  • 131. Data: 2020-12-05 12:02:47
    Temat: Re: Fotowoltaika-opłacalność
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 03.12.2020 o 13:25, Kris pisze:

    > 3kwp wyprodukuje tobie rocznie ok 3000 kWh energi. Czyli nawet mniej niż dotychczas
    zużywasz.
    > Jak wywalisz kopciucha i wstawisz ogrzewanie elektryczne to zima zaczniesz zużywać
    więcej. Dużo więcej

    Parametry przypuszczalnie są jeszcze gorsze. - Nie mam optymalnie
    ustawionego dachu (wschód-zachód, a nie pożądane płd-płn).. A więc
    pytanie o to czy nie będę po tych inwestycjach w fotowoltaikę zmuszony
    do powrotu do kopciucha... Tan tzw konsultant to nic innego jak
    akwizytor który chce ubić ze mną interes na którym to niekoniecznie ja
    muszę zyskać. A więc co byś proponował - wydajniejszą instalację?

    > Na twoje aktualne zużycie może i wystarczy. Bo płacąc rocznie 1800zł zużywasz
    pewnie z 3000kwh
    > Ale nie wystarczy jak zamiast śmieciucha wstawisz grzejnik/ grzejniki elektryczne.

    No fakt! Liczyłem na jakieś nadwyżki z tych paneli, na takie które
    jeżeli już rachunki za prąd będą wymagały dopłaty, to będą to dopłaty
    niewielkie.

  • 132. Data: 2020-12-05 12:03:11
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 03.12.2020 o 16:39, MiSter pisze:

    > Ogrzewania gazowego nie możesz zrobić? wielu już to podpowiadało, ja
    > również mówię, że to chyba obecnie  najtańsze ogrzewanie.
    >
    > Klimatyzatory czyli powietrzne pompy ciepła, nie sprawdzają się przy
    > temperaturach poniżej trzech stopni C, gdyż ich sprawność gwałtownie
    > spada.

    Z tym się wstrzymam do czasów gdy do Polski zacznie płynąć "tani
    amerykański gaz", póki co na ten ruski mnie nie stać.

  • 133. Data: 2020-12-05 12:03:51
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 03.12.2020 o 16:59, Jacek R. pisze:

    > Piec elektryczny to taka grzałka elektryczna na bajerze lub w jeszcze
    > droższej wersji gołe elektrody zatopione w roztworze wody z jakimiś
    > substancjami poprawiającymi przewodzenie prądu.
    > Taka nowsza wersja brzeszczota złamanego na pół, przedzielonego
    > zapałkami i podłączonego pod 2 fazy :)
    > Działa natychmiast z 100% sprawnością jak każde elektryczne źródło
    > ciepła.
    > Bardziej wypasiona wersja to żarówki halogenowe, które przeciwdziałają
    > stresowi związanemu z brakiem światła słonecznego w zimę.

    I właśnie czegoś takiego bym oczekiwał, czegoś co można wstawić w
    miejsce węglowego pieca co. Podłączam pod posiadana instalację
    hydrauliczną, wkładam kontakt do gniazdka elektrycznego i naprzód, szafa
    gra. Pomijając bajery typu zdalne sterowanie itd, to chyba prościej nie
    można - grzałka elektryczna podgrzewa wodę i rozprowadza po
    kaloryferach. Widać dla ludzi to za prosto że wymyślają jakieś "pompy
    ciepła".

  • 134. Data: 2020-12-05 13:48:54
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 04.12.2020 o 13:42, Kris pisze:

    > ładniejsze nazwy zaproponuje
    > -Podatek od kwp
    > -podatek od 1m2 paneli fv
    > -podatek od wyprodukowanej 1kWh

    Podatek to nie jest ładna nazwa.
    Lepiej Opłata za kwp.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 135. Data: 2020-12-05 15:55:03
    Od: Michal <m...@g...ze.ta.pl>

    On 2020-12-04 10:52, Mario wrote:

    > Na grzanie pompą cieplną budynku jednorodzinnego trzeba rocznie z 8-10
    > MWh. Aby to wyprodukować trzeba około 8-10 kW mocy w panelach czyli
    > jakieś 30 szt. Oczywiście trzeba zmagazynować, bo produkcja głównie w
    > lecie. W przypadku grzania prądem trzeba by ze 2,5 razy tyle.

    coś dużo Tobie wychodzi. Mi idzie ok. 1000 - 1200m3 gazu (CO + CWU), co
    daje jakieś 10-12MWh energii. Pompa ciepłą powinna zużyć przy tym
    (zakładając COP czy SCOP czy jak to tam zwą średnio 3) jakieś 3-4 MWh,
    czyli ze 3-4 kW w panelach..

