  • 21. Data: 2020-08-26 00:18:00
    Temat: Re: Naświetlacz LED
    Od: "Jacek R." <j...@w...pl>

    W dniu 25.08.2020 o 23:27, Michal Jankowski pisze:

    > Skuteczność świetlna lampy sodowej i ledów jest praktycznie taka sama.
    > Trochę można zyskać kierunkowym montażem diod (sodówka wymaga porządnego
    > odbłyśnika), ale litość boską, nie tyle, żeby 35W dioda świeciła jak
    > 100W sodówka.
    >
    >   MJ

    Nie porównuję nowej sodówki z nowym kloszem i odbłyśnikiem a to co
    zastane czyli stare zmatowiałe klosze i odbłyśniki skorodowane około
    20-30 letnie oprawy.
    Po wymianie na nowe LED 37W widać znacznie lepsze oświetlenie niż na
    starych sodówkach.
    Możliwe że przy nowych oprawach z sodówkami 100W będzie jeszcze jaśniej
    ale wszyscy w okolicy chwalą nowe oprawy bo jest obecnie dużo jaśniej
    niż przed wymianą...
    Rozumiesz MJ że porównuję jasność >20 letniej oprawy i nowej LED.

    --
    pzdr, j.r.

  • 22. Data: 2020-08-26 07:33:52
    Od: Piotr Grzesiak <g...@o...pl>

    W dniu 2020-08-24 o 12:39, Queequeg pisze:

    > Tylko coś to podejrzane. To naprawdę da tyle światła, ile 10 halogenów
    > 400W? Jak z trwałością? One naprawdę mają aż 400W, czy to ściema? Skąd
    > taka różnica w cenie? Te droższe są bardziej trwałe? Macie doświadczenia?

    Ja osobiście zainstalowałem kilka naświetlalczy LEDVANCE i działają już
    sporo czasu. Ważna informacja od sprzedawcy: brać naświetlacze bez
    czujnika ruchu a czujnik dawać jako osobny moduł. W tych zintegrowanych
    potrafiły wysiadać same czujniki i wracały na reklamację.
    Fakt że ich cena jest powalająca ale oświetlacz 20W bardzo ładnie
    oświetla podwórko w promieniu jakiś 10m. A i samo wykonanie budzi zaufanie

    Gejzero.

  • 23. Data: 2020-08-26 09:51:55
    Od: K <n...@e...com>

    On 25/08/2020 22:27, Michal Jankowski wrote:

> [...]
    > Trochę można zyskać kierunkowym montażem diod (sodówka wymaga porządnego
    > odbłyśnika), ale litość boską, nie tyle, żeby 35W dioda świeciła jak

    Zalezy pewnie od rodzaju u mnie na ulicy wymienili na ledowe i duzo
    jasniej niz bylo, ale tez nie wiem jakie dokladnie lampy byly wczesniej.

  • 24. Data: 2020-08-26 11:20:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    [...]
    Tak a propos - mam wrazenie, ze poznikaly ze sklepow tanie "zarowki
    LED" E27.
    Takie 806lm (zarowkowe 60W) to jeszcze sa, ale troche mocniejsze to
    juz 20-30 zl ...

    Skutek wirusa, czy inflacji ?

    No i chetnie bym kupil 4000K, a wszyscy maja glownie zolte 2700 ..
    J.

  • 25. Data: 2020-08-26 11:49:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michal Jankowski" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]
    >sama. Trochę można zyskać kierunkowym montażem diod (sodówka wymaga
    >porządnego odbłyśnika), ale litość boską, nie tyle, żeby 35W dioda

    Niby masz racje, a jednak coraz wiecej tych LED i widac, ze sa
    podobnie jasne.
    O co chodzi ?

    Moze:
    -LED swieci w dól, a sodowka traci troche w odblysniku,
    -Cree sie chwali 300lm/W, ale to chyba jeszcze nie w ulicznych
    lampach.

