    From: Piotr Wyderski <p...@n...mil>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Idiotyczny standard gniazdka 230V
    Date: Sat, 1 Aug 2020 10:11:32 +0200

    Andrzej P. Wozniak wrote:

    > Jeśli chodzi o fazę po lewej stronie, to jedynym uzasadnieniem jest
    > bezpieczeństwo dzieci.

    Jedynym uzasadnieniem jest to, że istnieją kraje, gdzie to zostało
    unormowane i faza musi tam być podłączona po stronie lewej. Rozsądek
    podpowiada, że jeśli nie ma obiektywnego powodu robić odstępstwa, to nie
    należy go robić. Ale z tego w żaden sposób nie wynika, ża instalacja
    zrobiona odwrotnie jest zła. Ot, statystyczna ciekawostka, nic więcej.

    Co do bezpieczeństwa dzieci, to mój syn próbował podłączyć do gniazdka
    termoparę, bo jakiś idiota wyposażył ją w podwójny wtyk bananowy o
    rozstawie idealnie pasującym do otworów gniazda. Śrubokręty próbował
    wkładać na leżąco, więc jego praworęczność niewiele by tu zmieniła.
    Wszystkie gniazda są wewnętrznie zabezpieczone, a na technikę dwóch
    śrubokrętów nie wpadł.

    > Mnie bardziej ciekawi, kto wpadł na pomysł, żeby wyłączniki oświetlenia
    > zakładać na przewodzie zerowym.

    To jest trudno obronić...

    Pozdrawiam, Piotr