    Subject: Re: Myjka ultradźwiękowa, pytanie praktyczne.
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: "Irek.N." <i...@t...jest>
    Date: Wed, 25 Aug 2021 23:30:38 +0200

    Jako że niewiele praktycznych informacji padło, a ja właśnie zakończyłem
    pierwszy semestr doktoryzowania się z tematu, śpieszę donieść co
    następuje (rozmawiamy tylko o ultradźwiękach):

    - Na rynku są myjki o podanych parametrach, tylko że te parametry nie
    mają absolutnie niczego wspólnego z rzeczywistością. Chińskie myjki z
    podaną mocą na poziomie 160-240W w rzeczywistości mają pewnie ze 20W
    mocy. Polski producent podaje w jednej z myjek 2x320W, ale w
    rzeczywistości szacuję moc ultradźwięków na 50W (i do takiej będę się
    odnosił dalej).

    - Pytałem o pęcherze kawitacyjne, powinny się pojawiać, a się nie
    pojawiały. Okazuje się, że w denaturacie się pojawiają, agregują i
    powodują gazowanie. W wodzie też się pojawiają, ale jest ich śladowa
    ilość i nie agregują się w większe pęcherze. Roztwór nie gazuje i nie
    robi się mętny. Mówię tutaj o myjce z szacowaną mocą na poziomie 50W dla
    objętości 6 litrów.

    - Te 50W przy zalaniu myjki do połowy (niecałe 3 litry) denaturatem po
    20 minutach działania podgrzewa płyn do ciepłego (nie gorącego). W
    wodzie takie zjawisko nie zachodzi, to znaczy po 20 minutach woda
    pozostaje zimna. Nie do końca jestem przekonany, iż za ogrzanie
    denaturatu odpowiada 2x mniejsze ciepło właściwe w stosunku do wody.
    Myślę, że zachodzą jeszcze jakieś zjawiska, dodatkowo powodujące zamianę
    fal na ciepło. Może fakt, że kawitacja następuje łatwiej jest tutaj
    jakąś podpowiedzią.

    - Włożenie płytki PCB poziomo do myjki generuje pewien problem. Pod
    płytką gromadzą się pęcherzyki powietrza i w tych miejscach nie ma
    działania fal. Pęcherzyki rosną i zdarza się, że wychodzą bokiem "na
    wolność". Moim zdaniem lepiej jest ułożyć PCB lekko pochyło, nich się
    odpowietrza/odgazowuje samoczynnie i ciągle. Z ciekawostek, w
    denaturacie zgromadził się duży pęcherz pod PCB, a jak przechyliłem
    uwalniając go, to usłyszałem wyraźnyk, jak przy gwałtownym odparowaniu.
    Ewidentnie coś jest narzeczy z tymi pęcherzami w denaturacie. Z jednej
    strony zagazowanie płynu obniża skuteczność - może nagrzewa dodatkowo
    płyn, z drugiej mam wrażenie, że w tym miejscu gdzie był pęcherz PCB
    było przegrzane, być może przez działanie PCB jako falowodu z obszaru
    gdzie był kontakt z płynem.

    - Mycie w denaturacie nie powodowało zauważalnych efektów destrukcyjnych
    na pobielanej PCB. Mycie w wodzie pozostawiło na dnie myjki czarny,
    bardzo drobny osad. Mam wrażenie, że w wodzie działanie ultradźwięków
    było agresywniejsze i w małym stopniu, ale jednak powodowało zjadanie
    powłoki cynowej.

    - Użycie wanienki do mycia drobnych rzeczy z wieloma zakamarkami jest
    bardzo dobrym pomysłem. W moim przypadku zapaprałem otworki gwintowane
    M2 kulkami ceramicznymi o średnicy 27-35um oraz pyłem z ich kruszenia.
    Myjka znakomicie poradziła sobie z doczyszczeniem otworów i umyciem gwintów.

    - Pozostawienie na 20 minut płytki aluminiowej w kąpieli wodnej powoduje
    znaczne uszkodzenia powierzchni płytki. Pozostawienie takiej samej
    płytki na 5 minut już takich efektów nie daje, a płytki były tak samo
    dobrze umyte. Płynem wyła woda z odrobiną detergentu.

    - Można sprawdzić, czy myjka w ogóle działa. Najprościej na kawałku
    ceramicznej płytki rozsmarować (nawet poprawić palcami) ołówek
    grafitowy. Nie da się tego umyć w wodzie, a włożone do myjki z zimną
    wodą myje się prawie natychmiast samo (przy okazji ceramika potrafi
    fajne dźwięki wydawać jak się ułoży jakiś rezonans w niej). Drugi sposób
    to wrzucenie kawałka foli spożywczej - aluminiowej. Jak w 5 minut
    zniknie (niekoniecznie cała) to coś tam jednak kawituje. U mnie po około
    minucie wypadały dziurki, a folia stawała się cieńsza, wiotka i taka
    matowa. Metody podpatrzone w sieci i sprawdzone osobiście.

    - Odpalenie myjki z warstwą wody na poziomie 3cm powoduje gejzery i
    rozchlapywanie wody. Trzeba zalewać wyżej.

    - Dźwięki wydawane przez myjkę są nieprzyjemne, ale nie jakoś bardzo
    drażniące. Spać się przy tym nie da, ale też nie przeszkadza specjalnie
    jak stoi na biurku obok. Da się wytrzymać te 30 minut spokojnie.

    - Jak wody jest do połowy i nie ma w środku niczego więcej, to po
    włączeniu, po jakimś czasie, zdarza się, że woda zaczyna falować. Robią
    się "pływy" i w efekcie czasami potrafi strzelić gejzer w części
    "odpływowej".

    - Podczas działania myjki widać bardzo wyraźnie fale na powierzchni
    cieczy (zalana do pełna), widać nad przetwornikami że płyn jest
    pompowany do góry, widać jak fale interferują ze sobą jak jest więcej
    przetworników. Wreszcie widać też po osadzie na dnie, w których
    miejscach są węzły fal. Bardzo pouczające :)

    - Zdarzają się myjki z dziwnym filtrem na wejściu. Sprawdziłem 3 tego
    samego producenta i w 2 był dopięty 2uF na samym sznurze, w trzeciej
    1.3u. W efekcie myjka potrafiła pobierać 32VA z WYŁĄCZONYM wyłącznikiem
    głównym. W ogóle zachęcam do pomiaru mocy pobieranej z sieci podczas
    pracy ultradźwięków. Stawiam tezę, że wszyscy którzy to zrobią będą co
    najmniej zaskoczeni, a Ci którzy zapłacili za myjkę więcej niż 1kPLN
    dodatkowo wkurzeni.

    - Z takich przemyśleń końcowych. Gdyby parametry podane przez producenta
    były spełnione, to myjka absolutnie nie nadawała by się do pracy z
    jakimkolwiek PCB. W moich zastosowaniach była by pewnie lepsza, ale i
    tak musiał bym uważać żeby nie niszczyć detali które chcę czyścić.
    Wychodzi na to, że przydatną opcją jest regulacja mocy, ale tego nie
    widziałem w żadnej myjce. W efekcie muszę sobie myjkę zrobić.

    To tyle po pierwszym semestrze. Egzaminy zdane, w drugim semestrze
    obiecano mi zajęcia z projektowania przetworników. ;)

    Irek.N.