  • 1. Data: 2009-06-23 10:58:47
    Temat: Jak skalować napięcie ?
    Od: Jan Górski | gdL <g...@o...pl>

    Jak skutecznie przeskalować napięcie z przedziału <0, X> V, do stałego
    przedziału <0,5>V ?Chciałbym, żeby metoda była dokładna na małych
    napięć, niezbyt dokładna dla dużych ( np 100V) , dlatego dzielnik
    rezystorowy odpada. Jakiś układ logarytmujący ?

  • 2. Data: 2009-06-23 11:09:34
    Temat: Re: Jak skalować napięcie ?
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    Użytkownik "Jan Górski | gdL" <g...@o...pl> napisał w wiadomości
    k.googlegroups.com...
    > Jak skutecznie przeskalować napięcie z przedziału <0, X> V, do stałego
    > przedziału <0,5>V ?

    Dzielnik z dwu oporków.

    > Chciałbym, żeby metoda była dokładna na małych
    > napięć, niezbyt dokładna dla dużych ( np 100V)

    Dzielnik jest jednakowo dokładny dla 100V i 1V. Jest _bardzo_ dokładny ;)
    Chyba że na wejściu masz nanowolty...

    > dlatego dzielnik rezystorowy odpada. Jakiś układ logarytmujący ?

    Dla mnie "przeskalować" = "przekształcić liniowo". Jak chcesz logarytmować
    to najpierw dzielnik np 1:10 a potem wzmacniacz operacyjny we właściwej
    aplikacji, albo po prostu jakiś gotowy układ do wskaźnika wysterowania.

    --
    ==========###-###*###-###==============
    Jaroslaw Dubowski, Bytom j...@i...pl

  • 3. Data: 2009-06-23 13:11:12
    Od: gdL <g...@o...pl>

    Ja wiem, chodzi mi jednak o to, żeby wykorzystać przetwornik A/C i nie
    chcę przekroczyć jego dopuszczalnego napięcia wejściowego.
    Jednocześnie chciałbym mieć dokładność i mierzyć wysokie napięcia.
    Więc zostaje mechaniczny switch i kilka dzielników napięcia, albo coś
    nieliniowego (logarytm), które co prawda nie da mi dokładności pomiaru
    wysokich napięć, ale da mi bezpieczeństwo stosowania dla takich
    napięć, a dokładność miałbym dla niskich napięć. Będę mierzył
    zwłaszcza o przebiegi zmienne.

    napięcieWy=log_10(napięcieWe), gdzie napięcieWy c <0,5> V

    Najlepszy byłby OpAmp jakiś ?

  • 4. Data: 2009-06-23 14:13:35
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    gdL schrieb:
> [...]
    > zwłaszcza o przebiegi zmienne.
    >
    > napięcieWy=log_10(napięcieWe), gdzie napięcieWy c <0,5> V

    Jak już, to dwa OpAmpy i podwójny tranzystor. Na pojedynczym OpAmpie
    leci ci wsio z temperaturą. Osiągniesz dokładność gorszą od 10%, no
    chyba, że zamkniesz wsio do termostatu. A jeszcze lepiej kupić gotowy.
    Np. LOG101 BurrBrowna, twu TI, albo Maxima, albo.... Poszukaj pod log
    amplifier, wyskoczy 1000 propozycji kupna ;-). Jak chcesz robić piechty,
    to zrób wg schematu wewnętrznego takowego scalaka.

    Waldek

  • 5. Data: 2009-06-23 15:23:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jd." <j...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wiadomości
    >
    > Dzielnik jest jednakowo dokładny dla 100V i 1V. Jest _bardzo_

    Dokladny dzielnik wcale nie tak latwo zrobic, bo skad wezmiesz
    oporniki o dokladnosci byle 12 bitow,
    czyli 0.025% ?

> [...]
    > logarytmować to najpierw dzielnik np 1:10 a potem wzmacniacz
    > operacyjny we właściwej aplikacji, albo po prostu jakiś gotowy

    Najwyrazniej ktos tu chce nieliniowo.
    A wtedy powyzszy pomysl niekoniecznie jest szczesliwy, biorac pod
    uwage ze mialo byc dokladnie dla malych napiec.

    Moze cos typu dzielnik, ale "dolny rezystor" w szereg z dioda
    zenera.

    Dla malych napiec dzielnika niemal nie bedzie, dla wyzszych zacznie
    dzielic.
    Jesli potrzebny szerszy zakres pomiarowy, to byly pomysly typu
    drabinka diodowa, choc do pomiarow to sie raczej nie nadaje, no
    chyba ze w termostacie.

    J.

  • 6. Data: 2009-06-24 08:15:54
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    gdL wrote:

> [...]
    > zwłaszcza o przebiegi zmienne.
    >
    > napięcieWy=log_10(napięcieWe), gdzie napięcieWy c <0,5> V

    moze po prostu dzielnik rezystorowy, a wyjsciowym napieciem sterowac dioda
    zenera+rezystor szeregowo , tak dobrany zeby tworzyl sie drugi dzielnik?

    dla niskich napiec dioda zenera nie bedzie przewodzic i obwod bedzie
    dokladny,

    po przekroczeniu pewnego progu bedzie 'podlaczony' dodatkowy rezystor , no i
    nieliniowosci diody/temperatura tez troche dodadza bledu, ale generalnie
    bedzie w miare proporcjonalne do napiecia.

  • 7. Data: 2009-06-24 08:49:30
    Od: gdL <g...@o...pl>

    On 24 Cze, 10:15, Piotr Curious Gluszenia Slawinski
    <c...@m...ip.tpnet.pl> wrote:

> [...]
    > nieliniowosci diody/temperatura tez troche dodadza bledu, ale generalnie
    > bedzie w miare proporcjonalne do napiecia.

    Brzmi to nieźle, problemem może być pomiar dużych amplitud prądów
    zmiennych. Zwłaszcza jeśli chodzi o zastosowanie diody zenera, która
    tylko w jednym kierunku wykazuje te pożądane właściwości.

  • 8. Data: 2009-06-24 11:12:06
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    może po prostu użyj dwóch (trzech, czterech..) niezależnych wzmacniaczy i
    dzielników i potem wybierzesz sobie programowo odpowiedni sygnał ? Przy
    obecnej cenie wzmacniaczy (szczególnie par lub czwórek) to Cię niewiele
    wyniesie. Jeśli mierzone napięcie zmienia się powoli, możesz też dzielnik
    lub wzmocnienie wzmacniacza przełączać. Układ z włączającą się diodką
    Zenera albo innym tego typu patentem ma jedną drobną wadę - jest ryzyko,
    że nie będziesz w stanie rozróżnić, czy aktualnie mierzysz napięcie małe
    czy duże.

    e.

  • 9. Data: 2009-06-24 12:21:29
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Piotr Curious Gluszenia Slawinski pisze:

    > dla niskich napiec dioda zenera nie bedzie przewodzic i obwod bedzie
    > dokladny,

    Zener na niskie napięcie będzie przewodzić nawet poniżej progu
    stabilizacji. Podłącz sobie np. zenera 3,3V pod zasilacz ustawiony na 3V
    i sprawdź.

  • 10. Data: 2009-06-24 15:22:19
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    gdL wrote:

    > Brzmi to nieźle, problemem może być pomiar dużych amplitud prądów
    > zmiennych. Zwłaszcza jeśli chodzi o zastosowanie diody zenera, która
    > tylko w jednym kierunku wykazuje te pożądane właściwości.

    a dlaczego kombinujesz jak koń pod góre, a nie weźmiesz gotowego scalaka?

    Waldek