  • Data: 2020-11-18 15:32:36
    Temat: Re: Fa?szywe STM32?
    Od: a...@m...uni.wroc.pl szukaj wiadomości tego autora

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:
    > Trafi?em ostatnio w sieci na par? tekst?w po?wi?conych podrabianym
    > STM32. Autor jednego z nich twierdzi?, ?e jednym z "objaw?w" fa?szywo?ci
    > mikrosterownika jest fakt, ?e na wierzchu obudowy znajduje si? wi?cej
    > ni? jedno okr?g?e wg??bienie w rogu. Czy kto? m?g?by si? odnie?? do tego
    > stwierdzenia? Tamte artyku?y odnosi?y si? g?wnie do SMT32F103,
    > stosowanych w p?ytkach "BluePill". Co z innymi uk?adami z tej rodziny?
    > Te? s? ch?tnie podrabiane?
    >
    > Czy np. uk?ady z tej aukcji mo?na uzna? za oryginalne?
    > https://allegro.pl/oferta/6773806085

> [...]

    Popatrzylem troche na teksty o tym. Jest kilka "klonow"
    STM32F103, w miare zgodnych ale so istotne roznice. Uczciwy
    klon ma swoje oznaczenia. Do tego procesory maja zaszyte
    w krzemie identyfikatory modelu, wiec jak trzeba odrozniac
    to powinno byc latwe. Sa tez podrobki, tzn. ktos usuwa
    z klonow (lub innych modeli STM) oryginalne napisy i daje
    nowe.

    Ja ostatnio kupowalem "BluePill" na przelomie 2019/2020 (przyszly
    w strycziu), czyli kiedy mialo byc duzo podrobek. Mam jeszcze
    starsze "BluePill" wiec niewiele z tymi nowymi robilem. Ale
    identyfikacja w krzemie wyglada OK, czyli raczej sa oryginalne.

    Co do wygladu: to zalezy od matryc w fabryce. STM robi chipy
    w kilku fabrykach, wiec wyglad moze sie roznic. Niektore
    podrobki maja napisy troszke inne niz STM. Chyba chodzi
    o to zeby zmylic naiwnych, a sadzie moc sie wyprzec ze
    oznaczenie jest rozne i nie ma oszustwa.

    Podobno (na razie...) nie ma klonow innych serii (STM32F103
    to stara, wrecz przestarzala seria).

    --
    Waldek Hebisch