  • Data: 2020-11-15 06:56:09
    Temat: Re: Odczyt ciśnienia - analiza obrazu
    Od: "M.M." <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Saturday, November 14, 2020 at 8:21:23 PM UTC+1, Mateusz Viste wrote:

    > Przykład: wytrenowałem sieć która ma robić "coś". Sprzedałem produkt
    > przemysłowemu klientowi. Działa. Do momentu, kiedy sieć wysypała
    > klientowi produkcję.

    Nadal nie znam wystarczającej ilości szczegółów, ale może sieć wcześniej
    dużo zarobiła, albo dużo zaoszczędziła względem alternatywnych rozwiązań, że
    na pewne problemy można sobie pozwolić? Albo w ogóle nie ma lepszego
    rozwiązania i trzeba z wadami sieci żyć?

    > Fakt, że sieć zawiodła, to jeden problem - powiedzmy, mniejszy.

    Sztuczne (a i biologiczne też) sieci neuronowe z pewnym prawdopodobieństwem dają
    błędne odpowiedzi. Zwykle mam N danych uczących. Dzielimy te dane na zbiór uczący o
    rozmiarze NU i testowy o rozmiarze NT. I zwykle jak sieć na zbiorze uczącym da NU
    poprawnych odpowiedzi, to na NT daje mniej poprawnych. Poza tym konieczność
    testowania już nam zmniejsza zbiór uczący z N do NU.

    Sieci według 'mojego autorskiego' pomysłu w bardzo wstępnych testach miały mniej
    tego typu problemów. Ale nie mogę ich opatentować, więc nie podaję szczegółów.

    > Poważniejszy problem to wytłumaczyć klientowi
    > dlaczego, oraz sprawić że więcej nie będzie.

    Jeśli sieć zostanie wyuczona na danych z ostatniego wypadku, to w takiej sytuacji
    tego
    problemu już naprawdę nie powinno być, ale jak pisałem powyżej, sieć dająca 100%
    poprawnych odpowiedzi na zbiorze uczącym, zwykle daje mniej poprawnych odpowiedzi
    na zbiorze testowym.

    > Jeden przykład chyba nie wpłynie na działanie sieci - tych przykładów
    > musi być raczej dużo więcej... i uważać, aby nie "przetrenować" AI.
    >
    > AI to niewątpliwie ciekawy temat, ale zdecydowanie nie panaceum na
    > wszystko. Jeśli potrzebny determinizm i możliwość zrozumienia dlaczego
    > robot reaguje w ten a nie inny sposób - to AI odpada.

    Ja też się długo (może z 20 lat) zastanawiałem dlaczego dobrze wytresowany
    pies działający w oparciu o biologiczną sieci neuronową, 1000 razy na 1000 przynosi
    treserowi ręcznik, gdy treser o ręcznik go prosi. Podobnie dziecko dobrze
    nauczone tabliczki mnożenia 1000 razy na 1000 dobrze poda wynik. Tymczasem
    sieć neuronowa zrealizowana w krzemie, jeśli ze zbioru uczącego poda 100%
    poprawnych wyników, to na zbiorze testowym skuteczność spada np. do 50%.
    Nie rozumiałem dlaczego sztuczna sieć musi na zbiorze uczącym mieć skuteczność
    np. 95%, aby i na zbiorze testowym miał wysoką skuteczność np. 95%. No i opracowałem
    perceptron wielowarstwowy według swojego pomysłu - oczywiście też ma problemy, ale
    z bardzo wstępnych badań wynikło, że ma ich mniej: znacznie szybciej się uczy,
    znacznie szybciej działa, niekoniecznie traci ogólność gdy na zbiorze uczącym da
    100% poprawnych odpowiedzi - czyli klienta można zapewnić że - w takiej samej
    sytuacji - problem się już nie powtórzy.

    W przypadku moich sieci, na początku wystarczy mniej danych, np. tyle, aby zapewnić,

    sieć zadziała poprawnie przez godzinę. Potem dane z kraksy dodajemy do danych
    uczących i
    próbujemy wyuczyć ponownie. System (statystycznie) powinien pracować dłużej, a w tej
    konkretnej sytuacji mamy już 100% gwarancję że sieć da poprawną odpowiedź. W
    przypadku
    klasycznego perceptronu wielowarstwowego nie ma takiej gwarancji, zwykle musi na
    danych
    uczących mieć skuteczność niecałe 100%, aby i na zbiorze testowym miał niecałe 100%.