  • Data: 2021-03-26 17:16:28
    Temat: Re: Narzędzia do wizualizacji systemów Embedded
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Może czegoś nie rozumiem, ale z tego co rozumiem, deployment diagram wymienia
    jedynie komponenty wymagane do wdrożenia i ewentualnie zależności między nimi.

    A Twój diagram pokazał coś innego?

    > U mnie są wątki, struktury, urządzenia i relacje korespondencji między strukturą a
    rzeczywistym bytem.

    No właśnie to wszystko ma swoje miejsce w dep-diag. Z powyższej strony:

    "what hardware components ("nodes") exist (e.g., a web server, an application server,
    and a database server), what software components ("artifacts") run on each node
    (e.g., web application, database), and how the different pieces are connected (e.g.
    JDBC, REST, RMI)."

    Nawet protokoły komunikacyjne można wskazać.

    > Być może wszystko "da się pokazać" na UMLowym diagramie, ale wydaje mi się, że w
    pewnej mierze wynika to z tego, że zawsze można np. dorzucić komentarz.

    Nie. Raczej z tego, że sam metamodel UML jest dość swobodny i można nawet tworzyć
    własne typy połączeń między elementami diagramu.

    > Ja sobie myślę o schematach które by miały bardziej sformalizowaną czy
    zoperacjonalizowaną semantykę.

    Ale nie da się mówić o sformalizowanej semantyce, jeśli diagram miałby być tylko
    obrazkiem. Formalizm widać dopiero w tym, jak ten obrazek jest dalej przetwarzany, a
    to zależy tylko od Ciebie. Napisz sobie skrypt przetwarzający diagram (generator
    kodu?), który robić coś konkretnego z połączeniami jakiegoś typu w diagramie i to
    będzie ten formalizm. UML jest frameworkiem do tworzenia takich procesów projektowych
    a nie kompletnym i zamkniętym rozwiązaniem.

    Tu jest to ładnie wyjaśnione:

    https://www.visual-paradigm.com/guide/uml-unified-mo
    deling-language/uml-extexsibility-mechanism/

    Chyba to co chcesz zrobić najłatwiej osiągnąć tzw. stereotypami. To nie są
    komentarze, tylko własne "typy" istniejących bytów, np. połączeń. Możesz mieć np.
    strzałkę między modułami w dep-diag z wymyślonym stereotypem "<<serial comms>>" i ta
    strzałka będzie (dla konsumenta diagramu, czy to człowiek, czy generator kodu)
    oznaczać komunikację łączem szeregowym. Itd. Wątek? Proszę bardzo: "<<active>>". Bo
    to nawet jest luźniejsze pojęcie, niż "<<thread>>", który wskazuje na istnienie OS a
    przecież w systemie wbudowanym nie musi go być.
    W ten sposób można przerysować cały Twój diagram, z zachowaniem wszystkich
    informacji.