    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Komputer diy - prostszego nie widziałem
    Date: Tue, 7 Mar 2023 04:39:28 +0100

    On Mon, 6 Mar 2023 17:30:39 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Odróżniam "technikę komputerową" od "komputera". Odniosłem się do

    Chodzilo mi o to, ze wczesniej raczej rzadko potrzebowano np 1000
    bitow pamieci stalej. Wiec te epromy wymyslono na potrzeby komputerow.

    > osłuchania kol. Marudnego, który napisał -- tu cytuję -- 'Trudno
    > jednak te przykłady nazywać 'komputerem". To tylko magnetofon'.
    > Deprecjonujące porównanie kandydata na komputer z magnetofonem
    > brzmi dziwnie, zważywszy, że oba urządzenia wynaleziono w tym samym
    > czasie (z tym że opanowanie techniki rejestracji dźwięku szło wolniej,
    > niż postępy w sterowaniu).

    > Czym się różni proste sterowanie od nieprostego?

    stopniem prostoty :-)

    > W przypadku maszyn
    > przemysłowych, czy do tkania, czy do skrawania, w zupełności wystacza
    > automat sekwencyjny. Czasem z kilkoma "skokami warunkowymi" -- równie
    > łatwo realizowanymi w technice epromowej, jak i w mechanicznej. Ta
    > ostatnia znana była ze sto lat przed wpadnięciem na pomysła przez
    > pana Jacquarda. Osiemnastowieczni zegarmistrzowie konstruowali lalki
    > kaligrafujące piórem ze stalówką różne teksty. Albo inne podobne gadżety.

    Owszem, tym niemniej maszyny CNC byly jednak precyzyjniejsze i
    mechanika nie wystarczala.

    Jakis wielofazowy sterownik swiatel na skrzyzowaniu chcesz krzywkami
    realizowac? No mozna. Moze tez mozna jakąs serią ukladow/przekaznikow
    czasowych ... i matrycy sterujacej?

    Pralka, winda - dalo sie zrobic elektromechanicznie, ale prosto nie
    było.

    > To, że dzisiaj wszędzie są mikroprocesory, wynika tylko z tego, że są.

    I sa tanie. Ze tak przypomnijmy historie 6502 - bylo spore
    zainteresowanie uP, ale jak klienci slyszeli cenę za 8080 czy 6800
    ($300), to tracili zainteresowanie.
    Wiec Peddle postanowil odchudzic uP do granic mozliwosci i obnizyc
    cene.

    > I że są ludzie, którzy chętnie klepną kod do nich.

    Chetnych do tego nigdy nie brakowało :-)

    > Jednak w wielu (może
    > w wiekszości) przypadków robią one mniej więcej tyle, co maszyna żakardowa.

    Owszem, to po prostu dzis najlepszy sposób realizacji.

    J.