  • 21. Data: 2024-01-21 18:03:49
    Temat: Re: Otwarty dren i pull-up do 5V przy VCC=3,3V
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 21.01.2024 17:42, Rutkowski, Jacek wrote:

    > Od wielu lat stosuje sterowanie wyświetlaczami HD44780 zasilanymi 5V
    > z ATMeg zasilanych 3,3V.
    > Teoretyczne 3,3V to 66% a nie 70% wymagane dla CMOSów sygnał
    > ale w praktyce nie spotkałem żadnego wyświetlacza czy bramki co by
    > nie łyknęła tego jako 1.

    Wedle dokumentacji KS0108 potrzebuje przynajmniej 2V, żeby sygnał został
    rozpoznany jako jedynka, więc w tym wypadku spokojnie mieścimy się w
    granicach, jeszcze z pewnym zapasem. Tym bardziej nie rozumiem dlaczego
    zastosowano pull-upy do 5V.

    > Przy stosowaniu OC i podciągów trzeba zmniejszać prędkość
    > transmisji ale skoro wyjścia są 5V Tolerant to w czym problem?

    No właśnie chodzi o to, że nigdzie w dokumentacji AT91SAM9260 nie
    znalazłem informacji o jakichkolwiek pinach 5V tolerant. Obawiam się, że
    układ był zaprojektowany do pracy z sygnałami 3,3V, a przy
    nieprzewodzącym tranzystorze wyjściowym (albo po resecie, gdy porty nie
    są skonfigurowane) podajemy na piny 5V. Nie wiem jak to wpłynie na
    działanie układu w dłuższej perspektywie.

    Nie wiem czy jednak nie byłoby dobrym pomysłem zrezygnowanie z pracy w
    trybie otwartego drenu, usunięcie zewnętrznych rezystorów i przełączenie
    portów na standardowy tryb push-pull w logice 3,3V. KS0108 powinien
    zadziałać bez problemu, a w razie czego można dać jakiś bufor z rodziny
    74HCT.

  • 22. Data: 2024-01-21 21:49:13
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 21.01.2024 o 18:03, Atlantis pisze:

> [...]
    > portów na standardowy tryb push-pull w logice 3,3V. KS0108 powinien
    > zadziałać bez problemu, a w razie czego można dać jakiś bufor z rodziny

    Ile czasu stosujesz takie rozwiązanie?
    Czy Ty naprawdę szukasz sobie problemu?
    Jak działa to olej.
    Jak chcesz mieć czyste sumienie i masz nowy projekt to zrezygnuj z OC
    i zrób po "bożemu" skoro Twój wyświetlacz łyka już od 2V 1 logiczną.
    --
    pzdr, j.r.

  • 23. Data: 2024-01-22 05:22:57
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 21 Jan 2024 13:46:34 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Pytanie na ile jest ono faktycznie bezpieczne dla MCU. Urządzenie
    > co
    > prawda działa poprawnie, czy jednak nie nie spowoduje to awarii po
    > jakimś czasie?

    Ja bym nie podciągał do 5V skoro nie są 5V tolerant. Tak dla zasady
    dobrej praktyki mając na uwadze absolute maximum ratings. W stanie
    "0" nie ma problemu dopóki sink current nie przekracza
    dopuszczalnego. Największy stres układ ma w stanie reset gdy układ ma
    jeszcze nie skonfigurowany pin.
    Możesz pobadać układ: podłącz woltomierz do Vdd 3.3V i zobacz jak
    zmienia się to napięcie gdy podłączasz zewnętrzny pull-up do pina w
    stanie "1".

    --
    Marek

  • 24. Data: 2024-01-22 05:25:45
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 21 Jan 2024 18:03:49 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    > rozpoznany jako jedynka, więc w tym wypadku spokojnie mieścimy się
    > granicach, jeszcze z pewnym zapasem. Tym bardziej nie rozumiem

    Wyjątkowa konieczność dużej szybkości transmisji pod granice
    akceptowalności KS*? Ten pin to DATA?

    --
    Marek

  • 25. Data: 2024-01-22 05:43:05
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 21 Jan 2024 17:42:17 +0100, "Rutkowski, Jacek"
    <j...@w...pl> wrote:
    > Obecnie około 3900 urządzeń z mojej ręki działa w

    A tak z ciekawości co to robi w tej stacji bazowej?

    --
    Marek

  • 26. Data: 2024-01-22 10:25:02
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 22.01.2024 o 05:43, Marek pisze:

    > A tak z ciekawości co to robi w tej stacji bazowej?

    Centralka alarmowa obsługująca alarm z 14 wejściami alarmowymi
    z PIRami, kontraktonami, czujnikami dymu, odczytem kart RFID
    do rozbrojenia, pomiarem napięcia 3f oraz
    pomiarem temperatury i napięcia baterii głównych stacji
    komunikująca się z radioliną 2Mb na wypadek padu
    urządzeń stacji.
    dzięki tej centralce nikt nie jedzie do stacji póki akumulatory
    mają dobre napięcie a jest zanik zasilania.

