  • 1. Data: 2017-05-01 01:45:05
    Temat: Jak robicie soldermaskę?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Witam,

    Dwustronne płytki PCB wychodzą mi już idealnie. Teraz przyszedł czas na
    zabawę w soldermaskę. Na Allegro nie znalazłem praktycznie żadnego
    rozwiązania ale na Ebay jest wiele ofert farb UV. Kupiłem słoiczek do
    testów i ... poległem na wstępie. Tutorial jest niby banalny: nanosimy
    farbę dociskamy folią taką jak do wydruków laserowych, rozprowadzamy
    farbę. Potem nakładamy maskę i gotowe (w skrócie). Powstał jednak
    problem natury praktycznej. Gdy zapaćkam płytkę farbą to nie widać
    ścieżek. Jak więc zsynchronizować położenie maski? Wiercicie otwory
    naprowadzające? Jeśli tak, to ta metoda przy robieniu płytek
    dwustronnych słabo się sprawdzała. Soldermaski nie wymagają aż takie
    precyzji co prawda... Ale to tylko moje domniemania. Wolałbym poczytać o
    doświadczeniach tych, którzy już przebrnęli zagadnienie.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2017-05-01 07:46:46
    Temat: Re: Jak robicie soldermaskę?
    Od: kriters <k...@o...pl>

    On 2017-05-01 01:45, Marek S wrote:
> [...]
    > testów i ... poległem na wstępie. Tutorial jest niby banalny: nanosimy
    > farbę dociskamy folią taką jak do wydruków laserowych, rozprowadzamy

    Ja mam dwie takie farbki (w strzykawkach akurat ale to pewnie jest
    dokładnie to samo). Folią do wydruków? U mnie praktycznie każda folią
    się idealnie
    klei do tej farby. Naświetlam, zdejmuje, całość trzyma się folii lepiej
    niż płytki. Udało mi się znaleźć jeden jedyny tutorial gdzie autor
    stwierdza, że
    u niego też prawie nic nie działało. Mnie udało się w końcu znaleźć
    rodzaj celofanu, który się tej farby tak nie klei. Ale to wcale nie
    rozwiązało problemu
    ponieważ później ta farba nie kleiła się już ani do folii ani do płytki.
    Czego bym nie robił od kilku % do prawie całości mi od razu odchodzi.

> [...]
    > precyzji co prawda... Ale to tylko moje domniemania. Wolałbym poczytać
    > o doświadczeniach tych, którzy już przebrnęli zagadnienie.

    U mnie akurat tego problemu nie było. Jak się przyciśnie farbę to jest
    dosyć prześwitująca i ścieżki da się jakoś tam ułożyć.

    Te moje farbki pewnie ostatecznie trafią na śmietnik. Gdyby ktoś chciał
    to chętnie się pozbędę. Nie wiem tylko czy one się
    jeszcze nadają (o ile kiedykolwiek się nadawały).

  • 3. Data: 2017-05-01 12:27:10
    Od: "jacek" <j...@w...pl>

    Użytkownik "kriters" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > ponieważ później ta farba nie kleiła się już ani do folii ani do płytki.
    > Czego bym nie robił od kilku % do prawie całości mi od razu odchodzi

    Dlatego wam nie wychodzi bo trzeba mieć światło UV-A
    to co macie do Fotopozitiwa się nie nadaje.
    Chyba że będziecie naświetlać 5 godzin.

  • 4. Data: 2017-05-01 12:55:16
    Temat: Re: Jak robicie soldermask??
    Od: kriters <k...@o...pl>

    On 2017-05-01 12:27, jacek wrote:

    > Dlatego wam nie wychodzi bo trzeba mieae ?wiat?o UV-A
    > to co macie do Fotopozitiwa sie nie nadaje.
    > Chyba ?e bedziecie na?wietlaae 5 godzin.
    Jaasne. Rozumiem, że masz w tym temacie jakieś doświadczenie? Bo już raz
    za namową
    forumowych teoretyków nakupiłem lamp i nie zmienilo to kompletnie nic
    (zmniejszył
    się trochę czas po którym płytkę można wyrzucić na śmietnik).

    A osoby, które rzekomo z powodzeniem stosują te farby ponoć używają dowolnej
    lampy (lampa do paznokci albo i zwykła żarówka). Tak samo z folią. Tylko
    u mnie coś
    to nie działa.

    Jak chcesz się wymądrzać to ci chętnie podeśle te farby. Zobaczymy co z
    tego wyjdzie.

  • 5. Data: 2017-05-01 13:28:52
    Temat: Re: Jak robicie soldermaske?
    Od: "jacek" <j...@w...pl>

> [...]
    > mnie coś
    > to nie działa.
    >
    > Jak chcesz się wymądrzać to ci chętnie podeśle te farby. Zobaczymy co z

    Niestety nie wymądrzam się.
    Mam te farby zieloną i niebieską.
    Przy normalnym świetle też farba się utwardzi tylko trwa to kilkanaście
    godzin.
    Nikt tego nie napisze że czekał 15 godzin tylko 5 minut a to niemożliwe.
    To jest farba drukarska utwardzana UV-A i tyle nic innego.
    Nie jestem drukarzem oni bardziej się na tym znają.
    Na papier kredowy nakłada się kilka um a na płytkę
    PCB dużo grubsza warstwa od 50 do 100 um - miedź na
    płytkach ma 18 um ; 35 um lub 70 um więc ta warstwa musi się
    utwardzić. Więc nie trwa to 5 minut tylko dłużej.
    Mam dosyć mocną naświetlarkę ok 80W mieszane UV i aby
    wsępnie utwardzić tą farbę muszę czekać conajmniej 30 min.
    Po rozklejeniu i umyciu padów z nieutwardzonej farby, następne
    30 minut do utwardzenia. Dlatego napisałem że trzeba by mieś
    lampy UV-A żeby to trwało 5 minut.

