  • 11. Data: 2022-05-30 16:51:03
    Temat: Re: Ostrzenie noża
    Od: ptoki <s...@g...com>

    poniedziałek, 30 maja 2022 o 02:34:45 UTC-5 J.F napisał(a):
> [...]
    skórzanym pasie. Żeby nóż był ostry jak brzytwa też powinien mieć polerowane ostrze.
    Z eksperymentów z nożami jakiś czas temu kupiłem tasak. Od tamtego czasu używam
    jeszcze jednego noża oprócz tasaka. Tasakiem marnie się chleb masłem smaruje.

    > Ze wstydem sie przyłącze do pytania - tez prawie nie umiem naostrzyc
    > noza.
    >
    > Szlifierka stolowa - za duzo bierze, zawija krawedz.
    > "kamienie" rozne ... nie wiem o co chodzi, efekt jakis kiepski.
    > Przyrzad trzeba sobie zrobic, do pilnowania kąta?

    Starczy kamien z castoramy. Taki dwustronny.
    Noz trzymac rowno, starczy doslownie 20-30 pociagniec per strona noza per strona
    kamienia (ma dwie strony, jedna ostra, druga drobna).
    Kat nie jest specjalnie istotny. Dla noza kuchennego nie trzeba zadnej filozofii.
    Kamien trzeba miec mokry. Oplukac po ostrzeniu.
    Mozna poprawic na papierze sciernym 800-1500-2200 - tez na mokro. Choc nie widze
    sensu.

    Ludzie kombinuja i cuduja z ostrzeniem i rzeczywiscie uzyskuja dobre rezultaty
    (ciecie gazety w gore) ale juz nie chwala sie jak dlugo takie ostrze sie utrzyma w
    kuchni. Szczegolnie w szufladzie kiedy noz jest rzucony luzem.
    A w praktyce kilka pociagniec na wspomnianym kamieniu wystarczy aby miec ostry noz.
    Jak ktos sie martwi o to na ile noz starczy to mozna uzywac ostrzalek metalowych -
    stalki musaki one nie zbieraja tak duzo materialu i nieco prostuja ostrze.

    Tyle. 90% efektu mozna osiagnac 10% wysilku.

    U mnie naostrzenie nozy kuchennych to jakies 2-3 minuty raz na jakis czas (blizej
    tygodni niz dni czy miesiecy)

    > A teraz jeszcze wyzwanie specjalne - mam kilka nozy "ceramicznych",
    > z takiego białego materialu ...

    Tych to nie ma jak w domu ostrzyc. Ostrze jest zbyt kruche. Wyrzucic, nie kupowac
    nowego. A jak sie ma to obchodzic sie jak z nadtluczonym jajkiem.

  • 12. Data: 2022-05-30 17:40:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 30 May 2022 07:51:03 -0700 (PDT), ptoki wrote:

    > Starczy kamien z castoramy. Taki dwustronny.
    > Noz trzymac rowno, starczy doslownie 20-30 pociagniec per strona noza per strona
    kamienia (ma dwie strony, jedna ostra, druga drobna).

    w ktorą strone przesuwac, bo juz zglupialem,

    > Kat nie jest specjalnie istotny. Dla noza kuchennego nie trzeba zadnej filozofii.

    IMO - kąt jest o tyle istotny, ze powinien byc taki sam w każdym
    pociągnieciu.
    A "w rękach" to trudno utrzymac :-)

> [...]
    >
    > Ludzie kombinuja i cuduja z ostrzeniem i rzeczywiscie uzyskuja dobre
    > rezultaty (ciecie gazety w gore) ale juz nie chwala sie jak dlugo

    Nie wazne jak dlugo, wazne, ze jak tak nie robi

    https://youtu.be/0fxL8v2dMho?t=402

    to nie jest ostry :-)

    P.S. sa nawet przyrzady do mierzenia ostrosci
    https://www.youtube.com/watch?v=4irTV1xZ-EM

    ale to chyba bardziej do brzytwy :-)

    > Tych to nie ma jak w domu ostrzyc. Ostrze jest zbyt kruche.
    > Wyrzucic, nie kupowac nowego. A jak sie ma to obchodzic sie jak z
    > nadtluczonym jajkiem.

    Jakos tak.
    Ale moze jednak dają sie naostrzyc, tylko nie umiemy :-)

    J.

  • 13. Data: 2022-05-30 18:02:37
    Od: ptoki <s...@g...com>

    poniedziałek, 30 maja 2022 o 10:40:37 UTC-5 J.F napisał(a):

    kamienia (ma dwie strony, jedna ostra, druga drobna).
    > w ktorą strone przesuwac, bo juz zglupialem,

    Ja przeciagam jak kose.
    Czyli z grubsza 45 stopni w stosunku do ostrza.
    Czyli nie "kroje" kamienia ani nie przesuwam wzdluz.

