    From: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Obniżenie napięcia akumulatora od wkrętarki
    Date: Mon, 7 Jun 2021 14:01:03 +0200

    robot <r...@o...pl> napisał(a):
    > A tak. Rzeczywiście obiło mi się to o uszy.
    > Z tego co rozumiem prąd jest to uporządkowany ruch ładunków elektrycznych.
    > Można go opisać dwiema wielkościami:
    > natężeniem i gęstością.
    > Ale co w praktyce z tego wynika dla LEDa, to już nie pamiętam.

    Tutaj "prąd" był użyty w znaczeniu natężenia prądu, skrót myślowy bardzo
    często spotykany w elektronice.

    LED jest bardzo nieliniowy i małe zmiany napięcia mogą powodować duże
    (nieproporcjonalne) zmiany natężenia prądu. Łatwo więc o sytuację gdy LED
    będzie świecił za słabo albo za mocno, co w tym drugim przypadku może
    doprowadzić do jego uszkodzenia. Stąd skupiamy się na natężeniu prądu i
    regulujemy je rezystorem. Janusz podał przykład standardowego obliczenia
    wartości rezystora. Bierzemy natężenie prądu podane przez producenta jako
    typowe natężenie robocze LED-a. Jeśli go nie znamy, możemy przyjąć jako
    bezpieczną typową, choć może już historyczną, wartość 20 mA. Taki prąd
    będzie też płynął przez rezystor.

    Aby obliczyć potrzebny opór rezystora potrzebujemy znać panujące na nim
    napięcie. Będzie to napięcie zasilające pomniejszone o napięcie na LED-zie.
    W zależności od koloru wynosi ono mniej więcej od 1,8V do 3V. Tutaj
    wspomniałeś o wartości 4,5V więc taka wartość została wzięta do obliczenia.
    Być może były tam dwa LED-y połączone szeregowo i stąd praca przy takim
    napięciu. Nieraz też, szczególnie przy małych bateriach guzikowych, latarki
    nie mają rezystora bo jego funkcję pełni rezystancja wewnętrzna baterii -
    napięcie na baterii samo spada pod obciążeniem.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/