    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Tue, 7 Mar 2023 07:55:49 -0800 (PST)
    Subject: Re: Komputer diy - prostszego nie widziałem
    From: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    wtorek, 7 marca 2023 o 06:05:17 UTC-6 Janusz napisał(a):
> [...]
    transfer? A moze transfer bedzie domniemany?
    miedzy pamiecia i rejestrem? A moze rejestru nie trzeba is ie doda miedzy pamiecia a
    pamiecia?

    sufit wiekszosc czasu. Aktualnie chyba nawet transfery cache-rejestr zabieraja czasem
    wiecej niz cykl lub dwa (nie jestem na bierzaco).

    wciaga nowy rozkaz jak stary jeszcze sie nie skonczyl. To nieco komplikuje takie
    analizy.

    > Ale AVR też tak robi, bo Flash jest wolniejszy od Ram i też zrobi fech w
    > czasie wykonywania poprzedniej instrukcji.

    Nie rozumiem przeslania.
    No robi, ale jednak ma rejestry i nie slyszalem o tym aby operacje ram-ram byly
    optymalniejsze. Ani w 6502 ani avr czy innych riscach.
    Jakbym poszperal to moze gdzies by sie dalo znalezc takie przyklady ale generalnie
    tak nie jest.
    Moja uwaga tyczy sie tego ze porownujac wykonanie rozkazu na zasadzie osadzenia go w
    grupie NOP-ow, wykonaniu i sprawdzeniu PC po skonczeniu nie da
    wiarygodnej ilosci cykli bo w zalezosci od tego czy wykonanie umozliwia wciagniecie
    nowego rozkazu czy nie to ilosc cykli sie moze zmieniac.
    Nie wiem czy tak jest w 6502 ale juz nowsze cpu maja przewidywanie skokow wlasnie po
    to aby tego typu problem rozwiazac.

    Glownym powodem dla ktorego sie tak nie robi jest fakt ze pamiec na szynie nie tylko
    sama w sobie jest wolna ale wiele systemow ma inne uklady wpiete i kontrolujace te
    szyne.
    Nie wiem czy to komplikuje ogolnie projekt czy sprawia ze wykonanie staje sie
    nieprzewidywalne ale w praktyce takich konstrukcji gdzie wykonanie ram-ram ma sens.

    Pamietam jak na amidze optymalizowano kopiowanie danych w ramie.
    Tam probowano zaprzac blitter, dma i cpu naraz. Ktos gdzies rozwazal czy dodanie
    coppera do kompletu przyspieszy czy spowolni taki transfer...
    Nie pamietam co tam wyszlo.

    Ale wiem ze w x86 zerowanie rejestru xor-em bylo szybsze niz zaladowanie zera z
    pamieci.
    Moze jakby pamiec typu Video podpiac z obu stron do cpu to wtedy czytanie jednym
    kanalem i zapic przetworzonych danych normalna szyna bylby szybki dla pewnych
    zastosowan?
    Nie wiem. Moze. Ale w praktyce taniej jest poczekac i kupic szybsza maszyne albo
    kupic dwie i robic rownolegle...

    Tyle na temat dywagacji akademickich.