  • 1. Data: 2017-07-05 21:08:46
    Temat: Filtry cyfrowe bez matematyki
    Od: Marvin <n...@s...com>

    Do redagowanego tekstu na temat projektowania filtrów cyfrowych chcę
    dodać ramkę pt. filtry cyfrowe bez matematyki, gdzie wyjaśniłbym
    elementarz tego ustrojstwa. Tak kombinuję aby poszerzyć maksymalnie
    czytelność tekstu a inspiracją był wątek pt. szumy sprzed paru dni
    toczący się tutaj na grupie.

    No i zacząłem pisać, mam już w zasadzie całą ramkę ale dojechałem do
    momentu że przy kompilacji pojawił się error - odczułem że bredzę i zmyślam.

    Pomyślałem, że pokażę ten fragment i może z krytyki i drwin uda mi się
    wyłowić jakiś algorytm poprawy tegoż.

    Oto tekst:

    Jak zrozumieć działanie filtrów cyfrowych bez matematyki?
    Patrząc ogólnie na zagadnienie można powiedzieć, że działanie filtrów
    cyfrowych polega na odpowiedniej manipulacji widmem spróbkowanego
    sygnału cyfrowego. Poprzez sumowanie i odejmowanie wybranych próbek
    przemnożonych przez odpowiednie wagi uzyskuje się pożądany kształt
    charakterystyki przenoszenia. Na przykład operacja dodania do siebie
    kolejnych dwóch próbek b(i) = a(i)+a(i-1) uśrednia sygnał, a więc tworzy
    filtr dolnoprzepustowy, z kolei odejmowanie b(i) = a(i)-a(i-1) to
    operacja kojarzona z filtrem górnoprzepustowym. Sumowanie/odejmowanie
    próbek rozszerza sumaryczne widmo sygnału i powoduje, że część spektrum
    ,,wysuwa się" poza obszar obserwacji, a więc te składowe są tracone.
    Działanie jest tu więc podobne jak w rozwiązaniu analogowym, gdzie filtr
    usuwa składowe leżące poza częstotliwością graniczną, z tym, że w
    filtrach cyfrowych, usuwanie realizowane jest poprzez operacje dodawania
    i odejmowania fragmentów widma.
    Można to przedstawić na prostym przykładzie. Niech sygnałem wejściowym
    będzie liczba losowa z zakresu -1 .... +1. Można ją traktować jako źródło
    szumu szerokopasmowego którego widmo ma rozkład liniowym. Gdy kolejne
    losowe liczby z tego zakresu, a(i), dodamy do uzyskanych ,,chwilę
    wcześniej", a więc a(i-1), to wyjściowa liczba b(i) = a(i)+a(i-1) będzie
    zawierać się w przedziale -2 ... +2. Po odrzuceniu wartości wykraczających
    poza obszar -1 ... 1 (jest to analogia filtracji cyfrowej), otrzymamy
    więcej liczb bliższych zera, a więc te kojarzone z dolnym zakresem pasma.
    Podobnie, gdy dla tego zbioru liczb wykonamy operację odejmowania
    wartości bieżącej od poprzedniej, b(i)=a(i)-a(i-1), zakres wartości b(i)
    będzie także zawierał się od -2 ... +2, ale po obcięciu wyników w zakresie
    -1 ... 1 więcej liczb będzie z końca pierwotnego przedziału.

  • 2. Data: 2017-07-06 00:04:05
    Temat: Re: Filtry cyfrowe bez matematyki
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2017-07-05 21:08, Marvin wrote:

    > Jak zrozumieć działanie filtrów cyfrowych bez matematyki?

    Dokładnie tak samo jak zeozumieć elektronikę bez znajomości prawa Ohma.

  • 3. Data: 2017-07-06 00:22:19
    Od: art <a...@i...com>

    Dnia Thu, 06 Jul 2017 00:04:05 +0200, Pcimol napisał(a):

    > Dokładnie tak samo jak zeozumieć elektronikę bez znajomości prawa Ohma.

    A to prawo mówi nam o proporcjonalności między poziomami energetycznymi
    wymuszającymi ruch ładunków i wielkością tego ruchu przy zadanej
    przeszkodzie. Trochę tak jak z regulowanymi przepustami na zaporze
    wodnej.

  • 4. Data: 2017-07-06 00:47:58
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2017-07-06 o 00:22, art pisze:

> [...]
    > wymuszającymi ruch ładunków i wielkością tego ruchu przy zadanej
    > przeszkodzie. Trochę tak jak z regulowanymi przepustami na zaporze

    I co ciekawe, mądrzejsze podręczniki piszą, że prawo Ohma nie jest sensu
    stricto prawem elektryczności, co raczej mechaniki - bierze się ono z
    mechanicznych ograniczeń przepływu elektronów przez strukturę
    metalicznych ciał stałych. Bo w zasadzie tylko metalicznych ciał stałych
    ono dotyczy, np. w półprzewodnikach w zasadzie nie działa, tzn. dopiero
    przy stosunkowo dużym prądzie dioda krzemowa nabiera charakterystyki
    zbliżonej do u/i = const.

  • 5. Data: 2017-07-06 09:55:23
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 05.07.2017 o 21:08, Marvin pisze:
    > z tym, że w filtrach cyfrowych, usuwanie realizowane jest poprzez
    > operacje dodawania i odejmowania fragmentów widma.

