  • Data: 2020-11-11 02:46:22
    Temat: Re: Funkcja TRIM dla dysków SSD, a win XP
    Od: pioruns <w...@w...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 11/11/2020 01:14, Olaf Frikiov Skiorvensen wrote:
    > Ja bym olał ten TRIM, zostawić 16 czy 32 GiB miejsca poza partycjami(pustego
    miejsca) lub
    > jakąś partycję na końcu dysku i zainstalować XP, dyskowi nic się nie stanie, zanim
    go
    > zajedziesz, to miną eony.

    Zdziwilbys sie. Nowe dyski SSD sa coraz gorsze. Ponadto, wszystkie tanie
    SSD nie maja zadnej pamieci Cache DRAM - wszystko laduje od razu do
    krzemu. Zajezdza to komorki o wiele szybciej niz zapis buforowany
    wewnetrznie w DRAM. Ponadto, zobacz to:
    https://www.howtogeek.com/444787/multi-layer-ssds-wh
    at-are-slc-mlc-tlc-qlc-and-mlc/
    QLC - obecny standard. Kazda komorka, zamiast przechowywac 0V i np. 1V
    charge jak dyski twarde czy pamiec RAM, to przechowuje 16 poziomow
    naladowania! 0, 0.1V, 0.15V, i tak do np. 1V, 16 roznych poziomow
    (napiecie to tylko przyklad) i tak dalej miliardy razy w kazdej kostce
    pamieci w SSD.
    Po jakims czasie poziom naladowania spada, z 0.155 na 0.15, i nizej i
    nizej, kontroler mosi sie napracowac bo ma tysiace korekcji ECC na
    sekunde i twoja predkosc odczytu spada. Ponadto, komorki, w ktorym
    poziom naladowania sie zdegradowal mocno musza zostac zapisane jeszcze
    raz, aby dysk "nie zapomnial" naszych danych. A wiec nie dosc, ze
    kontroler SSDka pracuje na maxa bo na mnostwo korekcji ECC, to jeszcze
    co jakis czas wykonuje zapis nie zmienionych przez uzytkownika, ale
    degradujacych sie w pamieci SSD, danych. Wear leveling tu sie wlacza -
    te 16-poziomowe (czyli 4 bitowe) komorki maja tylko 1000 zapisow (P/E
    cycles) dozywotnio po czym umieraja!! Dla porownania, stare dyski SSD z
    pamiecia Single-Level Cell (SLC) maja dozywotnio 100k zapisow na
    komorke. A stary dobry dysk HDD ma nieskonczonosc zapisow na fizyczny
    sektor, chyba ze mu mechanika sie zajedzie, glowice, czy inne efekty.

    To nie koniec pedu za tanioscia - Toshiba i konkurencja juz powoli
    wprowadza Penta-Level Cell (PLC), 5 bitow, a wiec 32 poziomy naladowania
    na kazda komorke. Ciekawe ile razy to bedzie sie dalo zapisac zanim
    zdechnie... ;)

    > Nawiasem mówiąc, TRIM potrafi spowolnić działania na systemie plików.

    Tez tak slyszalem. Dlatego mam TRIM calej powierzchni wywolywany z
    harmonogramu co 2 tygodnie. TRIM On-the-fly przy kazdym skasowaniu pliku
    z definicji nawet wydaje sie byc mniej efektywny, bo kasuje 1000 razy po
    malym pliczku (a kontroler dziala na calych blokach, a nie malutkich
    sektorach), zamiast calego bloku naraz jak przy wywolaniu manualnym.

    --
    pozdrawiam, pioruns