    -montuja troche wiekszej mocy niz 37W?
    -montuja nizej i gesciej ? Nizej tylko czasami.

    -skutecznosc jest lampy sodowej, a nikt nie dodaje, ze 100W traci z
    50W w dlawiku.
    A moze 70W ? Jaki goracy jest ten dlawik w czasie pracy ?

    -po paru latach klosze sie brudzą w sodowkach, a moze i odblysnik jest
    coraz gorszy,

    -porownanie jasnosci na oko to bardzo kiepski pomiar, a luksometry w
    telefonach jakies kiepskie ...

    -LED sa biale ... o ile na jasnosc to tak sobie wplywa, to juz
    przedmioty roznie widac.
    akurat cegla zolto-czerwona, beton szary, asfalt ciemnoszary, ale
    czlowiek w czerwonej, zielonej czy niebieskiej kurtce ?

    J.

  • 26. Data: 2020-08-26 11:51:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jacek R." napisał w wiadomości grup
    ..
    W dniu 25.08.2020 o 16:47, J.F. pisze:

> [...]
    >odpowiednik 100/150W sodówek chyba najpopularniejszych w dawniejszych
    >czasach. Świecą dużo jaśniej ale klosze starych lamp są żółto-brązowe
    >a LED-ów prawie nie widać kloszy. Gdy nowe oprawy popracują
    >rozszczelnią się stracą z 50% jasności z powodu samych kloszy nie
    >wspominając o starzeniu diod.
    >Chociaż warunki chłodzenia maja raczej dobre, świecą gdy słońce nie
    >dogrzewa, przewiew naturalny zapewniony...
    >W hurtowni jak oglądałem ostatnio katalog lamp ulicznych to 30-50 W
    >była większość, większe 70, 100, 150W to już zwykle były w większych

    A to nie zamawiajacy okresla w zamowieniu publicznym czego chce ?

    Oczywiscie fachowo byloby, gdyby okreslil "co najmniej 10 lux w kazdym
    miejscu ulicy .."

    J.

  • 27. Data: 2020-08-26 11:59:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "K" napisał w wiadomości grup
    On 25/08/2020 15:53, J.F. wrote:

    >Niby wlaczajac/wylaczajac poszczegolne ledy da sie lepiej sterowac
    >slupem swiatla ale jak nitka w przciwnym kierunku jest odseparowana
    >dosc szerokim pasem zieleni to czasem jakis kierownik tira mi
    >mrugnie, ze go oslepiam. Kamera na szybie musi nie do konca ogarniac
    >jakies niestandardowe pasy zieleni.

    Ksenony jednak tego nie maja - tylko jeden palnik i w miare typowy
    wzor odciecia.

    To tego obowiazkowe spryskiwacze i automatyczne poziomowanie ... ponoc
    obowiazkowe

    >Zuzyte klosze, slabej jakosci zarniki?

    Zuzycia kloszy trudno sie dopatrzec - sporo schowane w srodku.
    A zarniki ... chyba jeszcze oryginalne ...

    https://www.osram.com/ecat/XENARC%20NIGHT%20BREAKER%
    20LASER-Xenon%20headlight%20lamps-Car%20lighting-Aut
    omotive/com/en/GPS01_3043387/PP_EUROPE_Europe_eCat/Z
    MP_4058323/

    A gdzie to kupic i czemu tak drogo ?

    No i ... jak oni zrobili te 200%, jesli homologacja daje im chyba 20%
    tolerancji na strumien swietlny ?

    Tu pewnie winne "up to 200% more brightness compared to the minimum
    legal standard", ale te
    "lepsze zarowki", co to maja +50%, albo +100%, to jak ?

    J.

  • 28. Data: 2020-08-26 12:44:29
    Od: K <n...@e...com>

    On 26/08/2020 10:59, J.F. wrote:
> [...]
    > obowiazkowe

    > Zuzycia kloszy trudno sie dopatrzec - sporo schowane w srodku.
    > A zarniki ... chyba jeszcze oryginalne ...

