  • 1. Data: 2009-06-22 18:08:46
    Temat: Stopień mocy PWM
    Od: TomaszB <b...@g...pl>

    Problem do rozwiązania.
    W jaki sposób zrealizować stopień mocy do sterowania silnikiem prądu
    stałego o mocy około 200W i zasilanego napięciem 90V.
    Sterowanie PWM, tylko nie wiem jak zrobić stopień końcowy.
    Czy podłączenie wyjścia PWM do bramki BUZ11 po stronie masy silnika
    wystarczy?
    Pozdrawiam
    TomaszB

  • 2. Data: 2009-06-22 18:41:14
    Temat: Re: Stopień mocy PWM
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    TomaszB pisze:
> [...]
    > Sterowanie PWM, tylko nie wiem jak zrobić stopień końcowy.
    > Czy podłączenie wyjścia PWM do bramki BUZ11 po stronie masy silnika

    Wygląda na to, że prąd silnika nie jest zbyt wysoki. Tak czy inaczej
    trzeba zadbać o odpowiednie napięcie sterujące bramką. Jeśli tranzystor
    nie jest logic level to zwykle należy zapewnić ok. 15V. Prąd drivera
    bramki musi być odpowiednio wysoki, by szybko przeładować pojemność
    bramki. To wymaganie zależy od prądu maksymalnego oraz częstotliwości PWM.
    BUZ11 ma 50V więc się nie nadaje! Musisz mieć tranzystor o odpowiednio
    wysokim napięciu Vds. Tutaj przydało by się z 200V. Automatycznie takie
    tranzystory mają wyższe Rdson.
    Inna ważna rzecz, to do silnika (lub innego obciążenia o charakterze
    indukcyjnym) musisz podłączyć antyrównolegle diodę szybką, która
    odbierze prąd z silnika po wyłączeniu tranzystora. Musi być na tyle
    szybka, by nie powodować zauważalnych strat przy przełączaniu i znosić
    prąd silnika oraz mieć odpowiednio wysokie napięcie - tutaj też 200V
    wydaje się minimum.
    Jeszcze jeden problem jaki może wystąpić, to zakłócanie pracy sterownika
    przez prąd silnika. Należy odpowiednio prowadzić obwód mocy.
    EM

  • 3. Data: 2009-06-23 06:37:28
    Od: TomaszB <b...@g...pl>

    EM pisze:

> [...]
    > Jeszcze jeden problem jaki może wystąpić, to zakłócanie pracy sterownika
    > przez prąd silnika. Należy odpowiednio prowadzić obwód mocy.

    Dziękuję:)
    Teraz wiem dlaczego obecny obwód mocy poszedł z dymem przy pierwszym
    uruchomieniu.
    Pozdrawiam
    TomaszB

  • 4. Data: 2009-06-23 11:42:09
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Mon, 22 Jun 2009 20:41:14 +0200, EM napisał(a):

    > Jeszcze jeden problem jaki może wystąpić, to zakłócanie pracy sterownika
    > przez prąd silnika. Należy odpowiednio prowadzić obwód mocy.

    Powerex ma na swojej stronce przydatne recommended practice guide :) Od
    zasad laczenia roznych mas przez optoizolacje po konstrukcje
    niskoindukcyjnych szyn zasilania.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski