    From: Maciej Szymanski <m...@n...spam.here.asor.com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Metoda TIG w praktyce. Opinie o inwerterze DEDRA
    Date: Mon, 12 Jan 2009 08:33:49 +0100

    Jackare wrote:
    > Czy stosowanie tej metody skompensuje mi dodatkową trudność logistyczną
    > - zabieranie butli z gazem. Odpadną wprawdzie elektrody, inwerter jest
    > znacznie lżejszy niż spawarka trafo ale butelkę trzeba będzie wziąć ze
    > sobą.
    > No i na koniec jak to wszystko sie ma do samego inwertera marki DEDRA.
    > Nic droższego nie chcę kupować bo spawanie jest dla mnie tylko bardzo
    > pomocniczym procesem który po prostu ułatwia mi życie -przeciętnie na 1
    > montaż schodzi mi ok 0,5 m.b spawu.

    1. Spawanie TIGiem wymaga większej wprawy niż MAG, chociaż jest
    łatwiejsze niż MMA.

    2. Spawanie TIGiem jest stosunkowo wolne.

    3. TIG jest bardzo niewygodny do heftowania, ze względu na ręczne
    podawanie drutu - spawacz ma zajęte obie ręce, a rozpoczęcie spawu to
    podgrzanie materiału, podanie drutu w odpowiednim momencie tid. Z tego
    powodu w wielu wypadkach stosujemy heftowanie MAGiem a potem kładzenie
    zasadniczej spoiny TIGiem.

    4. Inwerter o którym myślisz to zasadniczo urządzenie MMA z możliwością
    pracy TIG. Ma bardzo ograniczone nastawy - z mojego doświadczenia
    spawarka TIG powinna mieć przynajmniej regulację miękki/twardy start,
    bardzo przydaje się też pulsacja (jeżeli mówimy o stali, do aluminium
    niezbędny jest prąd zmienny). Prawdopodobnie ma zapalanie łuku
    zwarciowe, co jest bardzo uciążliwe, trzeba często ostrzyć elektrody,
    spaw jest często zanieczyszczony wolframem, łatwo przepalić cienkie
    elementy.

    5. TIG jest wrażliwy na przeciągi, chyba bardziej niż MAG.

    6. Jakość spawu TIGiem jest znacznie lepsza niż MMA i MAG.

    7. TIG nadaje sę zarówno do cienkich jak i grubych elementów - spawarką
    200A spawamy od 0,5 do 18mm. Można też spawać małe elementy (bardzo
    cienki łuk, przy spawarcze z puslacją można jego wielkość i kształt
    regulować).

    8. Jeżeli chodzi o koszty eksploatacyjne, to z mojego doświadczenia, co
    ciekawe TIG jest tańszy niż MMA, chociaż droższy niż MAG. Używamy dużej
    butli z argonem. Przy małej butli wyjdzie pewniw na to samo co MMA.

    Podsumowując, do Twojego zastosowania polecał bym raczej mały (120-150A)
    inwerter i spawanie elektrodami (MMA).

    Pozdrawiam,
    Maciek