  • Data: 2021-08-20 16:03:06
    Temat: Re: Elektryfikacja wsi za okupacji
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 20 Aug 2021 15:05:36 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Żydzi generalnie mieli taką zasadę, by nie "kopać" się z miejscowymi,
    > tylko dogadywać. Jak Rosjanie zdobyli nasze wschodnie tereny, to z nimi
    > się dogadali.

    IMO wiecej. Robotnicy musieli sie wladzy radzieckiej podobac.
    Drobni geszefciarze, jak np krawiec - czemu nie, tez pracuje na
    siebie. Sklepikarz moze mniej, ale da sie zaakceptowac, szczegolnie
    jak sie zatrudni w panstwowym sklepie.
    Inteligencja typu lekarz czy ksiegowy - chyba tez sie podobala.
    Duzi fabrykanci sie nie podobali ... a historia jakos milczy o tych z
    zaboru radzieckiego ... nie bylo ich na tamtych terenach, czy zdazyli
    uciec, chocby do Rumunii?

    Zydow poza tym troche car przesladowal, wiec stanowili pozywke dla
    rewolucji. Nie wiem - moze te inteligenciki imponowaly znajomoscia i
    rozwijaniem ideologii, bo we wladzach partii bylo duzo.
    Oczywiscie tych niepraktykujacych.

    No i mieli Zydzi nadzieje na na wlasne panstwo gdzies w ZSRR, czy
    chocby autonomie, ale Stalin w koncu te nadzieje rozwial.

    Tak czy inaczej - jakos Zydzi i wladza radziecka do siebie pasowali.

    > Z tego, co czytałem, to nawet poniekąd pomagali Rosjanom
    > przeciwko Polakom tam pozostałym. Tu bym się najbardziej obawiał, ze jak
    > Niemcy weszli, toi nasi mogli w odwecie ich wydawać Niemcom.

    Calkiem mozliwe.
    Choc to juz byl rok 1941 i Niemcy mieli terror dla Polakow. Ot chocby
    mord profesorow lwowskich - ledwo Niemcy wpadli,
    to zaraz 40 rozstrzelali. Ale reszcie ... kazali normalnie pracowac.
    Tylko nazwe zmienili.

    I pojdziesz tu do Niemcow donosic na jakiegos Zyda?
    Ukraincy mogli donosic, przedwojenni polscy obywatele.

    > Wiesz, to była już połowa lat 80-tych.

    No to co?
    Jak widac zomowskie praktyki jeszcze w 2021 maja sie dobrze.

    Tzn nauczycieli miales dobrych - doradzili, zeby nie tykac tematu i
    siedziec cicho. Moze nawet powiedzieli, zebys RWE posluchal :-)

    > Ale Dania była tak trochę inaczej okupowana.

    Wrecz calkiem inaczej, ale widac komus jeszcze na tych Zydach
    zalezalo.

    > Nawet w 1941~42 roku Niemcom ne był potrzebny problem. Zwłaszcza, ze
    > poniekąd było to zaplecze frontu wschodniego. Oczywiście, że byliby w
    > stanie owych 11 milionów złapać i zamordować, ale byłby to problem.

    No - wiekszosc juz mieli w gettach, zadbali wczesniej.
    Ale jakby nie mieli ... spacyfikowac latwo.

    No i gdyby wczesniej Zydow lepiej traktowali, to nie byloby problemu z
    ukrywaniem w 1941.

    J.