  • 11. Data: 2012-01-15 15:13:49
    Temat: Re: Kabel HDMI - co polecacie
    Od: Gienek <g...@s...pl>

    W dniu 15.01.2012 15:48, Cavallino pisze:

    > Nie no, bez jaj. gość wysyłający na polskie grupy znaczki w utf-8 poucza
    > o prawidłowych ustawieniach czytnika.
    > Kabaret po prostu. ;-)

    Zawsze byłem święcie przekonany, że UTF-8 jest dopuszczalny w kodowaniu
    na grupach dyskusyjnych. Poniżej wyciąg z neetykiety.

    > Netykieta na grupach dyskusyjnych

    > Nie wysyłaj na grupę dyskusyjną artykułów niezgodnych z tematyką grupy. Staraj się
    też trzymać tematyki wątku, w którym umieszczasz swoje artykuły -- jeśli zaś
    koniecznie musisz zmienić temat dyskusji, zmodyfikuj odpowiednio zwartość pola
    tematu. Pamiętaj: nawet odpowiednie oznaczanie (np. za pomocą [OT] czy [NTG] w polu
    tematu) artykułów o tematyce niezgodnej z tematyką grupy nie stanowi
    usprawiedliwienia i jest spamem!

    > Nie wysyłaj reklam, ogłoszeń i załączników na grupy dyskusyjne nie przeznaczone do
    tego celu. Istnieje cała hierarchia grup dyskusyjnych (pl.ogloszenia.*) przeznaczona
    do zamieszczania ogłoszeń -- robienie tego na innych grupach dyskusyjnych jest
    najzwyklejszym spamem i może zostać zgłoszone przez czytelników grupy administratorom
    serwera.

    > Korzystaj z poprawnego kodowania polskich znaków diakrytycznych (ą, ę i tak
    dalej). Poprawnymi standardami kodowania są ISO-8859-2 oraz Unicode UTF-8. Nie
    zapominaj też, by oprócz poprawnego kodowania polskich znaków Twój czytnik grup
    dyskusyjnych umieszczał w nagłówkach wiadomości prawidłową deklarację MIME opisującą
    to kodowanie.

    > Jeśli Twój czytnik grup dyskusyjnych oferuje możliwość wysyłania na grupy
    dyskusyjne artykułów w formacie HTML, szybko wyłącz tę funkcję. Z formatowania HTML
    nie ma na grupach dyskusyjnych żadnego pożytku, sprawia ono natomiast sporo problemów
    i niepotrzebnie zwiększa rozmiar przesyłanych artykułów.

    > Przy czytaniu i pisaniu artykułów zawsze używaj czcionek nieproporcjonalnych,
    takich jak na przykład Courier New czy Lucida Console -- tak, aby tekst artykułu
    wyglądał właśnie tak, jak ten krótki fragment. Umożliwi Ci to odczytywanie i
    wysyłanie prostych grafik tworzonych za pomocą znaków nieproporcjonalnych.

    > Jeśli odpowiadasz na artykuł innej osoby, prawidłowo zacytuj fragmenty
    oryginalnego tekstu, do których się odnosisz. Odpowiedź na dany fragment zawsze
    powinna znajdować się pod cytowanym fragmentem, a ilość cytowanego tekstu powinna być
    ograniczona do minimum (ale bez przesady!).

    > Pisząc artykuł, nie polegaj na wbudowanych w Twój czytnik funkcjach automatycznego
    dzielenia linii. Wyrób sobie nawyk ręcznego łamania linii (za pomocą klawisza Enter)
    tak, aby żadna z linii nie przekraczała 60 znaków długości, zaś między akapitami
    dodawaj jedną pustą linię odstępu. Pamiętaj, że wiele osób czytać będzie Twoje
    artykuły czytnikami pracującymi w trybie tekstowym (wyświetlając co najwyżej 80
    znaków w jednej linii).

