  • 11. Data: 2021-02-02 22:59:04
    Temat: Re: Nagrzewnica przepływowa powietrza
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > A jest jakiś elektryczny anemometr działający analogicznie jak
    > termostat? Jest przepływ to zwiera styki, nie ma przepływu to
    > rozłącza? :-)

    Oczywiście, że są: czujniki łopatkowe (lub nazywane listkowymi) oraz
    presostaty różnicowe, które podłącza się przed i za wentylatorem.

  • 12. Data: 2021-02-03 19:24:57
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 02.02.2021 22:56, Uzytkownik wrote:
    > Masz jakąś rekuperację z filtrem powietrza?
    >
    > Jeżeli nie to weź pod uwagę, że te rury spiro to nie będzie zbyt dobry
    > pomysł, ponieważ nie da się ich czyścić. W tym przypadku całość powinna
    > być spięta rurami sztywnymi posiadającymi klapy rewizyjne, aby można
    > było rury wyczyścić.
    >
    > Nagrzewnice same w sobie posiadają zabezpieczenia przed przegrzaniem,
    > które wyłączą grzałki w razie braku przepływu powietrza.

    Tak, nagrzewnica była by przed wejściem do rekuperatora. Mam go na
    strychu i mimo zaizolowania, sprawność potrafi spaść przy niskich
    temperaturach (bo spada przepływ na wyciągu - zamarza część skroplin po
    wieczornych kąpielach?). Taki spadek utrzymuje się później do momentu aż
    temperatura na zewnątrz zrobi się choćby +1C i w kilka godzin z nawiewu
    temperatura rośnie z 15C na 19C. Analogicznie jak przy mrozach puszczę
    ~40C w jeden wyciąg, to po 20-30min nagle kilka stopni więcej z nawiewów
    przez następne kilkanaście godzin (do kolejnej porcji wilgoci puszczonej
    w wyciąg?).

    Producent podaje że urządzenie musi stać w pomieszczeniu z chociaż +5C -
    nie dyskutuje z tym. Co prawda ma ubranko z 10cm wełny (ja dorobiłem),
    ale nie ma wewnętrznych grzałek i nie wiem, może za bardzo spowalniam
    obroty i nie nadąża przepchnąć skroplin zanim oblodzą wymiennik?...

    > Jeżeli chodzi o montaż to systemy mocuje się przy użyciu odpowiednich
    > systemów zamocowań i wieszaków do krokwi lub przy użyciu konsol do
    > podłogi, ścian czy krokwi. Tak więc nagrzewnice nie mają w ogóle
    > kontaktu z OSB czy krokwiami.

    Wydaje się, że tego m.in. szukałem. Dzięki :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 13. Data: 2021-02-15 08:48:09
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 02.02.2021 22:59, Uzytkownik wrote:
    > Oczywiście, że są: czujniki łopatkowe (lub nazywane listkowymi) oraz
    > presostaty różnicowe, które podłącza się przed i za wentylatorem.

    No i gotowe - https://ibb.co/GP4LzKW

    Estetyka zygzakiem, bo paru rzeczy nie przewidziałem i robiłem tym co
    miałem w piątek po 20, ale działa :-)

    Faktycznie po włączeniu, nagrzewnica robi znacznie lepsze wrażenie.
    Spirala jest gruba i długa, nagrzewa się powoli i ma dość długą
    bezwładność - nie jak czajnik elektryczny. Oba bezpieczniki
    termostatyczne są rozsądnie montowane. O niższej temperaturze na wylocie
    z nagrzewnicy, a ten o wyższej - nad grzałką. Od biedy można ten
    automatyczny wyłącznik na wyjściu, podmienić na jakiś o niższej
    temperaturze 5-10C i sterować załączanie zwykłym zegarek. Ale w
    komplecie już zamówiłem, to i załączaniem nagrzewnicy (1,2kW) raz
    dziennie na 30 min steruje to -
    https://novatek-electro.com/pl/oferta/regulatory-tem
    peratury/termostat-tp-12.html

    Z nawiewów stabilne 17-18C.

    Haha, dwie zimy potrzebowałem żeby odkryć i zrozumieć dokładnie problem
    oszraniania wymiennika :-D

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 14. Data: 2021-02-16 10:51:34
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > ale nie ma wewnętrznych grzałek i nie wiem, może za bardzo spowalniam
    > obroty i nie nadąża przepchnąć skroplin zanim oblodzą wymiennik?...
    Brakuje w nim trybu odmrażania wymiennika, czyli albo grzałki albo
    wyłączasz wentylator nawiewu do domu a działa tylko wywiewny, wtedy
    ciepło z domu rozmrozi Ci wymiennik

    Przydałby by Ci sie czujnik temp na wymienniku z czasówką która by
    wyłączała na 5-15 minut wentylator nawiewu na czas rozmrażania.
    --
    Janusz

  • 15. Data: 2021-02-16 19:40:47
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 16.02.2021 10:51, Janusz wrote:
> [...]
    >
    > Przydałby by Ci sie czujnik temp na wymienniku z czasówką która by
    > wyłączała na 5-15 minut wentylator nawiewu na czas rozmrażania.

    Już mam nagrzewnice z termostatem (przekaźnik utrzymujący 1-6C nawiewu)
    i czasówką (raz dziennie, wieczorem przez 30 min). Daje radę :-)

    Dzięki za wyjaśnienie.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 16. Data: 2021-02-17 13:15:47
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Już mam nagrzewnice z termostatem (przekaźnik utrzymujący 1-6C nawiewu)
    > i czasówką (raz dziennie, wieczorem przez 30 min). Daje radę :-)
    No właśnie szybciej odpowiedziałem niż przeczytałem niżej Twój post że
    już masz nagrzewnicę :)

    > Dzięki za wyjaśnienie.

    Proszę :)

    --