  • Data: 2021-04-09 17:50:40
    Temat: Re: Ostateczny cios w lobby wodorowo paliwowe
    Od: MF <n...@n...noproblem.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    On 09/04/2021 13:20, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Demagogia - wodór w sieci miejskiej był tylko dodatkiem

    Bynajmniej.

    > a sama sieć
    > miejska była pod niskim ciśnieniem. Jednak radzę sobie przypomnieć, co
    > się stało z warszawską Rotundą...

    Primo w Rotundzie wybuchł metan (gaz ziemny), wtedy już chyba nigdzie w
    Polsce nie produkowano gazu miejskiego, a na pewno nie w Warszawie.
    Secundo w Rotundzie była trochę inna sytuacja, gaz ulatniał się z
    podziemnego gazociągu przez pęknięcie w korpusie zaworu, z powodu
    zatkanej przez lód kraty wentylacyjnej (to zaniedbanie służb miejskich)
    dostał się do położonego obok kanału na kable teletechniczne (sam kanał
    wbrew przepisom i zasadom sztuki został poprowadzony zbyt blisko
    gazociągu) i tym kanałem dostał się do pomieszczenia w podziemiach
    Rotundy (tu znów nie dopilnowano tego, by wejście kabli do budynku było
    właściwie uszczelnione), zaś w samym pomieszczeniu nie było działającej
    wentylacji, do tego przez pewien czas (bodajże kilka dni!) pracownicy
    informowali, że czuć gaz, ale nic z tym nie zrobiono.

    Aby doszło do podobnej sytuacji w przypadku pojazdu napędzanego wodorem,
    po pierwsze trzeba by zaparkować w jakimś niewielkim pomieszczeniu
    pozbawionym wentylacji, gdzie wodór mógłby się zebrać gdzieś pod stropem.

    <https://polskatimes.pl/rotunda-tajny-raport-dla-gie
    rka/ar/85125>

    > Wodór w samochodzie, jako podstawowe paliwo wymaga zbiornika
    > wysokociśnieniowego. Kilkaset atmosfer.

    Nawet w Polsce w wielu miastach eksploatuje się autobusy napędzane
    sprężonym metanem (CNG), gaz przechowywany jest w butlach na dachu pod
    ciśnieniem 20-25 MPa (=200-250 at) i jakoś nikt nie panikuje, że ma nad
    głową tykającą bombę. A sama technologia tych butli na CNG pewnie
    mogłaby być punktem wyjściowym do opracowania butli na 2× wyższe
    ciśnienie i z jakimś wyłożeniem ograniczającym ulatnianie się wodoru.

    --
    MF