    Chyba dodawanie/odejmowanie próbek. To oczywiście w odpowiedni
    sposób wpływa na widmo.

  • 6. Data: 2017-07-06 10:42:49
    Od: Marvin <n...@s...com>

    W dniu 2017-07-06 o 00:04, Pcimol pisze:

    > Dokładnie tak samo jak zeozumieć elektronikę bez znajomości prawa Ohma.

    Niestety moje wieloletnie doświadczenie pokazuje że najlepiej
    tłumaczenie zacząć od przedstawienia zjawisk fizycznych na prostych
    przykładach a potem dopiero przejść do bardziej złożonej teorii. W
    filtrach cyfrowych zaczyna się zwykle od wzorów, transformat i
    przekształceń, co jest odpychające.

    Niemniej jestem przekonany, że są tutaj koledzy, którzy wyprostują te
    meandry teorii sygnałów.

    Marvin

  • 7. Data: 2017-07-06 10:52:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marvin" napisał w wiadomości grup
    >Do redagowanego tekstu na temat projektowania filtrów cyfrowych chcę
    >dodać ramkę pt. filtry cyfrowe bez matematyki, gdzie wyjaśniłbym
    >elementarz tego ustrojstwa.

    Bez matematyki to sie nie da ... ale probuj :-)

    Moze ilustracja graficzna - jak sie blura robi na obrazku ?

> [...]
    >tworzy filtr dolnoprzepustowy, z kolei odejmowanie b(i) = a(i)-a(i-1)
    >to operacja kojarzona z filtrem górnoprzepustowym.

    Na razie OK.

    >Sumowanie/odejmowanie próbek rozszerza sumaryczne widmo sygnału

    eee ... nic nie rozszerza. Tylko przemnaza przez funkcje
    transmitancji.

    >i powoduje, że część spektrum ,,wysuwa się" poza obszar obserwacji, a
    >więc te składowe są tracone.

    Myslisz, ze laik to zrozumie ?

> [...]
    >w filtrach cyfrowych, usuwanie realizowane jest poprzez operacje
    >dodawania i odejmowania fragmentów widma.

    To brzmi jak tracenie widma.
    I owszem - jak transmitancja zawiera gdzies zero, to tracimy
    informacje.
    Ale to raczej nie stanowi istoty filtrow cyfrowych.

> [...]
    >uzyskanych ,,chwilę wcześniej", a więc a(i-1), to wyjściowa liczba
    >b(i) = a(i)+a(i-1) będzie zawierać się w przedziale -2 ... +2.

    Hi hi - patrz moj niedawny watek.
    Mamy oryginalny ciag a(i), losowy.
    Zrobmy ciag c(i) = {a1, -a2, a3, -a4, a5, -a6, ....}

    Rowniez jest losowy i wydaje sie rownie dobry jak a(i).

    to teraz c(i)+c(i-1) = a(i)-a(i-1).

    i filtr dolnoprzepustowy zamienil sie w gornoprzepustowy ?

    Rozwiazanie zagadki bylo, ale teraz dostrzegam jeszcze jeden niuans.

    >Po odrzuceniu wartości wykraczających
    >poza obszar -1 ... 1 (jest to analogia filtracji cyfrowej), otrzymamy
    >więcej liczb bliższych zera, a więc te kojarzone z dolnym zakresem
    >pasma.

    ale filtry cyfrowe tak nie wyrzucaja wartosci, bo za wysokie.
    Zabawa polega na tym, ze dla wysokich czestotliwosci sasiednie probki
    prawdopodobnie beda sie duzo roznic.
    Jesli je posumujemy, to sie usrednia i zmiennosc bedzie mala.
    Mozna na przykladzie pokazac, mozna matematycznie udowodnic :-)

    I byc moze filtr gdzies tam dzieli przez 2.

> [...]
    >b(i) będzie także zawierał się od -2 ... +2, ale po obcięciu wyników w
    >zakresie -1 ... 1 więcej liczb będzie z końca pierwotnego przedziału.

    A tu odwrotnie - dla malych czestotliwosci kolejne probki sie niewiele
    roznia.
    Wiec po odjeciu wyjda male liczby - czyli cichy sygnal.

    Dla duzych czestotliwosci probki roznia sporo, to i roznice sa duze,
    wiec sygnal glosny.

    J.

  • 8. Data: 2017-07-06 11:29:01
    Od: w systemie siła 'POPIS/EU <N...@g...pl>

    zapytaj o jakies ciekawe pdf-y

  • 9. Data: 2017-07-06 11:50:30
    Od: Marvin <n...@s...com>

    W dniu 2017-07-06 o 11:29, w systemie siła 'POPIS/EU pisze:
    > zapytaj o jakies ciekawe pdf-y

    Masz jakieś ciekawe PDF-y?

    M.

  • 10. Data: 2017-07-06 11:52:42
    Od: Marvin <n...@s...com>

    > Hi hi - patrz moj niedawny watek.

    Jak pisałem, ten wątek i przykład mnie zainspirował.

    Ramka ma być tyko drobnym dodatkiem do tekstu, ja nie silę się na
    wyjaśnianie całości teorii sygnałów w ten sposób. Zadowolę się tylko tym
    przykładem filtra.
    M.