  • 21. Data: 2022-05-31 16:08:05
    Temat: Re: Ostrzenie noża
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-05-31 o 08:18, Wiesiaczek pisze:

    > Dlatego szlifowanie tarczą polerską uważam za metodę najbardziej
    > dostępną w warunkach amatorskich.

    Szlifowanie a polerowanie to zupełnie różne sprawy.
    Albo szlifujesz albo polerujesz.

  • 22. Data: 2022-05-31 18:28:28
    Od: trybun <M...@j...cb>

    skórzanym pasie. Żeby nóż był ostry jak brzytwa też powinien mieć polerowane ostrze.
    Z eksperymentów z nożami jakiś czas temu kupiłem tasak. Od tamtego czasu używam
    jeszcze jednego noża oprócz tasaka. Tasakiem marnie się chleb masłem smaruje.

    > Musisz mieć obsługę, bo widzę Twój post na pl.sci.inzynieria.
    >
    > P800 to jest taki wciąż dość szorstki papier, będziesz raczej widział rysy.
    >
    > Zerknij np. tutaj:
    > https://allegro.pl/oferta/papier-scierny-wodny-wodoo
    dporny-p800-klingspor-9069655541?fromVariant=9069644
    207

    > Kup np. P800, P1200, P2500, P5000 i P7000. Majatku nie kosztują. Sam
    > uzywam takiego typowego do noży, co wygląda jak pilnik i jest de facto
    > pilnikiem. Mnie zadowala, ale ja chyba nie jestem tu jakoś wybredny.

    Ale jest to wiadomość wysłana pośrednio z p.r kuchnia. Ale poszukam
    jeszcze raz tej grupy.

    Spróbuję, dzięki. Po wypróbowaniu dam znać na grupę.

  • 23. Data: 2022-05-31 18:54:40
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    On 5/31/22 4:08 PM, cef wrote:

    > Szlifowanie a polerowanie to zupełnie różne sprawy.
    > Albo szlifujesz albo polerujesz.

    No co Ty nie powiesz? :)

    --
    Wiesiaczek (dziś z podkarpackiej wsi)
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 24. Data: 2022-05-31 20:03:47
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 31 maja 2022 o 07:59:31 UTC+2 Wiesiaczek napisał(a):
> [...]
    strona kamienia (ma dwie strony, jedna ostra, druga drobna).

    fabrycznie naostrzone noże i mu wystarczą na caly rok
> [...]
    > "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:
    > Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" (R)
    > Ja chcę pić w wolnym kraju, niech żyje POLEXIT!
    Bez przesady. Można ruskiemu w grdyl wbić. Oczy wydłubać. Chuja jeśli nie da się
    obciąć to mocno pokaleczyć żeby się do sikania i to słabo nadawał.

  • 25. Data: 2022-06-01 16:37:29
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 30 May 2022 15:15:42 +0200, J.F napisał(a):

    > Jak to szlifierka, ma w miare dobrane, choc to model "supermarket".

    > Zaraz zaraz, czy dobrze rozumiem?
    > Brzeg tarczy sie porusza w dół, zeby iskry nie lecialy w gore,
    > to nóż mam przyłożyc ostrzem w góre?
    > Bo ja w dól.

    Oczywiście: ostrzem zawsze w górę.
    Dotyczy to większości przypadków - od noża do ogórków począwszy przez noże
    tokarskie do wierteł.
    Przy okazji ostrze noża się chłodzi.

    > ten ma zwykly kamien, ale ostrzy faktycznie "ostrzem do przodu"
    > https://youtu.be/lBXRkMZfIXk?t=102

    W zasadzie prawidłowo, aczkolwiek niektóre noże ostrzy się (dotyczy
    ostrzenia/polerowania końcowego) ruchem kolistym - np. ogrodnicze
    okulizaki. Okulizaki klasyczne ponadto ostrzy się wyłącznie z jednej
    strony.

    > Jakbym kupowal od początku, to moze bym wiedział :-)
    > A tak, to jest szlifierka i ma jakies tarcze :-)

    > A kto to ostrzyl? :-)

    Wiertło na tokarce stołowej dość łatwo naostrzyć "w lewą stronę" - czyli
    uzyskując ujemny kąt przyłożenia.

    > Ale jeden wyjdzie dobry.

    Niekoniecznie, mogą być duże drgania.

    > Tak czy inaczej masz tu sporą tolerancje.
    > A w kuchni?

    > No ale skoro kąt przyłozenia nie jest 90 stopni,

    Kąt przyłożenia nie może być 90 stopni. Może być od ułamka stopnia do kilku
    czy góra kilkunastu stopni.

    > to jak zeszliwujesz powierchnie natarcia, to sie zmieni promien
    > krawedzi. tzn odleglosc od osi obrotu do krawedzi.
    > I juz frez bedzie nierowno bral.

    To są setne milimetra.

    > Nie, wystarczy ze jest zaokraglony.
    > I juz musisz prowadzic recznie.
    >
    > Cos takiego sprobować ?
    > https://youtu.be/tahaaHxhbsA?t=120

    Metoda stara jak świat.
    W szkole mieliśmy całe wielokilogramowe pojemniki z tuszem do długopisów,
    służace do trasowania, skrobania, ustawiania magnesówek, itd.
    To jest dość doby pomysł.
    W niektórych kamieniach wystarczy woda i pył.

