  • Data: 2022-05-16 13:07:24
    Temat: Re: Ładowarki z azotku galu
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan J.F napisał:

    > Ale dysk jako taki sie malo grzeje.
    > Sam dysk bardzo malo - bo tarcie o powietrze.
    > Wiecej pewnie cewki silnika, i cala reszta "szybkiej" elektroniki.

    Nie mówię przecież, że to od talerzy gorąc buchał. Duża płyta utkana
    scalakami TTL, do tego silniki o jednak sporej mocy.

    > Zasilacz chyba nie byl az taki niskosprawny.

    Spotykało się wtedy zasilacze (impulsowe) w osobnych obudowach -- też
    z wiatrakami. Sprawność uznawana wtedy za fenomenalną, z dzisiejszego
    punktu widzenia wygląda tak sobie.

    > Tak czy inaczej - moce zasilaczy byly mniejsze, zuzycie/grzanie
    > rozlozone na wiele elementow, zegary niskie - radiatory niepotrzebne,
    > ale przeplyw powietrza jak widac - wymuszony.

    Moc około 150 W. Dzisiejsze ogromne zasilacze pecetów swoją moc oddają
    tylko w porywach. Komputer, który w danym momencie wykorzystwany jest
    wyłącznie do pisania gupot na newsy, zapotrzebowanie na moc ma niewielkie.
    W czasach XT/AT bieg jałowy chłonął znaczną część mocy zasilacza.

    > Z czasem sie zmienilo. No coz - widac 3 mld tranzystorow to nie 30
    > tys, a 2GHz to nie 8MHz :-)

    Druga różnica jest taka, że dzisiaj prawie cała moc idzie w CPU/GPU.
    Wtedy procesor i układ graficzny nie wyróżniał się spośród pozostałego
    scalactwa.

    --
    Jarek