    > Jeśli chcesz zamieszczać na końcu swojego listu sygnaturkę (krótki element
    graficzno-tekstowy zawierający informacje o Tobie, takie jak na przykład imię i
    nazwisko czy też adres Twojej strony WWW) pamiętaj, by miała ona prawidłowe rozmiary:
    co najwyżej cztery linie, każda po nie więcej niż sześćdziesiąt znaków. Sygnaturka
    powinna być też oddzielona od treści artykułu za pomocą dwóch myślników i spacji ("--
    ") -- jeśli Twój czytnik nie potrafi dokonać takiego podziału (przykładem może być
    choćby Microsoft Outlook Express) poszukaj odpowiedniej łatki usuwającej ten problem.

    > Jeśli artykuł, na który odpowiadasz zawiera sygnaturkę jego autora, nie cytuj jej.
    Cytowanie sygnaturki nie ma sensu, a zwiększa niepotrzebnie rozmiar artykułu.

  • 12. Data: 2012-01-15 15:32:09
    Od: Gienek <g...@s...pl>

    W dniu 15.01.2012 15:48, Cavallino pisze:

    > Nie no, bez jaj. gość wysyłający na polskie grupy znaczki w utf-8 poucza
    > o prawidłowych ustawieniach czytnika.
    > Kabaret po prostu. ;-)

    I jeszcze raz na temat kodowania polskich znaków w usenecie

    > UTF-8 w polskim Usenecie
    >
    > Przez długi czas na polskich grupach dyskusyjnych jedynym poprawnym sposobem
    kodowania polskich znaków diakrytycznych było stosowanie standardu ISO-8859-2. Nie
    stanowiło to wielkiego problemu, gdyż poza początkowym okresem, gdy firma Microsoft
    próbowała przeforsować własną stronę kodową CP1250, wszystkie popularne programy
    obsługujące protokół NNTP potrafiły kodować wiadomości zgodnie z normą ISO (lub mogły
    być do tego zmuszone).
    > Od prawie dwóch lat jednak drugim sposobem kodowania dopuszczalnym w polskim
    Usenecie (choć na razie na warunkach testowych) jest UTF-8. Wreszcie. Najbardziej
    docenią to tłumacze i naukowcy, jednak również na grupie dyskusyjnej poświęconej
    wędkarstwu zastosowanie UTF pozwala wszystkim rozmówcom - niezależnie od kraju
    pochodzenia - co najmniej prawidłowo podawać swoje imię i nazwisko w sygnaturce.
    > Wspominałem już o tym ponad rok temu, chcę jednak wszystkim jeszcze raz
    przypomnieć: stosowanie kodowania UTF na grupach dyskusyjnych jest dopuszczalne i nie
    należy za to krytykować nadawcy wiadomości (co niektórym wciąż się zdarza; co
    najśmieszniejsze, często krytykujący sami nie mają włączonego mechanizmu MIME).

    Więc widzisz, że jesteś o dwa lata do tyłu na temat zasad jakie
    obowiązują w kodowaniu polskich znaków, chyba, że dopuszczenie kodowania
    w UTF-8 zostało cofnięte i to ja jestem do tyłu w zasadach panujących na
    grupach dyskusyjnych. W takim razie proszę o stosowny link dotyczący
    cofnięcia zezwolenia kodowania UTF-8 a zmienię kodowanie na ISO-8859-2

  • 13. Data: 2012-01-15 15:32:13
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Sun, 15 Jan 2012 16:13:49 +0100, Gienek napisał(a):

    > Zawsze byłem święcie przekonany, że UTF-8 jest dopuszczalny w kodowaniu
    > na grupach dyskusyjnych. Poniżej wyciąg z neetykiety.

    Nie przejmuj się, jest najzupełniej prawidłowy. Facet jest "idolem" kilku
    grup dyskusyjnych oraz zaplonkował już 3/4 światowego internetu. Niektórych
    po kilkanaście razy.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    Zapytaj, czy mógłby tego nie robić.