    > I zobacz - w obie strony szlifuje.
    >
    > P.S. jeszcze jeden spec
    > https://youtu.be/J9XPELRRXT0?t=80
    >
    > kąt nawet nie na oko, a kierunek ... ja juz zglupialem ...

    Kierunek tak samo: ostrze "atakuje" osełkę.
    Facet ma wprawę.
    Podobnie zresztą ostrzy się kosy, tylko wtedy jest odwrotnie: kosa
    nieruchomo a osełka gania. Ponadto w kosie czasem specjalnie atakuje się
    ostrze pod małym kątem, aby kosa "łapała" zboże czy trawę, a nie odpychała
    jej. Mam na myśli "ryski" pozostałe po osełce - w nożach kuchennych pod
    kątem do 45 stopni w obie strony (aby rysy się przecinały), a w kosie rysy
    prawie wzdłuż ostrza.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 26. Data: 2022-06-01 17:04:03
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 31.05.2022 o 18:28, trybun pisze:

    > Spróbuję, dzięki. Po wypróbowaniu dam znać na grupę.

    Nie zwracaj uwagi na pieprzenie głupot, w rodzaju używania polerki lub
    papieru ściernego do ostrzenia noży.
    Popatrz sobie tutaj:
    https://www.youtube.com/watch?v=XXHxsd7PYqI
    Ja sobie dawno już kupiłem takie urządzenie, z którego korzystam do
    ostrzenia noży z dobrze utwardzonej stali. Chodzi o to, żeby prawidłowo
    utrzymać kąt krawędzi tnącej, a nie mam jeszcze zbyt dobrego wyczucia i
    pewnego prowadzenia ręki. Do noży byle jakich, czyli np. nierdzewnych od
    Gerlacha, używam (zamiast kamieni o różnej gradacji) kostki z Lidla z
    pyłem "diamentowym", kupionej wiele lat temu. Na takich tanich nożach
    ćwiczę prowadzenie ostrza pod odpowiednim kątem.

    --
    -
    Akarm

  • 27. Data: 2022-06-01 17:24:26
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    Trochę pospieszyłem się, wskazując w poprzednim poście link. Spojrzałem
    na tytuł i używane sprzęty. Dopiero kiedy obejrzałem trochę,
    stwierdziłem, że gość pokazuje bzdury, jeśli chodzi o sposób prowadzenia
    ostrza po kamieniu.
    Ostrze należy prowadzić tak, jak widać na poniższym filmie. Ja mam z
    Lidla podobna kostkę, do tej widocznej od 1:50.
    https://www.youtube.com/watch?v=adOmTFI0D6A

    --
    -
    Akarm

  • 28. Data: 2022-06-01 17:50:48
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 1 June 2022 at 17:25:03 UTC+2, Akarm wrote:

> [...]
    > -
    > Akarm
    > Nie trawię chamstwa, nieuctwa, bydła wszelakiego
    Nie ma co reklamować badziewia z Lidla bo to zniechęca do zakupu
    W Lidlu byłem ostatni raz 5 lat temu i byl bałagan, potem raz jeszcze i była
    ciasnota,
    a ostatnim razem musiałem 100 razy wysłuchiwac idiotycznych komunikatów że kasa 2
    bedzie zamknieta a kasa 3 otwarta
    i tak bez przerwy

    To dziala doskonale i mnie skutecznie zniechęcilo, choćby rozdawali wszystko za frico
    a już reklama na usenecie to całkowita poraszka

  • 29. Data: 2022-06-01 17:57:27
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W miarę dobrze naostrzony nóż nie musi golić, wystarczy że paragon z
    "Biedronki" w powietrzu poszatkujesz "na makaron".
    No, chyba że lubisz mieć nóż naostrzony perfekcyjnie... ale nie
    zauważysz różnicy w pracy.

    --
    -
    Akarm

  • 30. Data: 2022-06-01 18:46:06
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    On 6/1/22 5:04 PM, Akarm wrote:

> [...]
    > pyłem "diamentowym", kupionej wiele lat temu. Na takich tanich nożach
    > ćwiczę prowadzenie ostrza pod odpowiednim kątem.

    Ćwicz dalej, ale w ten sposób nie naostrzysz noża z jedną płaszczyzną.
    Chodzi o to, że współcześnie ostrzy się tylko 1-3 mm krawędzi
    pozostawiając resztę płaszczyzny dziewiczą. Tym samym są dwie
    płaszczyzny o różnych kątach oczywiście.
    Niestety, takie noże u mnie nie zdają egzaminu, choćby przy krojeniu
    świeżego pieczywa lub mięsa.
    Dobrze za to nadają się do warzyw (no, może z wyjatkiem pomidorów), i
    nawet mam kilka takich sprężynowych z bazaru, których używam na
    grzybobraniu i które są właśnie ostrzone "na szybko", czyli sama krawędź
    tnąca jest naostrzona pod większym kątem na szerokośći ok. 2 mm.
    Do kuchni używam noży z jedną płaszczyzną, gdzie kąt ostrza jest
    zdecydowanie mniejszy i krojenie pieczywa, mięsa, pomidora nie sprawia
    najmniejszych problemów.

    Ale co kto lubi :)