    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Wed, 22 Jan 2014 13:41:51 -0800 (PST)
    Subject: Re: Montaż elementów w obudowach MLF
    From: s...@g...com

    W dniu środa, 22 stycznia 2014 20:59:03 UTC+1 użytkownik Atlantis napisał:
    > Muszę przyznać, że długo nie mogłem się przekonać do zakupu stacji
    >
    > lutowniczej i przejścia na montaż z użyciem elementów SMD. Szybko jednak
    >
    > okazało się, że lutowanie elementów 0603 albo scalaków w obudowach TQFP
    >
    > nie sprawia mi większego problemu.
    >
    > Potem (po długich i frustrujących eksperymentach z żelazkiem) zyskałem
    >
    > dostęp do laminatora i nagle okazało się, że płytki robione
    >
    > termotransferem mogą wychodzić już przy pierwszym podejściu, nawet przy
    >
    > parametrze isolate równym 16 milsów i takiej samej grubości niektórych
    >
    > ścieżek.

> [...]

    =============

    Generalnie w dużych projektach nie ma co iść na chama w PCB jednostronne z dużą
    ilością robali 603 albo jeszcze mniejszych. Zadajesz np. pytanie "A co to "duży"
    projekt?". Hmm, trudne pytanie... Odpowiedź może być bardzo subiektywna.

    Dla jednych 10x10cm^2 to bułka z masłem, dla drugich to wyzwanie na poziomie
    Apollo-11.

    Generalnie jeżeli chcesz skorzystać z mojej rady, rób tak:

    1) Jeżeli coś tam dziargasz hobbystycznie, dziargaj termotransferem, jak będą
    problemy, zapewne któryś z Kolegów coś Ci podpowie. Ja niestety NIEE!! Próbowałem
    ostatnio, ale oczęta już nie te, za nerwowym jest i szlag mnie trafia jak coś nie
    wychodzi... Co nie znaczy, że Ty sę rady nie dasz!!

    2) Jeżeli masz Profesjonalny/Komercyjny projekt, to zapomnij o termotransferach.
    Zlecaj za sensowną kasę w sensownych terminach w płytkarniach. Nawet jak będzie
    "dziabąg" w projekcie, to taniej i szybciej wyjdzie jego poprawienie na porządnie
    wykonanych PCB.

    3) Trochę to kosztuje, ale jak jest Zima, to jest Zimno

    Tak radzi Stary Praktyk