  • Data: 2009-01-05 10:22:17
    Temat: Re: Jak ważna jest stabilizacja obrazu?
    Od: j...@a...at szukaj wiadomości tego autora

    > amatorsko - a różnica w cenie między szkłem 55-200 ze stabilizacją (to chyba
    > VR oznaczają) a bez jest znaczna - jakieś 100% ;)
    >  Jak ważna jest stabilizacja obrazu przy ogniskowych rzędu 200mm, jeśli w
    > większości używa się statywu? Czy naprawdę zmienia to znacznie jakość i
    > pozwala fotografować przy istotnie dłuższych czasach? Czy też, w dużej mierze,
    > jest to chwyt marketingowy, mający wcisnąć ludziom droższą wersję tego, co już
    > i tak mają?
    >
    >  pozdrawiam,
    > --

    przydaje sie
    w praktyce pozwala na wdluzenie czasu naswietlenia o 2 ev , przy
    spokojnej pracy o 3 ev.
    przydje sie takze do fotografowania obiektow ruchomych , gdyz wektorki
    ruchu wlasnego obiektu i ruchu pozornego od drgan obiektywu sie
    dodaja.

    przyklad.
    powiedzmy ze fotografujesz obiektywem ekw 400 mm
    dla pewnosci bez stabilizacji czas z reki to co najmniej 1/1000 sek
    ( dla obiektow nieruchomych)
    powiedzmy, ze obiekt porusza sie z taka szybkoscia, iz wymagalby
    1/1000 sek

    aby zdjecie wyszlo nieporuszone to nalezaloby zatosowac czas 1/2000
    sek ( dodaja sie mianowniki czasow . gdyz wektor ruchu rzeczywistego i
    pozornego moga sie dodac)

    jesli masz stabilizacje to mozna skrocic czas naswietlania z reki do
    powiedzmy 1/250 sek , i nadal obowiazuje limit 1/1000 dla
    poruszajacego sie obiektu
    aby objekt byl nieporuszony wystarczy czas 1/1250 sek

    a wiec jakis uzysk jest.

    stabilizacja kosztuje znacznie mniej niz obiektyw o tej samej
    ogniskowej a o 4 ev jasniejszy.

    XXX