  • Data: 2021-05-07 12:47:39
    Temat: Re: Jak sprawdzic lampę UV ?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 7 May 2021 12:24:27 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:

    > W starych spektroskopach lampa rtęciowa była zasilana wyprostowanym i
    > wygładzonym na kondensatorze napięciem sieci przez bareter stabilizujący
    > prąd. Nie było tam żadnego zapłonnika, te 300V wystarczało do zapalenia
    > lampy. Napięcie na samej lampie było 40-70V, w zależności od tego, czy
    > lampa rozgrzana, czy zimna, zależało też od stopnia zużycia lampy. Te
    > lampy mają około 20W. Bawiłem się nimi podłączając do sieci przez
    > żarówkę 100W, wszystko działało :-)

    Podobnie bylo przeciez w tych ulicznych rteciowkach, zwykle napiecie,
    dlawik, i zadnych zaplonnikow. Czasem w wersji MIX, czyli z wbudowana
    zarowką.

    Ale tam jarznik krotki, a parametry gazu byc moze inne.

    Za to co mi czasem chodzi po glowie - te kompaktowe swietlowki wygiete
    4 razy, 6, 8, albo w spirale ... jak sie tam wyladowanie rozwija,
    skoro pole elektryczne normalnie - od elektrody, do elektrody, w
    poprzek rury.

    J.