  • Data: 2020-07-08 11:13:59
    Temat: Re: Elektrotechnika prądów słabych (1918 r.)
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.p
    l...
    >Rzym miał więcej szczęście. Gdy upadł, to po okresie ruchawki
    >wyłonili
    >się różni samozwańczy cysorze, a Europa stała się chrześcijańska.
    >Gdyby rzeczy pozostawić samym cysorzom, to by nam może doskonalili
    >nauki dźgania dzidą i zapewnili wiele odkryć w wymachiwaniu mieczem,
    >bo głównie to im w głowach było. Depozyt nauki i wiedzy wieków
    >dawnych
    >był w rzeczonych klasztorach. Tylko tam byli ludzie piśmienni. Żaden
    >cysorz nie palił się do organizowania KBN-ów czy NCBR-ów.

    Moze nie musial - skoro obywatel rzymski mial wikt zapewniony, to mogl
    sie poswiecac innym dziedzinom.

    Ale ... balisty i katapulty, to kto opracowal ?

    >Nie jest też
    >prawdą, jakoby samym przepisywaniem nauki średniowieczne stały.
    >Budowa
    >takiej Notre-Dame to nie tyle, co trzy zdrowaśki zmówić. Kunsztu
    >więcej
    >w niej, niż w każdej antycznej budowli. Albo później bazylika
    >Świętego
    >Piotra w Rzymie -- liczenie statyki kopuł to już mocna matematyka. Z

    Ale ... to nie zakonnicy zbudowali.
    Przy czym kamienne łuki to wymysl jeszcze rzymski.

    >matematyką nie miał też kłopotów Kopernik, choć to klecha
    >diecezjalny,
    >nie klasztorny.

    No ba, jak musial prowadzic ksiegowosc diecezji, to musial byc biegly
    :-)
    Ale trygonometria w ksiegowosci niepotrzebna :-)

    >Są, ale są też tego subiektywizmu granice. Do szkoły chodziłem za
    >komuny,
    >więc więc o ludziach w habitach starano się mi tam opowiadać raczej
    >złe
    >rzeczy, niż dobre. Ale nikomu nie przyszło do głowy, by zaprzeczyć,
    >że
    >chrześcijaństwo zbudowało Europę jaką znmy,

    No, oprocz tych kosciolow mamy w Europie tez zamki ... najpierw
    obronne, potem takze reprezentacyjne ... a potem domy bogatych
    mieszczan ...

    >a Kościół przez wieki był
    >głównym mecenasem nauki (sztuki też, ale my nie o tym teraz).

    Sztuki, bo mial duze dochody, zwolnienie z podatkow, i rozpasanych
    biskupow ?

    Ale z tym mecenatem nauki ... czy nie przesada ?

    J.