    Chodzilo mi bardziej o matowienie kloszy od zewnatrz. W sroku jak
    wyciagniesz zarnik to tez mozesz wyczyscic soczewke czyms na zasadzie
    gigantycznego patyczka do uszu. Przynajmniej ja tak czyscilem soczewki w
    Signum bez xenonow.

> [...]
    > legal standard", ale te
    > "lepsze zarowki", co to maja +50%, albo +100%, to jak ?

    Nie mam pojecia jak to jest zrobione ale zapewne kluczem do lepszego
    swiecenia jest poprawna geometria samej zarowki oraz cienszy drucik z
    wolframu. Cala reszta to pewnie marketing, typu jakis tam specjalny gaz
    w srodku. Jak jest w przypadku zarnikow xenonowych nie mam pojecia. Jak
    mialem xenony to mialem fabryczne zarniki. Kiedys dawno temu jak kupilem
    sobie Vectre B to wsadzilem tam dla testow zarowki H7 100W z allegro.
    Jak sie z zewnatrz patrzalo na wlaczony reflektor to faktczynie byl
    jasniejszy ale jak popatrzales na droge to bylo ciemno.

  • 29. Data: 2020-08-26 13:40:42
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Pierwszy to jest chyba typ "400W". No co, jesli samochod moze sie
    > nazywac 525td, czy 407, to czemu lampa nie moze sie nazywac "400W" :)

    Miałem takiego huba USB. Nazywał się "USB 2.0". Oczywiście był USB 1.1.

    Tyle że tu sprzedający podaje lumeny, podaje, że zastępuje halogen 4kW...
    taka ściema bezczelna?

    > Drugi ... niby podobne moduly po 50W sa dostepne, np
    > https://light-perfect.pl/pl/p/DIODA-MODUL-LED-COB-50
    W-CIEPLY-BIALY-pasta/5033

    > Ale gdzie wiatrak ?
    > trzeci ... a gdzie wiatrak ?

    Właśnie, przecież to się musi grzać jak sk...

    > Ale co sie martwisz - kup, oddaj, wystaw negatywa :-)
    > Albo obnizki ceny zażądaj ... proporcjonalnej do brakujacej mocy :-)

    To już wolę kupić prawdziwy halogen, jak tak to ma wyglądać :(

    --
    Przychodzi baba do lekarza ze śledziem na plecach.
    Lekarz pyta:

  • 30. Data: 2020-08-26 14:56:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "K" napisał w wiadomości grup
    On 26/08/2020 10:59, J.F. wrote:
> [...]
    >swiecenia jest poprawna geometria samej zarowki oraz cienszy drucik z
    >wolframu. Cala reszta to pewnie marketing, typu jakis tam specjalny

    Specjalny gaz w srodku to nie jest marketing w przypadku zarowek,
    zreszta - nawet halogen podpada pod "specjalny gaz"
    ... ale ... ciagle homologacja zarowki okresla moc i strumien
    swietlny. Wiecej nie mozna, mniej nie mozna, mozna tylko sie zmiescic
    w gornych granicach tolerancji.

    Lepsza geometria ... znow przepis wymaga odpowiedniej, no moze da sie
    zrobic w srodku wymagan a nie bladzic po marginesach.
    Spiralka włokna mniejszej srednicy ... hm, moze i to cos daje.

    Oni to tak reklamuja - "50% swiatla wiecej w kluczowych punktach". Co
    niby ma jakis sens jesli chodzi o oswietlenie drogi, ale jaka pewnosc,
    ze zarowka Philipsa o super poprawnej geometrii da ten sam efekt w
    reflektorze Forda czy Toyoty ?

    >Jak jest w przypadku zarnikow xenonowych nie mam pojecia. Jak

    No w kazdym badz razie ja "ciemnosc widze", a inni ... wydaje mi sie,
    ze swieca lepiej ...

    J.