    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Nie cyfrowo :)
    From: Piotr Karocki <p...@i...org>
    Date: 05 Dec 2020 09:50:07 GMT

    "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Zaczac od skanera do negatywow ?
    Mustek FilmScan 3600. Gestosc optyczna 4.3D.
    Zeskanowalem juz 20 000 przezroczy, klatek negatywow, a takze (na innym
    skanerze) troche powiekszen. Wyglada na to, ze to nawet nie jest polowa.

    > W dodatku jesli to w kraju - czesto sie kupowalo na zapas, jak akurat
    > byly. A potem mogly czekac na swoja kolej.
    W kraju, ale skoro nawet w czasie wojny dziadek robil czesto jeden film
    dziennie, to raczej na zapas nie bylo kupowane - tzn. niby bylo, ale zapas
    szybko schodzil :)

    > Wiec raczej bym ustalal po tresci zdjec ...
    Tez sie probuje, ale nie jest to latwe... czasem sie trafi cos, co pozwala
    datowac film, np. jednak klatka ma powiekszenie, a na nim pieczatke
    'datownik' z data np. 20 maja 1932 :)

    > Orwo ... hm, archiwum Stasi ? Tam chyba maja fotki dobrze
    > skatalogowane :-)
    ORWO bylo w Polsce popularne chocby w latach '70, gdy jako pachole
    poslugujac sie aparatem Certo SL110 robilem zdjecia w podstawowce bedac :)

    > Foton Safety ... to chyba podkresla błone nieceluloidowa.
    Nawet na pewno. Tym sie rozni od Foton, ale nie wiem czym sie rozni od
    Foton Safety Film :)

    > http://www.polskie-aparaty-fotograficzne.pl/material
    y_swiatloczule/mate
    > rswiatlo.htm

    Fajna strona, ale ja mam takze materialy Franaszek (czyli przedwojenny
    Foton :) ).

    "Swiatloczulosc 17°/10 DIN. Brak jeszcze handlowej nazwy Fotopan, czy
    swiatloczulosci" - ale jak brak, skoro jest napisane zdanie wczesniej jaka
    jest swiatloczulosc? :)