Część z SSD kupowałem w epoce gdy tylko 120 GB miały strawną cenę, więc
    obecnie na tych komputerach często trzeba zrobić symlinki i przenieść
    część programów na HDD, bo brakuje miejsca do przemielenia aktualizacji W10.
    Symlinki ratują sytuację zwłaszcza na posranych płytach Asusa z dużą
    ilością RAM, gdzie hiberfil.sys zajmuje pół dysku SSD, a jak wyłączyć
    hiterfil.sys to przestaje działać WOL.

    > Czyli ponad 50 lat do pełna?

    To nie jest liniowe.

    > Nie sączy? Nie aktualizuje się głupio?... (milionem małych pliczków)

    W10 coś tam robi, ale tylko gdy pracuje, a do tego ma u mnie niewiele
    okazji.

    > Bezpośrednio przez pandemię czy pośrednio, za sprawą BTC?

    Ja się nie znam, ale stosunek PLN/$ to chyba niekoniecznie przez BTC.

    > Na razie nie qpuję.

    Po mojemu dyski się kupuje gdy potrzeba, a nie gdy jak można :)

    > Owszem -- skoro dysk zmniejsza wartość całości... ;)

    Te dyski SSD o rozmiarze 64 GB to muszą być bardzo drogie.

    > NVMe wstawiłem do Acera 7 razy droższego niż ów dysk, ale
    > zysk z tego SSD jest taki sobie w relacji do ceny dysku.

    Jakieś pięć lat temu wstawiłem SSD na SATA do laptopa HP C2D i to
    pozwala używać go do dziś. Oczywiście nie katuję go W10.
    Pod 32 bit Slackware elegancko odtwarza Youtube na Firefoksie.
    Przy odtwarzaniu YT na VLC to już nawet wiatrak nie wchodzi na wysokie
    obroty.
    Niestety przypadku laptopa C2D "zero waste" wiąże się z "waste
    electricity" bo zasilacz jest dwa razy gorętszy niż po podpięciu laptopa
    z i5.

    > Jestem cierpliwy, więc tak sobie mnie przerażają aktualizacyjne
    > mrożonki, ;) ale komputer nie lubi mojej matki -- gdy ta zbliża
    > się do pracującego komputera, komputer zamiera na kilkadziesiąt
    > minut, jeśli 64W10 wystartował z SSHD czy z HDD... Niby możliwe
    > jest wstrzymywanie aktualizacji na 7 dni, lecz zapominam o tym,
    > zanim jest za późno -- a matka cierpliwości nie ma... Wrzuciłem

    Jak tam ostatnio grzebałem, to pod W10 pro można było odwlec o rok.

    > zaktualizowany 64W10 H2 na SSD, bo tamtejsze dwie wersje nie są
    > użyteczne (należało wrzucić coś zdrowszego) a duża aktualizacja
    > 64W10 zżera zbyt wiele miejsca i wcale nie jest błyskawiczna...
    >
    > Przy okazji zamierzałem dać SE, gdyż z wcześniejszych rozmów
    > grupowych zrozumiałem, że SE pomoże dyskowi... Ponieważ Olaf
    > nie dał rozstrzygającej odpowiedzi, nie dałem SE...

    Skupiamy się na trwałości, a więc trimowanie jest optymalne.

    > -=-
    >
    > Obok siebie stoją dwa laptopy z 64W10:
    > - Fujitsu-Siemens
    >    - C2D T7300
    >    - 4GiB RAMek
    >    - 2 niezbyt ;) nowe HDD, z tego jeden 5400rpm
    >      pracujący na mostku SATA-PATA w UDMA5

    Wsadź SSD, życie ucieka :)

    > - Acer
    >    - i5 7200U
    >    - 12GiB RAMek
    >    - 1 HDD 7200rpm dający 150MB/s na swym początku
    >    - 1 SSHD 5400rpm
    >    - 1 SSD NVMe pracujący na 2 liniach PCIe
    >      (komputer więcej linii nie oferuje -- i5 7200U)
    > i mogę spokojnie zauważyć, że F-S nie laguje tak
    > strasznie jak Acer po starcie z SSHD czy z HDD...

    Piszesz "system" myślisz "W10". W10 na dysku innym niż SSD jest nieużywalny.

    > F-S ma wolny slot mSATA przeznaczony na modem 3G -- być może
    > mógłbym ten slot skutecznie obsadzić niedużym dyskiem mSATA.
    > Z takim dyskiem F-S byłby już rakietą?... ;)

    Aha, czyli F-S ma PATA od strony płyty. No cóż, rok temu w roli cienkich
    klientów kupowałem pracownikom HP 9470m i HP 1040, które można było
    kupić nawet w okolicach 500 zł. A potem przyszło zdalne nauczanie i ceny
    się popsuły.
    Sentyment sentymentem, ale ja bym sugerował zaprzestać uporczywej
    terapii F-S.

    > Acer nieustannie aktualizuje się -- także teraz, choć pracuje
    > nieustannie od kilku dni, z tego od kilku godzin na tej samej
    > kopii 64W10 -- F-S znacznie mniej czasu poświęca tym... Hm...
    > zabiegom pielęgnacyjnym? ;) F-S także pracuje od kilku godzin
    > na tej samej kopii, zaś swe ostatnie bootowanie zaliczył dość
    > dawno -- nie pamiętam kiedy, bo nie wyłączam go, lecz usypiam
    > od dawna...

    Można spróbować debloatowania.

> [...]
    >
    > -=-
    >
    > Ostatnia aktualizacja 64W10 na Acerze sprawiła, że Opera
    > [i filharmonia?] nie chce pracować na Nvidii, czym mnie
    > smuci, dlatego usiłuję jeszcze pobawić się wcześniejszymi
    > kopiami 64W10 -- być może którąś z nich skutecznie
    > zaktualizuję do H2 tak, by Opera pracowała na Nvidii,
    > w co wątpię...
    >
    > -=-
    >
    > Acerowe problemy:
    > - akumulatorowe zasilanie nie jest pewne
    > - gniazdo USB-C jest zupełnie martwe -- ani nim zasilić
    >   laptopa nie mogę, ani w nim nie widzę napięcia

    Musi zepsuty?
    Pooglądaj na YT Daniela Rakowieckiego. Może już naprawiał Twój model.

    > - przewód zasilający przerwany
    >   (to akurat naprawiłem)
    > - coraz mniej programów korzysta z Nvidii
    > - w sumie sporo kosztował -- laptop+RAMki+dyski
    > - support Acera zawzięcie wprowadza w błąd

    Bo support jest po to, żeby generować dochody producentowi, a nie dla
    dobra użytkowników.

    > Fujitsu-Siemens to jednak cudo, choć dwakroć odwiedził serwis
    > gwarancyjny -- ale na razie nie chciałbym qpić używki...

    Natomiast ja jestem zachwycony poleasingowymi laptopami z linii
    biznesowej. Nawet naklejki spolszczające na klawiaturze tak naprawdę nie
    robią różnicy.
    --
    Olek