  • 1. Data: 2021-08-16 19:16:31
    Temat: Elektryfikacja wsi za okupacji
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    Czołem.Taki luźny topik, który mnie zaciekawił.

    Wikipedia, pod hasłem elektryfikacja

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Elektryfikacja

    powiada że:

    " W okresie okupacji zelektryfikowano ok. 500 wsi w granicach Polski
    sprzed 1939 r."

    500 wsi to nie jest dużo, ale rodzi się pytanie: kto, gdzie i po co to
    zrobił w okupowanym kraju ? Widać musiał być w tym jakiś interes. A jak
    było w innych okupowanych krajach ?

    Ktoś coś wie ?

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 2. Data: 2021-08-16 20:56:42
    Temat: Re: Elektryfikacja wsi za okupacji
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Monday, 16 August 2021 at 19:16:34 UTC+2, PeJot wrote:
> [...]
    >
    > 500 wsi to nie jest dużo, ale rodzi się pytanie: kto, gdzie i po co to
    > zrobił w okupowanym kraju ? Widać musiał być w tym jakiś interes. A jak

    Ciekawostka. A pod którą okupacją? Źródło informacji?

  • 3. Data: 2021-08-16 20:57:54
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 16.08.2021 o 19:16, PeJot pisze:
    > Ktoś coś wie ?

    Niemcy na terenach zajętych byliu niezłymi gospodarzami. Poczytaj o
    historii budowy Zapory Wodnej w Rożnowie. Nasi ją rozpoczęli, ale Niemcy
    ukończyli. Pozwoliła na elektryfikacje okolicy.

    --
    Robert Tomasik

  • 4. Data: 2021-08-16 21:13:00
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Niemcy na terenach zajętych byliu niezłymi gospodarzami. Poczytaj o
    > historii budowy Zapory Wodnej w Rożnowie. Nasi ją rozpoczęli, ale Niemcy
    > ukończyli. Pozwoliła na elektryfikacje okolicy.

    Faktycznie:

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Elektrownia_Ro%C5%BCn%
    C3%B3w

    Ale tu piszą że nadwyżki energii były przesyłane w kier. Warszawy, czyli
    zapewne dla odbiorców przemysłowych, a nie wiejskich.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 5. Data: 2021-08-16 21:16:43
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 16.08.2021 o 21:13, PeJot pisze:

> [...]
    > Ale tu piszą że nadwyżki energii były przesyłane w kier. Warszawy, czyli
    > zapewne dla odbiorców przemysłowych, a nie wiejskich.

    Nie potrafię Ci powiedzieć, gdzie oni ten prąd dokąłdnie dystrybuowali.
    Chodzi mi o sam fakt Twoich wątpliwości co do gospodarowania przez
    Niemców na zajętych terenach.

    --
    Robert Tomasik

  • 6. Data: 2021-08-16 21:35:08
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    C3%B3w

    > Nie potrafię Ci powiedzieć, gdzie oni ten prąd dokąłdnie dystrybuowali.
    > Chodzi mi o sam fakt Twoich wątpliwości co do gospodarowania przez
    > Niemców na zajętych terenach.

    To pewnie było robione głównie na potrzeby okupanta.
    Podobnie jak rozwinięty przez nich system pracy niewolniczej.

    Nie przesadzaj zbytnio, bo za chwilę okaże się, że okupanci to byli sami
    dobrodzieje.
    https://polona.pl/item/plakat-inc-korzystaj-z-mozliw
    osci-ksztalcenia-sie-jedz-do-niemieckich-fabryk,NzYw
    MDQ2OTM/0/#info:metadata

    WM

  • 7. Data: 2021-08-16 21:40:23
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 16.08.2021 o 21:35, WM pisze:

    > To pewnie było robione głównie na potrzeby okupanta.

    Ależ oczywiście, ze na ich potrzeby. No przecież zarabiali na tym w
    podatkach.

    > Podobnie jak rozwinięty przez nich system pracy niewolniczej.

    Oczywiście, ale co to zmienia? Z drugiej strony, jeśli chcieli, by to
    było wydajne, to pasowało przyuczyć do tej pracy.

    > Nie przesadzaj zbytnio, bo za chwilę okaże się, że okupanci to byli sami
    > dobrodzieje.

    Po prostu ich interesy w jakimś tam zakresie były zbieżne z naszymi.
    Przykładowo im też były potrzebne drogi, mosty, fabryki itd.

    --
    Robert Tomasik

  • 8. Data: 2021-08-16 21:49:18
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2021-08-16 o 21:35, WM pisze:

    > https://polona.pl/item/plakat-inc-korzystaj-z-mozliw
    osci-ksztalcenia-sie-jedz-do-niemieckich-fabryk,NzYw
    MDQ2OTM/0/#info:metadata

    Ciekawe z którego to roku. Sama swastyka niewiele mówi.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 9. Data: 2021-08-16 22:11:01
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Oczywiście, ale co to zmienia? Z drugiej strony, jeśli chcieli, by to
    > było wydajne, to pasowało przyuczyć do tej pracy.

    Szkoły były zamknięte, a za tajne nauczanie groziły represje.

    Niszczono, planowo, polską inteligencję.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Akcja_AB

    > Po prostu ich interesy w jakimś tam zakresie były zbieżne z naszymi.
    > Przykładowo im też były potrzebne drogi, mosty, fabryki itd.

    Elektryfikowano 600 wsi, ale dużo więcej ich spalono w pacyfikacjach.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Pacyfikacje_wsi_polski
    ch_podczas_okupacji_niemieckiej

    WM

  • 10. Data: 2021-08-16 22:34:10
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-08-16 o 21:49, PeJot pisze:

    osci-ksztalcenia-sie-jedz-do-niemieckich-fabryk,NzYw
    MDQ2OTM/0/#info:metadata

    > Ciekawe z którego to roku. Sama swastyka niewiele mówi.

    Nie podają ostatniej cyfry roku, tylko 194...

    https://polona.pl/search/?filters=metatype:plakat_po
    lityczny_niemiecki,public:1,hasTextContent:0

    WM