  • 1. Data: 2009-06-21 14:15:40
    Temat: zabawy z dzwiekiem
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    Ktos ma jeszcze porzadny magnetofon lub gramofon i zestaw plyt ?

    Wlasnie odkrylem w Total Comanderze opcje ustawienia szybkosci
    odtwarzania mp3 .. no i przy okazji on czestotliwosc chyba zmienia.

    I efekt jest taki ze wokalistki na 80% sa slyszane meskim glosem.

    Jakos tak nie przypominam sobie tego z mlodzienczych lat.
    Az tak nie spowalnialem czy on jeszcze cos zmienia ?

    A tu plugin do winapa - mam nadzieje ze bez wirusow
    http://www.winamp.com/plugins/details/130624

    J.

  • 2. Data: 2009-06-21 16:50:39
    Temat: Re: zabawy z dzwiekiem
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ktos ma jeszcze porzadny magnetofon lub gramofon i zestaw plyt ?

    NAGRĘ E od Kudelskiego mógłbym jeszcze gdzieś wygrzebać. Zestaw płyt
    mam, choć w większości rozpożyczony. Najgorzej z tym patefonem.

    > Wlasnie odkrylem w Total Comanderze opcje ustawienia szybkosci
    > odtwarzania mp3 .. no i przy okazji on czestotliwosc chyba zmienia.

    Ja bym był mocno zdziwiony i zaskoczony gdyby nie zmieniał.

    > I efekt jest taki ze wokalistki na 80% sa slyszane meskim glosem.

    Był taki singiel niejakiej Izabeli Trojanowskiej. Jak się puściło na
    33 obrotach, to każdemu można było wmówić, że to Krzysztof Krawczyk.

    > Jakos tak nie przypominam sobie tego z mlodzienczych lat.
    > Az tak nie spowalnialem czy on jeszcze cos zmienia ?

    Dzisiaj przy solidnej obróbce cyfrowej jakimis fourierami można zmienić
    tempo nie zmieniając tonacji. Albo transponować bez zmiany tempa.
    Ale przy prostej zmianie prędkości odtwarzania taśmy, płyty czy pliku,
    jedno musi wiązać się z drugim. Myślałem, że dla wszystkich to oczywista
    oczywistość. Takie na przykład różne Kaczory Donaldy u Disneya, to aktorzy
    nagrani na taśmie ze zmniejszoną prędkością przesuwu.

    Mając do dyspozycji zwykły magnetofon można było zmieniać o oktawę.
    Zmiana prędkości w gramofonie, to różnica w przybliżeniu kwinty,
    co akurat z Trojanowskiej robi Krawczyka. Niedawno wspomninałem tu
    o amerykańskim magnetofonie na 60Hz, który przy naszym zasilanu
    transponował o trzy półtony.

    > A tu plugin do winapa - mam nadzieje ze bez wirusow
    > http://www.winamp.com/plugins/details/130624

    Ja ostatnio musiałem znowu coś z dźwiękiem zrobić, więc sciągnąłem
    sobie audacity. Całkiem miła rzecz. Poza prędkością, można też
    zmienić kierunek odtwarzania -- tak, jakby w jednościeżkowej Nagrze
    założyć taśmę odwrotnie. Jak się puści w ten sposób koncert fortepianowy,
    to mamy wypisz wymaluj akordeon albo organy. A z akordeonisty można
    tą samą metodą zrobić pianistę. Zresztą kiedyś tak się czasem nagrywało
    utwory w studio -- muzyk grał na pianinie nuty od tylu, a później się
    zmieniało kierunek i tak montowało.

    Jarek

    --
    Akordeon w domu, harmonia w rodzinie.

  • 3. Data: 2009-06-21 19:06:11
    Od: Dariusz Zolna <a...@u...com>

    Jarosław Sokołowski pisze:
    > Mając do dyspozycji zwykły magnetofon można było zmieniać o oktawę.
    > Zmiana prędkości w gramofonie, to różnica w przybliżeniu kwinty,
    > co akurat z Trojanowskiej robi Krawczyka.

    A jak się puści AC/DC od tyłu, to słychać głos Szatana.

    Dariusz Żołna

  • 4. Data: 2009-06-21 19:34:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz Zolna napisał:

    > A jak się puści AC/DC od tyłu, to słychać głos Szatana.

    Podobno. Ale nie słuchałem. Od przodu też nie przypominam sobie
    żebym kiedykolwiek z własnej woli. Natomiast pamiętam, że w serialu
    "Czterdziolatek" była postać glacjologa z Laponii. Niejaki profesor
    Akki San-Oki (ale to już mi musiała przypomnieć Wikipedia). Jak coś
    mówił, to leciała taśma od tyłu. Zawsze mnie zastanawiało, czy nie
    przemycili tam czegoś, co godziło w ustrój, sojusze albo przewodnią
    rolę, ale nigdy nie było jak nagrać i odwrócić. Gugiel podpowiada,
    że serial wyszedł na DVD i był dołączany do jakiejś gazety. Ma ktoś
    może? To byśmy sobie odsłuchali. Odcinek 10, "Pocztówka ze Spitzbergenu
    czyli oczarowanie".