  • 14. Data: 2012-01-15 15:33:22
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Gienek" <g...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Zawsze byłem święcie przekonany, że UTF-8 jest dopuszczalny w kodowaniu na
    > grupach dyskusyjnych. Poniżej wyciąg z neetykiety.

    I tak i nie.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Netykieta

    "Zaleca się stosowanie ISO-8859-2 dla języka polskiego i UTF-8 dla tekstów
    wielojęzycznych"
    Jakiego drugiego języka użyłeś? ;-)

  • 15. Data: 2012-01-15 15:37:28
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    "Cavallino" <c...@k...pl> wrote:

    > "Zaleca się stosowanie ISO-8859-2 dla języka polskiego i UTF-8 dla tekstów
    wielojęzycznych"
    > Jakiego drugiego języka użyłeś? ;-)

    Chłopie, bijesz pianę. Nie ma już praktycznie dostępnego czytnika
    nieobsługującego UTF-8, więc w czym Ci to przeszkadza?

  • 16. Data: 2012-01-15 15:39:46
    Od: Gienek <g...@s...pl>

    W dniu 15.01.2012 16:33, Cavallino pisze:

    > "Zaleca się stosowanie ISO-8859-2 dla języka polskiego i UTF-8 dla
    > tekstów wielojęzycznych"
    > Jakiego drugiego języka użyłeś? ;-)

    Poproszę o informację która cofa testowo dopuszczony UTF-8 do kodowania
    znaków na polskich grupach dyskusyjnych.

  • 17. Data: 2012-01-15 15:42:15
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    ...@n...home.net.pl...

    > Chłopie, bijesz pianę. Nie ma już praktycznie dostępnego czytnika
    > nieobsługującego UTF-8

    Ale są obsługujące źle.

    >, więc w czym Ci to przeszkadza?

    W tym, że po 4 konwersjach takie coś potrafi wygnerować krzaki.

  • 18. Data: 2012-01-15 15:42:57
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Poproszę o informację która cofa testowo dopuszczony UTF-8 do kodowania
    > znaków na polskich grupach dyskusyjnych.

    Nie zrozumiałeś pierwszego zdania z cytatu?
    No to powtórz jego czytanie.

  • 19. Data: 2012-01-15 15:43:11
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

> [...]

    > Więc widzisz, że jesteś o dwa lata do tyłu na temat zasad jakie obowiązują
    > w kodowaniu polskich znaków, chyba, że dopuszczenie kodowania w UTF-8

    Nie zostało, nadal jest, pod określonym warunkiem.
    Po co komuś śmiecić sprawiającym kłopoty kodowaniem, skoro można zakodować
    poprawnie i oszczędniej?
    To że mozilla sobie coś domyślanie ustawiła, nie oznacza, że nie możesz
    ustawić lepiej.
    A to jest chyba jedyny powód dla którego nie zakodowałeś w 8859-2.

  • 20. Data: 2012-01-15 15:51:28
    Od: Gienek <g...@s...pl>

    W dniu 15.01.2012 16:43, Cavallino pisze:

    > Nie zostało, nadal jest, pod określonym warunkiem.

    Pod jakim?

    > Po co komuś śmiecić sprawiającym kłopoty kodowaniem, skoro można
    > zakodować poprawnie i oszczędniej?

    UTF-8 zostało dopuszczone testowo do kodowania na polskich grupach
    dyskusyjnych po to właśnie aby ludziom ułatwić życie. Nie wszyscy którzy
    wchodzą na polskie grupy dyskusyjne są z Polski.

    > To że mozilla sobie coś domyślanie ustawiła, nie oznacza, że nie możesz
    > ustawić lepiej.

    Ustawiłem zgodnie z obowiązującymi zasadami które dopuszczają kodowanie
    w UTF-8