  • 6. Data: 2017-05-01 13:43:38
    Od: kriters <k...@o...pl>

    On 2017-05-01 13:28, jacek wrote:
> [...]
    > To jest farba drukarska utwardzana UV-A i tyle nic innego.
    > Nie jestem drukarzem oni bardziej sie na tym znaj?.
    > Na papier kredowy nak?ada sie kilka um a na p?ytke
    > PCB du?o grubsza warstwa od 50 do 100 um - mied 1/4 na
    > p?ytkach ma 18 um ; 35 um lub 70 um wiec ta warstwa musi sie
    > utwardziae. Wiec nie trwa to 5 minut tylko d?u?ej.
    > Mam dosyae mocn? na?wietlarke ok 80W mieszane UV i aby
    > wsepnie utwardziae t? farbe musze czekaae conajmniej 30 min.
    > Po rozklejeniu i umyciu padów z nieutwardzonej farby, nastepne
    > 30 minut do utwardzenia. Dlatego napisa?em ?e trzeba by mie?
    Tu autor pisze o 30 minutach ale na słońcu:

    http://www.instructables.com/id/Professional-Home-Br
    ew-PCB-Creating-a-solder-mask/

    Ten z kolei pisze pisze o 10 minutach:

    https://www.youtube.com/watch?v=y-bjbF8USHc

    U mnie faktycznie te czasy były dużo krótsze. Gdybym trzymał więcej niż
    5 minut
    to całość się kompletnie prześwietli. Wzdruk z mojej drukarki nie jest
    rewelacyjny nawet
    jeśli dam go podwójnie.

  • 7. Data: 2017-05-01 14:04:18
    Od: "jacek" <j...@w...pl>

> [...]
    > minut
    > to całość się kompletnie prześwietli. Wzdruk z mojej drukarki nie jest

    Jaką nasz drukarkę.
    Jeżeli laserową to potrzymaj w oparach nitro 2 do 3 minut.
    Robiłem tak - opakowanie po foli na górną pokryę od wewnątrz
    wylewam nakrętke rozpuszczalnika nitro i tym
    zamykałem opakowanie.
    W środku była wydrukowana klisza.
    Toner się rozpuścił i zczernił.
    Jeżeli atramentowa to tylko folia Ulano.
    Taką teraz stosuję wydruki tak czarne jak klisza.
    Tylko drukarka z atramentem barwnikowym
    np: R285 ; PX710 .... PX830...
    bo z atramentem pigmentowym wydruki podobne
    do laserowej - takie kropki.
    Naprawdę robie to już bardzo długo nic lepszego
    nie wymyśliłem.

  • 8. Data: 2017-05-01 14:26:55
    Od: kriters <k...@o...pl>

    On 2017-05-01 14:04, jacek wrote:
    > U?ytkownik "kriters" <k...@o...pl> napisa? w wiadomo?ci

    ew-PCB-Creating-a-solder-mask/

    > Jak? nasz drukarke.
    > Je?eli laserow? to potrzymaj w oparach nitro 2 do 3 minut.
    Laser Samsung ML-2580. Ale robiłem już testy na przeróżnych drukarkach.
    > Robi?em tak - opakowanie po foli na górn? pokrye od wewn?trz
    > wylewam nakretke rozpuszczalnika nitro i tym
    > zamyka?em opakowanie.
    > W ?rodku by?a wydrukowana klisza.
    > Toner sie rozpu?ci? i zczerni?.
    To chyba też zależy od różnych czynników. Jednym działa, innym nie. Jeżeli
    z tonerem jest bardzo źle to żadne rozpuszczalniki nie pomogą.
    > Je?eli atramentowa to tylko folia Ulano.
    > Tak? teraz stosuje wydruki tak czarne jak klisza.
    > Tylko drukarka z atramentem barwnikowym
    > np: R285 ; PX710 .... PX830...
    > bo z atramentem pigmentowym wydruki podobne
    > do laserowej - takie kropki.
    > Naprawde robie to ju? bardzo d?ugo nic lepszego
    > nie wymy?li?em.
    Może się jeszcze kiedys pobawię. Ale tak szczerze to chyba bym to wolał
    komuś zlecić. Tylko szukam od dłuższego czasu i chętnych nie ma.

  • 9. Data: 2017-05-01 14:53:36
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/1/2017 1:45 AM, Marek S wrote:
    > Teraz przyszedł czas na
    > zabawę w soldermaskę.

    A w jakim celu?

  • 10. Data: 2017-05-01 14:55:10
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 1 May 2017 12:55:16 +0200, kriters <k...@o...pl> wrote:
    > (zmniejszył
    > się trochę czas po którym płytkę można wyrzucić na śmietnik).

    A tak z innej beczki, serio opłaca się bawić w tego młodego chemika
    (ze słabym skutkiem jak widzę) zamiast wydać te kilkadziesiąt zł na
    porządną płytkę z płytkarni nawet w pojedynczym egzemplarzu ?

    --
    Marek