    Cos jak tu:
    https://youtu.be/kFhMGJYhYpU?t=230

    > IMO - kąt jest o tyle istotny, ze powinien byc taki sam w każdym
    > pociągnieciu.
    > A "w rękach" to trudno utrzymac :-)

    Nietrudno. No chyba ze masz parkinsona :)
    Na te 20-30 pociagniec to sie bez problemu daje "zablokowac" konczyny i reszte ciala.
    To ze w nozu kuchennym sie ostrze zrobi ciutke na jajco nic nie zmienia.
    Jakby dlubac w drewnie to troche tak, do pomidorow i miesa to jest zero roznicy.

    No i jak sie jest upartym to mozna mazakiem mazac. Widac co sie robi. Ja patrze na
    samo ostrze i jego matowienie. Po tym wiem czy mam prosto. Ale oczy mam jeszcze jako
    tako ok.

    > Nie wazne jak dlugo, wazne, ze jak tak nie robi
    >
    > https://youtu.be/0fxL8v2dMho?t=402
    >
    > to nie jest ostry :-)

    To imho nieco przesada.
    Niech przejedzie ze 20 razy po bukowej desce i pokaze trik z papierem ponownie.

    > P.S. sa nawet przyrzady do mierzenia ostrosci
    > https://www.youtube.com/watch?v=4irTV1xZ-EM

    Ta project farm testowal ostrzalki na tym.

    > ale to chyba bardziej do brzytwy :-)

    > Jakos tak.
    > Ale moze jednak dają sie naostrzyc, tylko nie umiemy :-)

    Daja, daja. tylko zeby je ostrzyc trzeba dosyc precyzyjnych narzedzi. Takich ktore
    nie wibruja, dobrze szlifuja i zbieraja te ceramike.
    Widzialem pare filmow gdzie ludki probowali na osełkach diamentowych je ostrzyc i
    ostrze wygladalo mocno postrzepione po takiej akcji.
    A w fabryce robia to sprawnie i szybko
    https://youtu.be/JFnT5INymiY?t=328

    Pisza ze cyrkonowe tarcze maja.

    Tyle czy taki noz duzo dluzej zyje niz zwykly? IMHO nie warto. Szczegolnie jak sie
    noz wrzuca w szuflade albo randomowy ignorant domowy bierze go do krojenia czegotam
    akurat mu trzeba...

  • 14. Data: 2022-05-31 00:00:08
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-05-30, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >
    > ale to chyba bardziej do brzytwy :-)

    > Jakos tak.
    > Ale moze jednak dają sie naostrzyc, tylko nie umiemy :-)

    https://cutlery.kyocera.com/sharpening-service Diamentowe ostrzałki są
    widzę nawet przystępnych cenach, ale ponieważ żadej nie używałem, więc
    możesz gugląć sam :)

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2022-05-31 00:08:02
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 31 May 2022 at 00:00:10 UTC+2, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > https://cutlery.kyocera.com/sharpening-service Diamentowe ostrzałki są
    > widzę nawet przystępnych cenach, ale ponieważ żadej nie używałem, więc

    Gdy duże noże kuchenne ze stali nierdzewnej, z drewniana rączka kosztuja 5zł
    to nikt nie będzie wydawał 10 zł na ostrzałkę, bo za to kupi 2 dodatkowe, fabrycznie
    naostrzone noże i mu wystarczą na caly rok

  • 16. Data: 2022-05-31 07:59:28
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    On 5/31/22 12:08 AM, a a wrote:

> [...]
    > to nikt nie będzie wydawał 10 zł na ostrzałkę, bo za to kupi 2 dodatkowe,
    fabrycznie naostrzone noże i mu wystarczą na caly rok

    Takim nożem za 5 zł to można się po plecach podrapać :)

    --
    Wiesiaczek (dziś z DC)
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 17. Data: 2022-05-31 08:18:14
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    On 5/30/22 9:34 AM, J.F wrote:

> [...]
    > Przyrzad trzeba sobie zrobic, do pilnowania kąta?
    >
    > A teraz jeszcze wyzwanie specjalne - mam kilka nozy "ceramicznych",

    Powtórzę mój post z pl.rec.kuchnia:

    Tarcza polerska to tarcza zszyta z wielu warstw materiału (bawełna?) o
    średnicy 20-50 cm zakłądana na wał szlifierki lub innego sporego silnika.
    Przed polerowaniem naciera się ją właśnie pastą polerską (na obrotach) i
    dalej już prosto. Używa się jak zwykłej ostrzałki tarczowej. Dla noża
    proponuję podłożyć płasko kawałek metalowej płytki wystającej poza
    krawędź ostrza po to, zeby nie zaokrąglić samej krawędzi ostrza.

