  • Data: 2023-01-23 21:18:03
    Temat: Re: Odświeżanie SSD
    Od: pueblo <n...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2023-01-23 o 10:34, ptoki (ptoki) pisze:

    > Chopakici tu metlik w glowie robia.
    >
    > po kolei:
    >
    > 1. Jak zrobisz dd (tak jak wielu nierozumnie uzywa) to dysk nie bedzie wiedzial ile
    z tego obrazu dysku jest uzyte a ile nie.
    > dd, zapisuje kazdy blok i kontroler mysli ze to jest uzyte miejsc epodczas gdy to
    miejsce w filesystemie jest nie uzyte i moglo by byc wykorzystane na wear levelling a
    nie jest.

    Ja naprawdę nie upieram się przy dd.
    Chodzi mi o to, że instalacja systemu wraz z całym bajzelm nie wchodzi w
    grę i jestem zmuszony w ten czy inny sposób przywrócić wszystko jak było.
    Mógłbym kombinować przywracając samą partycję, ale tam wchodzą w grę
    jakieś sygnatury dysku, GUID partycji, kopie GPT, więc
    najprawdopodobniej coś poszłoby nie tak.
    Nie wiem, czy wszystkie programy do kopii dysków działają w ten sam
    sposób, czyli przy przy przywracaniu zapisują dysk od A do Z bez względu
    na zapełnienie w systemie plików. Pewnie tak.
    A co, jeśli zmniejszę partycję, która jest teraz na dysku, maksymalnie
    jak się da - powiedzmy że partycje będą stanowić 50% pojemności dysku.
    Zrobię kopie dysku, potem discard czy co tam będę jeszcze chciał i
    przywrócę taką kopię. Choćby tym dd - czy to przywracanie to będzie
    nadal zapis dysku od A do Z dla kontrolera? Mimo, że połowa dysku była
    bez systemu plików?

    > 2. Jak zuzyjesz dd to nalezy wolna przestrzen zapisac plikiem a nastepnie go
    skasowac pod systemem ktory poprawnie robi trim.

    To jest ten baloon file? W sumie pisałeś też, że ani win ani linux nie
    robią poprawnie trimu.

    > 3. Sa metody na discardowanie (inna nazwa trim) blokow spod np. hdparm-a. Ale to
    mozna uzyc jak sie dyska czysci kompletnie a nastepnie instaluje system bez robienia
    obrazow.

    > procedura jest prosta:
    > Odpalasz live cd z linuxem
    > puszczasz benchmark disks
    > jak wydajnosc calego dysku jest szczytowa, masz dysk czysty.
    > Jak widac jakies dolki to znaczy ze kontroler nie mogl sobie tematu wear levelingu
    ogarnac i ma nieco zamieszania, mozna wtedy zrobic discard.
    > Jak dysk prawie caly ma wydajnosc jak po psie to nalezy dokonac discarda
    obowiazkowo.
    > Jak puscisz discarda to warto nieco poczekac i popuszczac benchmark zeby zobaczyc
    jak wydajnosc wzrasta. U mnie 128GB dysk sie czyscil jakies 5 minut.

    > Poszukaj se jakimi narzedziamui sie robi to pod winda, pod linuxem albo hdparm albo
    blkdiscard.

    Ok, ale dobrze rozumiem, że nie da się użyć tych narzędzi bez utraty danych?