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2009-06-21 19:57:22
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@T...MUCH.SPAM.com>

    Jarosław Sokołowski pisze:

> [...]
    > że serial wyszedł na DVD i był dołączany do jakiejś gazety. Ma ktoś
    > może? To byśmy sobie odsłuchali. Odcinek 10, "Pocztówka ze Spitzbergenu

    Wiesz, że mnie też to dręczy od bardzo długiego czasu. Czy ktoś mógłby
    zorganizować nagranie tego filmu, bo sam jestem ciekaw :D

  • 6. Data: 2009-06-21 20:20:25
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Wójtowicz napisał:

    > Wiesz, że mnie też to dręczy od bardzo długiego czasu. Czy ktoś
    > mógłby zorganizować nagranie tego filmu, bo sam jestem ciekaw :D

    Ja się nad tym zastanawiam od samej premiery serialu. Nagrać nie
    było jak, tak z zaskoczenia. Z powtórek tym bardziej, zwłaszcza
    że od dłuższego czasu nie mam w domu telewizora. Chociaż odcinek
    widziałem jescze gdzieś przypadkiem ze da albo trzy razy.
    Na YouTube tego nie widzę, na Google też. Jest na torrentach czy
    innych chomikach, ale jakoś nie palę się do sciągania gigabajta
    aby posłuchać sobie kilkunastu sekund od tyłu. Może ktoś ma i się
    podzieli? A jak nie ma, to może zechce sciągnąć i obejrzeć całość.
    Jak razem tak ładnie poprosimy, to pewnie ktoś pomoże.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2009-06-21 22:46:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <j...@l...waw.pl> napisał w
    wiadomości news:slrnh3sp6v.3ai.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

> [...]
    > pliku,
    > jedno musi wiązać się z drugim. Myślałem, że dla wszystkich to

    Tylko ze dzis odtwarzasz z mp3. I wcale nie trzeba Fouriera, bo tam
    sa zapamietane juz skladowe czestotliwosciowe, wystarczy tylko
    wygenerowac jak zapisano.
    Za to nie tak latwo zmienic czestosc odtwarzania probek, jesli
    karte mozna karmic tylko na kilku okreslonych.

    Windows Media Player np predkosc zmienia, a "pitch" nie.

    > Był taki singiel niejakiej Izabeli Trojanowskiej. Jak się puściło
    > na
    > 33 obrotach, to każdemu można było wmówić, że to Krzysztof
    > Krawczyk.

    No to bedzie to. Az Trojanowskiej poszukam.

    > Mając do dyspozycji zwykły magnetofon można było zmieniać o
    > oktawę.

    Ja poszedlem z postepem i mialem tylko kaseciaka :-)

    J.

  • 8. Data: 2009-06-21 22:54:12
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    J.F. pisze:

> [...]
    > wygenerowac jak zapisano.

    > Za to nie tak latwo zmienic czestosc odtwarzania probek, jesli
    > karte mozna karmic tylko na kilku okreslonych.

    Eee tam, wystarczy biblioteka "resampler", w gruncie rzeczy bardzo prosta.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 9. Data: 2009-06-21 23:26:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Tylko ze dzis odtwarzasz z mp3. I wcale nie trzeba Fouriera, bo
    > tam sa zapamietane juz skladowe czestotliwosciowe, wystarczy tylko
    > wygenerowac jak zapisano.

    "Wygenerować jak zapisano"? A co to znaczy? Matematyka nie wie co
    to sekunda, nie zna pojęcia czasu. Jaki by nie był rodzaj kodowania
    dźwięku w pliku, to i tak trzeba z tego wyprowadzić przebieg czasowy
    i *dopiero wtedy* nadać mu zadaną prędkość odtwarzania. Nominalna
    powinna by zapisana w pliku, ale tak w ogóle, to może być całkiem
    dowolna. Na przykład przy nagrywaniu płyty CD-audio z plików MP3
    dzieje się to z większą prędkościa niż normalna. Na odpowiednio
    szybkim komputerze oczywiście.

    > Za to nie tak latwo zmienic czestosc odtwarzania probek, jesli
    > karte mozna karmic tylko na kilku okreslonych.

    Nawet nie wiem, czy na kilku, czy jest dostęp do jakichś rejestrów
    i możliwość bardziej subtelnych zmian. Ale aproksymacja jednej
    częstotliwości próbkowania i wyliczenie innych próbek (resampling)
    to trywialne zadanie.

    > Windows Media Player np predkosc zmienia, a "pitch" nie.

    Tego nie wiedziałem. No to sprytny jest.

    > No to bedzie to. Az Trojanowskiej poszukam.

    Na YouTube pełno tego. A wzmiankowane audacity ma nawet taką funkcję
    jak zmiana z 45 na 33 obrotów.

    > Ja poszedlem z postepem i mialem tylko kaseciaka :-)

    Jak był na przykład Nakamichi, to też się dało.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2009-06-21 23:32:41
    Od: PH <s...@w...pl>

    Tomasz Wójtowicz pisze:

    > Wiesz, że mnie też to dręczy od bardzo długiego czasu. Czy ktoś mógłby
    > zorganizować nagranie tego filmu, bo sam jestem ciekaw :D

    No to się zgłaszam. Vivar Academia mam już ten odcinek. Postaram się
    wrzucić w jakąś tubę do jutra wieczora jak mi się uda to w ogóle zrobić.

    --
    PH