  • Data: 2020-12-30 01:54:52
    Temat: Re: Nie cyfrowo :)
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    Apropos skanowania filmów, nierozwiązanym pozostaje dla mnie problem
    rys, rysek, kurzu, innych mikrouszkodzeń. Były kiedyś dostępne, drogie
    jak *piiip* skanery (np. taki Nikon Coolscan 9000) z technologią
    skanowania z podczerwienią czy w podczerwieni. Nie wiem czy to działało,
    ale cena skanera była taka, że się nie zdecydowałem. Całe archiwum mam
    poskanowane Minoltą Dimage Scan Dual III i Canon CanoScan 8800F do
    większego formatu. Wszystko porysowane w cholerę i jeszcze różnie to
    wszystko łapało ekspozycyjnie bo różne gęstości negatywów.

    No i tak wczoraj sobie przeglądałem archiwum, a potem próbowałem znaleźć
    jakieś oprogramowanie, które systemowo (istotne słowo) takie defekty
    pousuwa. Spróbowałem SoftOrbits Photo Retoucher, wydawało się, że
    prawidłowo identyfikuje uszkodzenia, ale jak dostał polecenie usunięcia
    to po 3ch godzinach stania w miejscu odpuściłem. Sprawdziłem tez
    niejakiego Inpainta, który okazał się toporem rzeźnickim. Dalej nie sprawdzałem.

    Jest coś wartego uwagi co da się zaprząc do kilku tysięcy zdjęć?
    Pojawiają się odrestaurowane filmy chwalące się zastosowaniem AI, ale w
    filmach jakby łatwiej bo wiele z takich uszkodzeń jest wyłącznie na
    konkretnych klatkach więc z samej zmiany między klatkami możnaby coś
    wykombinować.

    Sprzętowo wszystko również poszło do przodu i pewnie technologia używana
    we wspomnianym CoolScan jest dużo bardziej dostępna, ale że rynek zdechł
    to cenowo poszło w dokładnie odwrotną stronę.

    --
    Marcin