    Subject: Re: Jak to zasilić
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: "Irek.N." <i...@t...jest>
    Date: Mon, 20 Jun 2022 21:09:24 +0200

    > 1. Duża pojemność LEDów, rzędu kilku nF. Najlepiej stosować układy
    > push-pull, aby rozładować pojemność LEDa. Jak tego nie zrobisz, to
    > możesz go spalić przy pracy impulsowej, bo przekroczysz Ptot.

    Nie trzeba ładować i rozładowywać całego napięcia (aby uzyskać skok
    prądu oczywiście). Jak LED jest na napięcie U, to wystarczy trzymać
    trochę poniżej U i będzie cacy. Co do rozładowywania to nie demonizował
    bym. Przy pojemnościach LEDów i prądach jakie dostają/biorą "same zgasną
    w us" ;)
    Ptot to w ogóle nie wiem o czym piszesz. Średnia moc leda zasilanego
    impulsami o czasie rzędu kilku us i przerwach pomiędzy nimi na poziomie
    100ms to wiesz jaka jest... żadna i to nawet zakładając że jest 100x
    przeładowany. Za to lokalne przegrzania się zdarzają i są o tyle wredne,
    że na początku niezauważalne, a jednak szybko degradują strukturę.
    Wręcz zaryzykował bym, że P-P szybciej wygeneruje jakieś ciepło na
    strukturze niż jego brak.

    > 2. Białe LEDy to właściwie LEDy UV z luminoforem. Luminofor ma długi
    > czas poświaty (kilkadziesiąt do kilkaset us)

    W moich zastosowaniach widzę ogromną różnicę jak dodaję do 3us kolejne
    pojedyncze us. Znaczy kamera widzi. Te 3us to martwy czas kamery i przy
    takim ustawieniu praktycznie nie widzę na kamerze błysku. Za to na 4us
    już wyraźnie, a zdarza mi się kończyć na 5us całą imprezę.
    Taki czas błysku faktycznie jest do przeoczenia białkowym receptorem :)

    Takie amatorskie przemyślenia ;)

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. klasyczna biała podkówka 10x5 (50W) zaraportowała <600pF, a
    pojedyncza super jasna fi3mm zgłasza 45pF. Tragedii nie ma.