    Trochę to enigmatycznie brzmi, ale w rzeczywistości jest proste:)

    Sądzę, że takie ostzenie nie ma sobie równych.

    Uwaga, zielona (chromowa) pasta polerska pomimo, że nie zostawia rys,
    całkiem sprawnie zbiera materiał i trzeba uważać, żeby nie przedobrzyć

    Dodam,że tarcze kamienne, papiery ścierne etc. owszem naostrzą ale na
    krótko. Dwa powody to pozostawione rysy i rozhartowanie samego brzegu
    ostrza.
    Ostrzenie na schodach, jak niektórzy sugerują, jest tym samym, co moja
    babcia robiłą na glinianym garnku lub pocieranie jednego noża o drugi:)

    Profesjonalnie użyłbym tzw. magnesówki z chłodzeniem dla prostego
    ostrza. Pozwala to na zachowanie jednakowego kąta i niewielkie
    nagrzewanie w trakcie pracy (możliwość zbierania minimalnej grubości).
    Niestety, z ostrzem zakrzywionym już nie jest tak prosto.

    Dlatego szlifowanie tarczą polerską uważam za metodę najbardziej
    dostępną w warunkach amatorskich.

  • 18. Data: 2022-05-31 12:43:41
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 31 May 2022 at 07:59:31 UTC+2, Wiesiaczek wrote:

    strona kamienia (ma dwie strony, jedna ostra, druga drobna).

    fabrycznie naostrzone noże i mu wystarczą na caly rok
    > Takim nożem za 5 zł to można się po plecach podrapać :)

    Używam od lat
    poszukałem calówki
    Długość ostrza to 20 cm, szerokość ostrza to 3,5 cm,
    długośc rączki drewnianej to 12 cm, szerokośc 3,5 cm z wyżłobieniami na palce
    No i rączka twarda, bukowa, wcięta na 7,5 cm na wprowadzenie ostrza i ostrze
    zanitowane 3 nitami,
    czyli nic się nie telepie

    Ostrze błyszczy blaskiem lustrzanym i ma wyciśnięty symbol głowy byka

    Trzeba kupić całe pudełko, chyba 6 albo 12 sztuk i były też krótsze.

    Rewelka, ale skoro mówisz, że to rzadkośc i niemożliwe to następnym razem kupię całe
    pudełko na zapas,
    skoro twierdzisz, że cena symboliczna.

  • 19. Data: 2022-05-31 13:32:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 30 May 2022 15:08:02 -0700 (PDT), a a wrote:

    > Gdy duże noże kuchenne ze stali nierdzewnej, z drewniana rączka kosztuja 5zł
    > to nikt nie będzie wydawał 10 zł na ostrzałkę, bo za to kupi 2 dodatkowe,
    fabrycznie naostrzone noże i mu wystarczą na caly rok

    Jestes pewien, ze noze za 5 zl beda ostre rok?

    A co po roku - nowe? Bo ostrzalka na wiele nozy starczy :-)

    J.

  • 20. Data: 2022-05-31 14:50:54
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 31 May 2022 at 13:32:55 UTC+2, J.F wrote:

    fabrycznie naostrzone noże i mu wystarczą na caly rok
    > Jestes pewien, ze noze za 5 zl beda ostre rok?
    >
    > A co po roku - nowe? Bo ostrzalka na wiele nozy starczy :-)
    >
    > J.
    Po co wyrzucać pieniądze na ostrzałkę, którą użyjemy kilka razy w roku.

    Noże sa ostre do chleba caly rok
    ale zaostrzyłem na osełce kupionej u Chińczyka za 0,90 zł

    Dzisiaj czasy cięzkie, inflacja i trzeba być oszczędnym i praktycznym i nie wydawac
    kasy na żadne badziewia, temu ostrzałki za 10 zl, gdy u Chińczyka za 0,90 zł

    Kto ma parapet marmurowy, betonowy z lastrikiem, ostrzy noże na parapecie za frico.

    Ja rozumiem, że Zenki codziennie usiłują wcisnąc bezużyteczny kit, aby wyrwać kase od
    niekumatych Bolków,
    ale te czasy się dawno temu skończyły, bo mamy kryzys , inflacje i drożyznę i nikt
    nie ma kasy na badziewia.

    Japonka uczyła, że mieszka w Nowym Jorku za 100 $ i niczego nie kupuje, a jeno zbiera
    ze śmietników.
    Nie ma pralki, myje się pod prysznicem i robi jednoczesnie pranie.

    Meble znalazla na śmietniku.

    I to dobry wzór do naśladowania,
    bo jedni wyrzucaja tony sprzetów, które inni potrzebują
    i powinny być w centrach miast takie duże magazyny niepotrzebnych sprzętów, do
    zabrania przez każdego za frico.