  • 11. Data: 2010-11-07 19:24:20
    Temat: Re: Kondensator do gaszenia przepięć indukcyjnych
    Od: konieczko <t...@o...pl>

    teoretyk z koziej dupy sie odezwal.

  • 12. Data: 2010-11-07 20:27:41
    Od: Krenauer <K...@p...onet.pl>

    On Sun, 7 Nov 2010 02:22:50 -0800 (PST), slawek7 <s...@w...pl> wrote:

    >Jak to jest i jak to działa?
    Słowo kluczowe: drugie prawo komutacji (i stany nieustalone).

  • 13. Data: 2010-11-07 21:13:49
    Od: AW <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-11-07 20:24, konieczko pisze:
    > teoretyk z koziej dupy sie odezwal.

    A bardziej merytorycznie potrafisz... owczy
    odbycie?

    --
    AW

  • 14. Data: 2010-11-08 06:25:54
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    A mi sie podoba takie wyjasnienie i jestem za nie wdzięczny,
    oczywiście mówię o tym co napisał kilokitu.
    Nie wiem tylko na ile jest to lepsze od zwykłej diody i czy na pewno
    powstające przepięcie na L nie uszkodzi kondensatora?

  • 15. Data: 2010-11-08 09:41:03
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "slawek7" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
    e.googlegroups.com...
[...]
    -----
    Zakładasz, że na cewce powstaje zawsze przepięcie, a to nie tak - cewka
    jedynie "chce", aby dalej płynął przez nią ten prąd który przez nią płynie.
    Jak prąd nagle nie ma którędy popłynąć to cewka podnosi napięcie próbując
    znaleźć coś przez co ten prąd popłynie.
    Jak wyłącznikiem prądu są styki to może jej się udać na tyle podnieść
    napięcie aby na tych stykach zaiskrzyło.
    Jak do cewki podłączony jest kondensator to cewka nie ma problemu - prąd od
    razu może wpływać w kondensator - nie będzie wcale gwałtownego przepięcia,
    będzie jedynie ładowanie kondensatora energią zgromadzoną w cewce.
    Maksymalne napięcie do jakiego naładuje się kondensator jest określone
    wzorami które już znasz.
    Jak kondensator wytrzyma to napięcie to nie ma powodu, aby się uszkodził.
    Jest jeszcze taki parametr jak maksymalny prąd który może wpływać w
    kondensator, ale zazwyczaj nie jest to problem.
    P.G.

  • 16. Data: 2010-11-08 11:14:57
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    On 8 Lis, 11:41, Piotr Gałka <p...@C...pl> wrote:
    > Użytkownik "slawek7" <s...@w...pl> napisał

    > Zakładasz, że na cewce powstaje zawsze przepięcie, a to nie tak - cewka
    > jedynie "chce", aby dalej płynął przez nią ten prąd który przez nią płynie.
    Oczywiście masz rację ale.... my tutaj rozważamy właśnie przypadek
    przerywania prądu płynącego w cewce więc nie wiem dlaczego zmieniasz
    temat?

    > Jak prąd nagle nie ma którędy popłynąć to cewka podnosi napięcie próbując
    > znaleźć coś przez co ten prąd popłynie.
    A dokładnie to ona nie podnosi tylko obniża czyli napięcie na cewce
    ostatecznie będzie miało odwrotną biegunowość niż podczas "normalnego"
    wysterowania... ale to drobiazg, którym tylko nieliczni zakrzątają
    sobie głowę

    > Jak wyłącznikiem prądu są styki to może jej się udać na tyle podnieść
    > napięcie aby na tych stykach zaiskrzyło.
    Czy zaiskrzy czy nie zależy od wielu czynników. Wiele różnych
    przekaźników ma rdzeń wykonany z litego kawałka stali. W takim kawałku
    podczas zaniku pola magnetycznego powstają prądy wirowe, które
    skutecznie zmniejszają przepięcia na cewce.

    > Jak do cewki podłączony jest kondensator to cewka nie ma problemu - prąd od
    > razu może wpływać w kondensator - nie będzie wcale gwałtownego przepięcia...
    Do cewki ZAWSZE podłączony jest jakiś kondensator bo same uzwojenie
    posiada pojemności międzyzwojowe, pojemności szczątkowe do
    otaczających elementów. Również i same rozłączone styki mają swoje
    kilka pF.

    > będzie jedynie ładowanie kondensatora energią zgromadzoną w cewce.
    > Maksymalne napięcie do jakiego naładuje się kondensator jest określone
    > wzorami które już znasz.
    Wykonując obliczenia nie można zapomnieć, że przed rozłączeniem styków
    kondensator jest (przeważnie) naładowany do napięcia zasilania cewki
    przekaźnika a zgromadzona w cewce energia musi najpierw skompensować
    energię tego kondensatora (zmiana kierunku naładowania kondensatora)

    > Jest jeszcze taki parametr jak maksymalny prąd który może wpływać w
    > kondensator, ale zazwyczaj nie jest to problem.
    Fakt! Maksymalny prąd jaki będzie płynął przez ten kondensator jest
    równy prądowi płynącemu przez cewkę w momencie jej rozłączania... więc
    z tym prądem nie powinno być problemu.

  • 17. Data: 2010-11-08 12:21:24
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "kilokitu" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    l.googlegroups.com...

    > Oczywiście masz rację ale.... my tutaj rozważamy właśnie przypadek
    > przerywania prądu płynącego w cewce więc nie wiem dlaczego zmieniasz
    > temat?

    Z wypowiedzi slawka7
    --------
    Nie wiem tylko na ile jest to lepsze od zwykłej diody i czy na pewno
    powstające przepięcie na L nie uszkodzi kondensatora?
    --------
    odniosłem wrażenie, że on mimo wyjaśnienia nadal zakłada, że na cewce musi
    powstać przepięcie (w sensie setki V) i ono pojawi się na kondensatorze no i
    się martwi, czy ten kondensator to wytrzyma.
    Chciałem doprowadzić do zrozumienia w 100%.

    P.G.
    P.S. Nie zauważyłem, abym zmienił temat.