    Newsgroups: pl.comp.pecet
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Najpewniejsze/Najtrwalsze nośniki danych
    Date: Fri, 09 Dec 2022 07:07:57 GMT

    On 2022-12-08, trybun <M...@j...cb> wrote:

    > Nie mam pojęcia o technikach magazynowania danych na płytkach CD/DVD.
    > Wiem natomiast że żadna płyta kupiona z gazetami, np "Komputer Światem"
    > nie padła mimo tego że niektóre mają już ponad 20 lat. Padają natomiast
    > masowo tanie (niemarkowe)  płytki nagrywane w własnym zakresie.  Średnio
    > co dziesiątej komputer już nie czyta i i to mimo tego że są sporo
    > młodsze od tych z gazet.

    Mam trochę nagranych BD, tradycyjnych, tj. tzw. fazofych (metaliczny
    wygląd warstwy). OIDP nagrywałem z 10 lat temu. Nie tak dawno
    sprawdzałem i wszystko czyta się dobrze. Ale to są płytki, które nie
    walają mi sie po biurku i przypadkowych szafkach, a są przechowywane
    bezstresowo. Jakiś czas temu równiez archiwizowałem DVD wideo wypalane
    przed 2010 i tu równiez nie było problemu z większością z nich.

    Natomiast problem gównianych nosników niewątpliwie istnieje i to nie
    tylko dla płytek nagrywalnych, a nawet komercyjnych filmów DVD. Mam dość
    dużą kolekcję takich płyt, jak najbardziej legalnych, więc mozna by
    przypuszczać, nie na odpierdol zrobionych i szczególnie duzo polskich
    produktów poleciało w 10-15 lat.

    Z nagrywalnych CD/DVD generalnie zasada wydaje się obowiązywać taka, że
    czym intensywniejszy barwnik warstwy do wypalenia tym lepiej. AZO i tym
    podobne - tak, jakieś blade wypierdki - raczej nie.
    Przy BD z kolei, fazowe są ok, ale już LTH, czyli barwnikowe, które
    swojego czasu pojawiły sie jako przystepna cenowo alternatywa, to jest
    kupa praktycznie w każdym jednym przypadku.

    --
    Marcin