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 136. Data: 2020-12-05 15:57:58
    Od: Michal <m...@g...ze.ta.pl>

    On 2020-12-03 14:46, heby wrote:

    > Jest 0.8 w tej chwili dla instalacji >10kWp.

    obecnie 0,8 dla <+ 10kW, 07 dla 10kW+

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 137. Data: 2020-12-05 16:13:36
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2020 o 09:24 Mateusz Bogusz <m...@o...pl> pisze:

    > Powiedzmy że akurat się wstrzeliwujesz w zmianę dotyczącą czynnika który
    > faktycznie zwiększą wydajność i maksymalną temperaturę o ~10%. Ale nie
    > żebym uważał pompy z 2015 za złe produkty.

    Najlepsze na możliwości 2015r. Teraz każdy producent ma pompy lepsze niż
    oferowane przez siebie w 2015r.
    Chcesz z tym dyskutować?

    TG

  • 138. Data: 2020-12-05 18:21:34
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-12-05 o 11:57, trybun pisze:

    > Chata jest ocieplona. Nie, grzejniki może i są dobrane do wyższych
    > temperatur, tylko że mi praktycznie nie zdarzyło sie jeszcze korzystać w
    > wyższych temperatur na piecu niż wspominane 60st. Nawet gdy na dworze
    > było -20st to nie było potrzeby ustawiania na piecu temperatury powyżej
    > 60st. Poza tym w razie większych mrozów mogę dogrzać grzałka-dmuchawą,
    > no i jest też kominek, nie jakaś wizualna zabawka ze sklepu a taki
    > prawdziwy. Tak więc z tym chyba nie powinno być problemu.

    No to dobrze.

    > Jedno pytanie - ta "pompa ciepła" to to samo co proponowany mi przez
    > konsultanta "elektryczny piec"?
    Nie, elektryczny piec to tak jak gazowy przepływowy ogrzewacz wody,
    tylko tutaj zamiast gazu są grzałki
    pośrednie lub bezpośrednie ale to bez znaczenia, sprawność bilska 100%
    ale nic ponad to, jakbyś grzał farelkami w domu będzie to samo, ale
    grzanie prądem jest jedno z najdroższych. I tutaj 'wchodzi' cała na
    biało pompa ciepła (PC), u Ciebie najtaniej będzie pompa powietrze/woda.
    Bo PC sama nie grzeje tzn nie produkuje ciepła jak np piec węglowy,
    gazowy czy elektryczny, tylko pompuje ciepło z zewnątrz do wewnątrz :)
    czyli odwrotnie niż nam normalnie z domu ucieka. I teraz w zależności od
    konstrukcji, temperatur zależy sprawność PC, ale najczęściej jest więcej
    niż 1 czyli jakbyśmy grzałkami grzali, średnio PC osiągają 2-4, czyli z
    1kwh energii elektrycznej dostarczonej
    dają 2-4kwh energii cieplnej, dla grzałek masz 1kwh ciepła. Przykłady PC:

    https://allegro.pl/oferta/new-energy-pompa-ciepla-mo
    noblok-inverter-12kw-9734429361
    moc 12kw może być lekko mała ale za to nie będzie tak często taktować.
    Jedynie co to poszukałbym u innego sprzedawcy bo ten jest "świeży".
    Zaleta jest taka żę bez problemu je się podłącza.
    A tu używka w dobrej cenie, 16,5kw czyli tyle ile pewnie potrzebujesz
    https://allegrolokalnie.pl/oferta/pompa-ciepla-co-cw
    u-inwerter-fujitsu-16-5-kw-gsx

    --
    Janusz

  • 139. Data: 2020-12-05 19:31:23
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2020 o 18:21 Janusz <j...@o...pl> pisze:

> [...]
    noblok-inverter-12kw-9734429361
    > moc 12kw może być lekko mała ale za to nie będzie tak często taktować.
    dwa mankamenty: Czynnik R410A i jednofazowa

> [...]
    > Zaleta jest taka żę bez problemu je się podłącza.
    > A tu używka w dobrej cenie, 16,5kw czyli tyle ile pewnie potrzebujesz

    to samo - czynnik i 29A na jednej fazie.

    TG

  • 140. Data: 2020-12-05 21:16:32
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 3 Dec 2020 11:03:43 +0100, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Prosumenci mogą z dnia na dzień faktycznie zniknąć.

    Niby dlaczego?

    --
    Marek