    Dopiero jak maja paść akumulatory i odwrotnie
    gdy sieć jest a akumulatory padają nie czekają z serwisem.

    Sprzęt Nortela GSM nie wspierał w okolicach 97-00 lat
    pomiaru napięć i temperatury na stacji bazowej więc
    jak zaczęto stawiać stacje bazowe i trzeba było coś zrobić
    na miarę.

    Właśnie sprawdziłem że pierwsze ok 900szt było na AT89C52
    później były ATMegi w terminalu więc od około 99-2001 roku
    jest ATMega16 zasilana 3,3V stosowana w terminalu z HD44780.
    --
    pzdr, j.r.

  • 27. Data: 2024-01-22 10:54:06
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 22 Jan 2024 10:25:02 +0100, "Rutkowski, Jacek"
    <j...@w...pl> wrote:
    > Sprzęt Nortela GSM nie wspierał w okolicach 97-00 lat
    > pomiaru napięć i temperatury na stacji bazowej więc
    > jak zaczęto stawiać stacje bazowe i trzeba było coś zrobić
    > na miarę.

    To na podstawie jakich kryteriów soft Nortela określał stan
    akumulatorów?
    Jestem bardzo zdziwiony, że sprzęt stacji bazowej (ok 2-3mln dane z
    cennika Plusa końcówki lat 90) nie wspierał tak podstawowych
    parametrów.

    --
    Marek

  • 28. Data: 2024-01-22 19:18:52
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 22.01.2024 o 10:54, Marek pisze:

    > To na podstawie jakich kryteriów soft Nortela określał stan akumulatorów?
    > Jestem bardzo zdziwiony, że sprzęt stacji bazowej (ok 2-3mln dane z
    > cennika Plusa końcówki lat 90) nie wspierał tak podstawowych parametrów.

    Nie jestem ekspertem ale założenie Nortela było chyba że zasilanie jest
    gwarantowane (wkładki telekomunikacyjne + bateria akumulatorów) :)
    Wiem że nie było takiej funkcjonalności.
    Z tego powodu powstała ta centralka w ekspresowy tempie bo zdarzało się
    że stacja zdechła i nie było wiadomo dlaczego :)
    Czy ukradli fidery ze stacji lub akumulatory czy tylko padło zasilanie..
    --
    pzdr, j.r.

  • 29. Data: 2024-01-23 16:14:37
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 21.01.2024 21:49, Rutkowski, Jacek wrote:

    > Ile czasu stosujesz takie rozwiązanie?
    > Czy Ty naprawdę szukasz sobie problemu?

    Parę dni. Jak wspominałem, to "nostalgiczny" projekt złożony w oparciu o
    opis w EP sprzed kilkunastu lat. Po prostu chciałem to sobie złożyć, gdy
    byłem na studiach, ale wtedy mi się nie udało.
    Teraz podczas uruchamiania urządzenia zauważyłem pewne rozwiązania
    konstrukcyjne, które wzbudziły moje wątpliwości. Stąd pytanie.

    > Jak działa to olej.

    To, że działa teraz nie znaczy, że będzie działało jutro, za tydzień,
    miesiąc albo po roku ekspozycji pinów na zbyt wysokie napięcie.
    Chciałem to urządzenie jednak włożyć do obudowy i przynajmniej
    okazjonalnie go używać. ;)

    > Jak chcesz mieć czyste sumienie i masz nowy projekt to zrezygnuj z OC
    > i zrób po "bożemu" skoro Twój wyświetlacz łyka już od 2V 1 logiczną.

    Właśnie zastanawiam się czy tego nie zrobić. Tak naprawdę to będzie
    niewielka modyfikacja - wystarczy usunąć pull-upy do 5V i przełączyć
    piny w tryb push-pull. Tylko to będzie wymagało postawienia środowiska,
    które pozwoli mi na skompilowanie tego kilkunastoletniego kodu. :)
    Można by też podciągnąć piny do 3,3V, ale chcę uniknąć cięcia ścieżek i
    prowadzenia nowych połączeń kynarem.

  • 30. Data: 2024-01-24 08:49:43
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 23.01.2024 o 16:14, Atlantis pisze:

> [...]
    > które pozwoli mi na skompilowanie tego kilkunastoletniego kodu. :)
    > Można by też podciągnąć piny do 3,3V, ale chcę uniknąć cięcia ścieżek i

    Masz tam miejsce na SOT23/25?
    Daj może zewnętrzne diody zabezpieczające i podepnij je pod diodę
    Zenera 3V Wtedy ominiesz problem upływu przez wewnętrzne diody
    oraz wzrostu napięcia 3,3V procka bez kompilowania kodu.

    Osobiście używałem tylko 74lx1g32 itp. klasycznych układów
    5V Tolerant jako wejścia dla 5V ale one są do tego dedykowane...
    Wyjść używam 3,3V do sterowania logiką 5V i nigdy nie spotkałem
    się z problemem ze sterowaniem.
    Większość wyświetlaczy itp układów umożliwia współpracę z TTL
    dla zachowania kompatybilności wstecz...
    --
    pzdr, j.r.