    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Lampa
    Date: Thu, 23 Jul 2020 21:16:50 +0200

    Użytkownik antispam. napisał w wiadomości grup
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > [...]

    >OK masz racje. Myslalem nie o tym co trzeba. Faktycznie
    >wewnatrz przewodzacej powierchni zamknietej nie na statycznego
    >pola.

    az takiego wniosku to by nie wyciagal, ale moze ta przewodzaca
    powierzchnia cos zmienia.

    >Mi to lawiej widziec z potencjalu, on musi byc staly
    >w calym obszarze objetym powierchnia.

    Hm, musi byc staly na wewnetrzej czesci tej powierzchni, ale czy musi
    byc staly w calej objetosci ?

    No musi, gdyby byl rozny, to gdzies by musialo byc jakies maksimum i
    minimum.
    A w otoczeniu tych punktow dywergencja pola bylaby niezerowa, czyli
    musialby tam byc ładunek.

    Masz racje ... i widac, ze szkolna wiedza sie przydaje :-)

    >Wracajac do lampy: klopot jest dlatego ze myslisz o ladunkach.

    Pole elektryczne bierze sie z ladunkow, a nie z jakis tam potencjałow
    :-)

    >Tzn. z elektrycznie obojetna katoda lampa faktycznie nie
    >powinna dzialac. Ale lampe normalnie sie steruje napieciowo.
    >Ujemne napiecie miedzy katoda i siatka daje ladunek ujemny
    >na siatce i dodatni na katodzie.

    ale jednoczesnie katoda moze byc podlacznona do "masy".
    A ładunek na siatke moze byc wprowadzony jednostronnie - przynajmniej
    tak mi sie wydaje.

    Niestety nie mam zadnej lampy, zeby sprawdzic.

    >W obszarze miedzy katoda
    >a siatka ladunek siatki nic nie robi. Ale ladunk katody
    >przyciaga elektrony i ogranicza prad. Normalnie napiecie
    >miedzy siatka a anoda jest dodatnie. To daje dodatni
    >ladunek na anodzie, ktory nic nie robi i dodatkowy ujemny
    >ladunek na siatce, ktory odpycha elektrony w kierunku
    >siatki. Jak elekton przeleci przez siatke to juz ma duza
    >szanse doleciec do anody. Czyli tak jak nalezy, nawet dla
    >sferycznej siatki z katoda w srodku.

    >Jedyna subtelnosc to fakt ze prad steruje sie ladunkiem
    >katody, ktory z kolei zalezy od napiecia miedzy katoda
> [...]

    No wlasnie - katoda polaczona grubym drutem z innymi czesciami ukladu
    i nie zawsze kontrolowanymi.

    > Dzialanie lampy prosciej zrozumiec patrzac
    >na potencjal, wtedy widac ze potencjal siatki jest nizszy
    >niz potencjal katody, czyli ze siatka powinna "odpychac"
    >elektrony. Z punktu widzenia potencjalu dostaje sie
    >wlasciwa sile. Liczac ladunkowo wychodzi ze siatka
    >w srodku nie odpycha, ale za to katoda przyciaga, i
    >efekt w postaci sily dzialajacej na elekton jest taki
    >sam jakby siatka odpychala...

    I dlatego ciagle mi wychodzi, ze ten drucik od katody jest bardzo
    istotny gdy "przechodzi przez siatke" :-)

    >Nie wiem co chciales napisac.

    Konstrukcje taką, ze mamy w srodku anode, otoczoną siatką, ktora z
    kolei jest otoczona katodą, podgrzewaną

    >Jesli chcialec napisac "nie dziala"

    Chcialem napisac, ze dziala, ale ... moze faktycznie nie powinienem
    sie dziwic - wprowadzimy ladunek na anode, to czemu mialoby nie
    dzialac, wprowadzamy na siatke, to pieknie steruje przeplywem
    elektronow z katody.

    J.