  • Data: 2011-10-21 14:36:48
    Temat: Re: Niewyrywalna kotwa ziemna.
    Od: "Tornad" <w...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Baloniarze wkręcają w ziemię korkociąg zrobiony ze starej sprężyny

    > resorowej. Ale oni mają siłę do góry a nie w bok...

    > Konrad

    Ten sposob jest bardzo popularny i stosunkowo prosty do obliczen. Wszyskie
    slupy elektryczne niskiego napiecia w Hameryce, tam gdzie trzeba oczywiscie,
    na zalamaniech trasy, maja takie kotwy wkrecane obok slupow na rozne
    glebokosci zalezne od potrzebnego "uciagu". I to pracuje latami bez potrzeby
    korekcji.

    Jesli wkrecisz w grunt jeden zwoj wiertla w postaci przecietego na pol i
    uformowanego pod katem dysku dospawanego na odpowiednio grubym precie z hakiem
    to jego uciag mozna oszacowac na rownowazny ciezarowi odwroconego do gory
    podstawa stozka gruntu, ktorego wierzcholkiem jest ten dysk a podstawa na
    powierzchni gruntu. Kat nachylenia tworzacej tego stozka mozesz przyjac
    bezpiecznie na okolo 30 stopni. Dla gruntow sypkich, piachu, zwiru itp jest on
    nawet znacznie wiekszy i przekracza 45 stopni.
    Podobnie pracuje kolek wbity do gruntu; jego okolo 2/3 dlugosci liczonej od
    gory, tworzy cos w rodzaju lezacego polstozka gruntowego, ktory w stosunku do
    podloza pracuje na scinanie statyczne grunt o grunt a dno kolka jest
    utwierdzone. Tak tez mozna z grubsza policzyc nosnosc na sile pozioma pod
    warumkiem oczywiscie, ze ten kolek sie wczesniej znaczaco nie wygnie a potem
    gdzies w polowie nie zlamie.
    W sumie podales lepsza od mojej metode uzyskania punktu zaczepienia dla
    wciagarki; jak Facet juz wykona wiertlo do gruntu to niech jego gorny koniec
    zerdzi (na goraco) zawinie w petelke i pod jakims malym katem rzedu 30 stopni
    wkreci w grunt. Jesli "nosnosc" tego wiertla bedzie za mala to go wkreci
    troche glebiej i jazda.
    A jeszcze uwaga, ze przy tego typu pracach lepszy od linek czy innych
    sznurkow jest lancuch. Widzialem linke, ktora pekajac o malo operatorowi
    wciagarki nie odciela makowki.
    Pzdr
    Tornad