  • 1. Data: 2020-10-30 16:54:46
    Temat: Fałszywe STM32?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Trafiłem ostatnio w sieci na parę tekstów poświęconych podrabianym
    STM32. Autor jednego z nich twierdził, że jednym z "objawów" fałszywości
    mikrosterownika jest fakt, że na wierzchu obudowy znajduje się więcej
    niż jedno okrągłe wgłębienie w rogu. Czy ktoś mógłby się odnieść do tego
    stwierdzenia? Tamte artykuły odnosiły się gównie do SMT32F103,
    stosowanych w płytkach "BluePill". Co z innymi układami z tej rodziny?
    Też są chętnie podrabiane?

    Czy np. układy z tej aukcji można uznać za oryginalne?
    https://allegro.pl/oferta/6773806085

    Kolejna sprawa - jak jest z faktycznym działaniem podróbek? To faktyczne
    odpowiedniki (jak kiedyś miało to miejsce w przypadku 8080 albo Z80),
    które można stosować zamiennie, czy też mogą być źródłem problemów?

  • 2. Data: 2020-10-30 18:56:46
    Temat: Re: Fałszywe STM32?
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 30/10/2020 16:54, Atlantis wrote:
> [...]
    > STM32. Autor jednego z nich twierdził, że jednym z "objawów" fałszywości
    > mikrosterownika jest fakt, że na wierzchu obudowy znajduje się więcej

    "Fałszywe" STM32 można było kupić jako GD32, oficjalnie pod marką
    GigaDevice. Bywały na aliexpress w detalu już od dłuższej chwili, nikt
    się nie wstydził napisu GD...

    https://www.gigadevice.com/wp-content/uploads/2020/0
    4/GigaDevice-Product-Selection-Guide.pdf

    > Czy ktoś mógłby się odnieść do tego
    > stwierdzenia?

    Może ktoś je szlifował i sprzedawał jako STM32, tylko nie do końca
    rozumim po co, to tanie jest. Ja rozumiem szlifować scalaki i sprzedawać
    jako SIDy z C64, bo drogie. Ale uC za $1?

    > Też są chętnie podrabiane?

    Chyba tylko F103, ogólnie sprawiali wrażenie jak by sklonowali maskę i
    robili dokładnie takie same, poza może innym procesem (nowszym?). Czy
    tak jest, nie wiem.

    > Kolejna sprawa - jak jest z faktycznym działaniem podróbek? To faktyczne
    > odpowiedniki (jak kiedyś miało to miejsce w przypadku 8080 albo Z80),
    > które można stosować zamiennie, czy też mogą być źródłem problemów?

    Czytałem kidyś jakiś blog, ktoś wziął je i popędził w rónych warunkacj,
    "podróbki" biegały na wyższym f i temperaturze niż oryginały. Były
    jakies różnice w działaniu, bodaj, ADC. Zdaje się też jakieś narzędzia
    do programowania były kłopotem, cośtam nie działało. Przeszło mi to
    bokiem i nie wgłebiałem się w temat, ot, glitch rzeczywistości.

    Szanse na to, że kupisz w PL w jakiejś dystrybucji podróbki, są raczej
    mikroskopijne. To produk robiony z myślą o chińskim rynku a nie
    podróbkach na rynek US/EU.

  • 3. Data: 2020-10-30 21:52:08
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Atlantis wrote:

> [...]
    > odpowiedniki (jak kiedyś miało to miejsce w przypadku 8080 albo Z80),
    > które można stosować zamiennie, czy też mogą być źródłem problemów?

    Dziwne to.

    Rozumiem, podrabiane perfumy, dżinsy, ale tak zaawansowany scalak?
    Raczej to może odpady z produkcji są?

    Pozdr

    jp

    --
    jp

    www.flowservice.pl
    www.flowsystem.pl

  • 4. Data: 2020-10-31 02:17:10
    Od: KLoSS <n...@a...com.pl>

    W dniu 30.10.2020 o 21:52, jacek pozniak pisze:
    > Dziwne to.
    >
    > Rozumiem, podrabiane perfumy, dżinsy, ale tak zaawansowany scalak?
    > Raczej to może odpady z produkcji są?
    >

    > Pozdr
    >
    > jp

    https://hackaday.com/2020/09/15/deep-sleep-problems-
    lead-to-forensic-investigation-of-troublesome-chip/

    To co prawda podrabiana ATMEGA328, ale widocznie się opłaca stworzyć
    funkcjonalną kopię której bez dokładnych pomiarów parametrów lub
    rentgena nie da się odróżnić od oryginału.

    --
    KLoSS

  • 5. Data: 2020-10-31 15:54:07
    Od: a...@g...com

    użytkownik KLoSS napisał:

> [...]
    > funkcjonalną kopię której bez dokładnych pomiarów parametrów lub
    > rentgena nie da się odróżnić od oryginału.

    Takich filmów opatrzonych tytułem kończącym się znakiem zapytania
    jest jak mrówków.

  • 6. Data: 2020-10-31 17:25:30
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 30.10.2020 18:56, heby wrote:

    > "Fałszywe" STM32 można było kupić jako GD32, oficjalnie pod marką
    > GigaDevice. Bywały na aliexpress w detalu już od dłuższej chwili, nikt
    > się nie wstydził napisu GD...

