  • 1. Data: 2021-06-07 04:23:44
    Temat: Obniżenie napięcia akumulatora od wkrętarki
    Od: robot <r...@o...pl>

    Cześć.

    Czy da się w prosty sposób obniżyć napięcie akumulatora od wkrętarki,

    z 18V na 4,5V, tak żeby zasilać nim pojedynczy LED?

    Konkretnie jest to taki akumulator:
    https://shop.reca.pl/aeg-akumulator-l-1820-r-18v-2-0
    -ah-pro-li-ion.html.

    A LED został wydłubany przeze mnie z takiej lampeczki warsztatowej z
    biedronki.

    Pozdrawiam ludzi z tej grupy.

  • 2. Data: 2021-06-07 08:30:20
    Temat: Re: Obniżenie napięcia akumulatora od wkrętarki
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-06-07 o 04:23, robot pisze:
> [...]
    -ah-pro-li-ion.html.

    > A LED został wydłubany przeze mnie z takiej lampeczki warsztatowej z

    Jak to led mało mocowy np 20mA to dajesz opornik R=18V-4,5V/20mA :)
    najbliższy to 680om.

    --
    Janusz

  • 3. Data: 2021-06-07 11:13:46
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 7 Jun 2021 08:30:20 +0200, Janusz napisał(a):

    -ah-pro-li-ion.html.

    > Jak to led mało mocowy np 20mA to dajesz opornik R=18V-4,5V/20mA :)
    > najbliższy to 680om.

    Jeszcze informacyjnie: dla LEDa ważny jest prąd a nie napięcie.
    To taka trochę ogólna i uproszczona zasada.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2021-06-07 11:29:26
    Od: robot <r...@o...pl>

    W dniu 07.06.2021 o 08:30, Janusz pisze:

    -ah-pro-li-ion.html.

    > Jak to led mało mocowy np 20mA to dajesz opornik R=18V-4,5V/20mA :)
    > najbliższy to 680om.

    Dzięki za odzew.

    O właśnie na takie coś miałem nadzieję.
    Tylko jak ten pobór zgadnąć.
    Producent nie podaje.
    To jest taka latareczka robocza zasilana 3 x AAA.
    To może dam najpierw na próbę więcej oporu.

  • 5. Data: 2021-06-07 11:54:57
    Od: "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl>

    W dniu 07.06.2021 o 11:29, robot pisze:
    > Tylko jak ten pobór zgadnąć.
    > Producent nie podaje.
    > To jest taka latareczka robocza zasilana 3 x AAA.
    > To może dam najpierw na próbę więcej oporu.

    Jeśli możesz rozkręcić tę latarkę i zerknąć co tam siedzi to by było
    bardzo przydatne.
    Latarka ma kilka trybów świecenia?
    Jeśli jest tam przetwornica czy mikrokontroler to sam rezystor na 80% to
    usmaży.
    Ja bym dał coś z tej listy i mechaniczny wyłącznik:
    https://allegro.pl/listing?string=step%20down&bmatch
    =cl-e2101-d3794-c3683-ele-1-3-0528&order=p&price_to=
    10

    --
    AWa.

  • 6. Data: 2021-06-07 12:53:19
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-06-07 o 11:29, robot pisze:

> [...]
    > Producent nie podaje.
    > To jest taka latareczka robocza zasilana 3 x AAA.
    > To może dam najpierw na próbę więcej oporu.

    Najpierw rozumiałem, że chcesz zasilić pojedynczy LED.
    Teraz podejrzewam, że chcesz się podłączyć zamiast 3xAAA.
    To są właściwie dwie przeciwne skrajności.
    Dobrze byłoby abyśmy wiedzieli co właściwie chcesz zrobić.
    P.G.

  • 7. Data: 2021-06-07 13:33:05
    Od: robot <r...@o...pl>

    W dniu 07.06.2021 o 12:53, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > To są właściwie dwie przeciwne skrajności.
    > Dobrze byłoby abyśmy wiedzieli co właściwie chcesz zrobić.

    Dobrze zrozumiałeś.
    Latarka miała jeden COB świecący na bok szeroko; oraz jeden pojedynczy
    LED świecący do przodu.
    Ja wydłubałem ten pojedynczy LED, i tylko go podłączam.
    Sprawa już rozwiazana. Zadziałała najprostsza metoda zapodana przez Janusza.
    Metoda prób i błędów połaczyłem dwa 220R i jeden 75R.
    I tak robie to tylko dla zabawy w sumie.

  • 8. Data: 2021-06-07 13:46:08
    Od: robot <r...@o...pl>

    W dniu 07.06.2021 o 11:13, Adam pisze:

    > Jeszcze informacyjnie: dla LEDa ważny jest prąd a nie napięcie.
    > To taka trochę ogólna i uproszczona zasada.

    A tak. Rzeczywiście obiło mi się to o uszy.
    Z tego co rozumiem prąd jest to uporządkowany ruch ładunków elektrycznych.
    Można go opisać dwiema wielkościami:
    natężeniem i gęstością.
    Ale co w praktyce z tego wynika dla LEDa, to już nie pamiętam.

  • 9. Data: 2021-06-07 14:01:03
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    robot <r...@o...pl> napisał(a):
> [...]
    > Można go opisać dwiema wielkościami:
    > natężeniem i gęstością.
    > Ale co w praktyce z tego wynika dla LEDa, to już nie pamiętam.

    Tutaj "prąd" był użyty w znaczeniu natężenia prądu, skrót myślowy bardzo
    często spotykany w elektronice.

    LED jest bardzo nieliniowy i małe zmiany napięcia mogą powodować duże
    (nieproporcjonalne) zmiany natężenia prądu. Łatwo więc o sytuację gdy LED
    będzie świecił za słabo albo za mocno, co w tym drugim przypadku może
    doprowadzić do jego uszkodzenia. Stąd skupiamy się na natężeniu prądu i
    regulujemy je rezystorem. Janusz podał przykład standardowego obliczenia
    wartości rezystora. Bierzemy natężenie prądu podane przez producenta jako
    typowe natężenie robocze LED-a. Jeśli go nie znamy, możemy przyjąć jako
    bezpieczną typową, choć może już historyczną, wartość 20 mA. Taki prąd
    będzie też płynął przez rezystor.

    Aby obliczyć potrzebny opór rezystora potrzebujemy znać panujące na nim
    napięcie. Będzie to napięcie zasilające pomniejszone o napięcie na LED-zie.
    W zależności od koloru wynosi ono mniej więcej od 1,8V do 3V. Tutaj
    wspomniałeś o wartości 4,5V więc taka wartość została wzięta do obliczenia.
    Być może były tam dwa LED-y połączone szeregowo i stąd praca przy takim
    napięciu. Nieraz też, szczególnie przy małych bateriach guzikowych, latarki
    nie mają rezystora bo jego funkcję pełni rezystancja wewnętrzna baterii -
    napięcie na baterii samo spada pod obciążeniem.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 10. Data: 2021-06-07 15:02:39
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-06-07 o 14:01, Grzegorz Niemirowski pisze:

> [...]
    > guzikowych, latarki nie mają rezystora bo jego funkcję pełni rezystancja
    > wewnętrzna baterii - napięcie na baterii samo spada pod obciążeniem.

    Podejrzewam, że napięcie na LED (jednym, czy dwu) nie miało nic
    wspólnego z 4.5V.
    Według mnie 4.5V pochodziło z tego, że 3xAAA i było błędnie podane jako
    oczekiwane napięcie na LED.
    P.G.