    Parę razy trafiłem też na informację o chińskich podróbkach STM32, ale
    właściwie zawsze chodziło o STM32F103, używane w płytkach BluePill,
    stanowiących potężniejszą alternatywę dla Arduino Nano. Nie słyszałem o
    podrabianiu innych STM32, stąd pytanie.
    Swoją drogą, z tego co pamiętam nie wszystkie układy GD32 są klonami
    STM32. Ich producent wypuścił też jakiś czas temu własne chipy, oparte
    na architekturze RISC-V. Nie pamiętam już czy są one "pin to pin
    compatible" z STM32.

    > Może ktoś je szlifował i sprzedawał jako STM32, tylko nie do końca
    > rozumim po co, to tanie jest. Ja rozumiem szlifować scalaki i sprzedawać
    > jako SIDy z C64, bo drogie. Ale uC za $1?

    Też nie widzę w tym sensu. Chociaż ostatnio kupowałem do projektów
    trochę układów retro na Alliexpres i Ebay'u, korzystając z faktu, że są
    tanie. W większości były mikroprocesory MOS6502 i kompatybilne z nimi
    peryferia. Moje obserwacje są następujące:
    - Jeszcze dwa-trzy lata temu dostawało się przeważnie układy w
    oryginalnymi niejednokrotnie już mocno zatartymi.wyblakłymi. Na
    obudowach były widoczne ślady niezbyt delikatnego demontażu,
    wyprowadzenia często pogięte, z pozostałościami starej cyny. Niemniej
    zdecydowana większość działała.
    - W jakiś czas później chińscy sprzedawcy zaczęli masowo "odnawiać"
    stare scalaki. Góra zeszlifowana i pomalowana na czarno, a na tym
    wylaserowane nowe oznaczenia, nie zawsze mające sens - np. kod czasowy
    wskazujący na początek XXI wieku, kiedy nikt już nie produkował układów
    NMOS. Wyprowadzenia zwykle były prostowane i cynowane na nowo. Tutaj
    sporo zależy od zamówienia. Trafiały się serie, gdzie na 10 układów
    działały 2, były też takie, gdzie działały wszystkie.
    - Trafiła mi się też jedna seria układów "odnowionych" wyjątkowo
    chałupniczo - warstwa jeszcze nieco lepkiej farby rozprowadzonej pędzlem
    i nowe oznaczenie wykonane laserem. O dziwo wszystkie układy zadziałały
    prawidłowo w układzie.

    Ale tutaj jednak rozumiem, że to ma znaczenie z punktu widzenia
    marketingowego. Komputery retro robią się coraz bardziej popularne,
    ludzie szukają części do renowacji starego sprzętu. Łatwiej sprzedać
    scalaki udające "nowe", niż złom z wylutu. No i zapewne niejednokrotnie
    zamienniki w stylu MPS6502 zostają "przerobione" na "oryginały" od MOS.

    Fałszowania STM-ów za dolara też nie rozumiem...

  • 7. Data: 2020-10-31 20:07:48
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Atlantis wrote on 31.10.2020 17:25:

    > Fałszowania STM-ów za dolara też nie rozumiem...

    Jak bierzesz ceny z sufitu, to wnioski masz z sufitu.

    STM32F103CBT6 - cena 4$@100pcs
    GD32F103CBT6 - cena 1,5$@10pcs

    Przerabiasz tackę procesorów GD na STM z przebitką 1$ i po kilku
    minutach masz teoretycznie w ręku 260$.

    A problem będzie się nasilał, bo TSMC prawdopodobnie obcięło moce
    przerobowe linii produkcyjnych, na których leciały uC STM, na rzecz
    bardziej dochodowych scalaków do 5G. Stany magazynowe
    najpopularniejszych uC STM32F0 już się wyzerowały, F1 pewnie wyzerują
    się za chwilę.

  • 8. Data: 2020-10-31 20:28:53
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 31/10/2020 20:07, Zbych wrote:
    > Przerabiasz tackę procesorów GD na STM z przebitką 1$ i po kilku
    > minutach masz teoretycznie w ręku 260$.

    To jest teoria. Praktyka jest taka że klient już nie wróci. Wykręcisz
    ten numer kilka razy i znikasz z rynku mając w kieszeni $1k, spalony
    biznes i prawników na głowie.

  • 9. Data: 2020-10-31 20:33:09
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    heby wrote on 31.10.2020 20:28:

    > To jest teoria. Praktyka jest taka że klient już nie wróci. Wykręcisz
    > ten numer kilka razy i znikasz z rynku mając w kieszeni $1k, spalony
    > biznes i prawników na głowie.

    W idealnym świecie może tak, ale jak widać podróbki nie znikają z rynku.
    Ostatnio naciąłem się na podrabiane gniazda Ethernet z transformatorem,
    za 1$. Tylko nie wiem gdzie mam wysłać swoich prawników, bo na
    Aliexpress nie chcieli jechać.

  • 10. Data: 2020-10-31 21:40:50
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 31/10/2020 20:33, Zbych wrote:
> [...]
    > Ostatnio naciąłem się na podrabiane gniazda Ethernet z transformatorem,
    > za 1$. Tylko nie wiem gdzie mam wysłać swoich prawników, bo na

    Myślę że własicicel marki spuszcza ze smyczy prawników, a nie
    konsumenci. Oni tylko powodują że zysk topnieje.