    From: nb <n...@n...net>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: P?k?a bariera ISO 100.000 - nowy Nikon D3s
    Date: Mon, 19 Oct 2009 18:10:44 +0200

    at Mon 19 of Oct 2009 10:05, Jacek_P wrote:

    > Ehm, ZX-80 mial tylko 1 KB RAM,

    A może ciut więcej niż 1K, np niecałe 2? Ale na pewno nie 16kB
    jak wcześniej napisałem.

    > a na zewnetrzna szyne mozna
    > bylo podlaczyc dodatkowe 16 KB. I dopiero ZX-81 mial wbudowane
    > 16 KB RAM.

    O właśnie. to był wielki skok w krótkim czasie.

    > A zewnetrznie na szyne mozna mu bylo dolozyc dodatkowa
    > pamiec: teoretycznie 32 KB RAM, ale np. firma APINA z Zielonej Gory
    > rozprowadzala moduly Memopak 64 KB, gdzie byly dwa banki po 32 KB.
    > Akurat na takim mialem przyjemnosc pracowac :) Kolega liczyl na
    > nim elementy skonczone w Basicu :D To byl hardcore upakowania
    > kodu.
    >
    > Autentycznie przyjemnosc, bo alternatywa (rok 1984) byly karty
    > perforowane na Odrze.

    Na RIADach również karty ale powoli wchodziła teletransmisja
    lokalna i zdalna na 2400 baud.

    > Inna sprawa, jak czlowiek sluch cwiczyl,
    > gdy sluchal, czy tasma sie dobrze nagrywa :D Potem nawet wyszly
    > takie specjalne wersje magnetofonu MK-231 z dopiskiem Data Recorder,
    > ktore mialy podbite soprany.

    Mój pierwszy magnetofon nieszpulowy, do którego nie można było
    kupić kaset za złotówki więc kupowało się jakieś arie operowe
    w cenie kilkakrotnie niższej od kaset w peweksie.

    A na mainframeach też się ćwiczyło słuch. Procesor był jakoś
    podłączony do procesora, że można było słyszeć jego pracę.
    Dało się rozpoznać pętle, a kompilacje różnych języków
    miały różne fanfary w trakcie kończenia.

    > Natomiast ani Spectrum 'zwykly', ani Spectrum Plus nie mialy 64 KB
    > RAM. Nigdy! Pierwsza wersja miala 16 KB z mozliwoscia rozbudowy do 48
    > KB, druga od razu miala 48 KB. Dopiero pozniej, po wchlonieciu
    > Sinclaira przez Amstrada powstaly rozne dziwne konstrukcje
    > eksploatujace nazwe 'Spectrum', ale nie mialy juz one zadnego
    > znaczenia rynkowego.

    Spectrumem się nie bawiłem, ale sąsiad miał takowego 64 kB
    powiększonemu do 80 kB. To było moim marzeniem, Wyglądał
    na taki jak najbardziej klasyczny.

    > Ehm, sprzeciw. Postep w systemach operacyjnych jest KOLOSALNY,
    > natomiast ty prawdopodobnie myslisz o INTERFEJSIE uzytkownika.
    > Jezeli nie jestes programista, to faktycznie tego postepu nie
    > zauwazysz, podobnie jak rozwoju elektroniki samochodowej przecietny
    > uzytkownik tez nie zauwaza.

    Dokładnie na odwrót. Widzę ogromne zmiany tylko w interfejsie.

    > Skok jakosciowy pomiedzy np. W2000
    > i XP w warstwach programistycznych byl bardzo duzy. Podobnie
    > pomiedzy XP i Vista,

    Akurat windowsy uważam za systemy osobliwe i trudno
    przyjąć programistyczny punkt widzenia bez znajomości
    kodu źródłowego. Od strony użytkownika/administratora
    niewiele różni się od najstarszych systemów mainframe.
    To znaczy, że znając systemy mainframowe, bez kłopotu
    obsługuje się windows...Chyba NTG

    > ktora nalezy w zasadzie traktowac jak
    > przedwczesnie wypuszczony prototyp :), ot taka wpadka przy
    > zbytnim pospiechu, jak w przypadku Millenium. Jezeli natomiast
    > chcesz wiedziesz, co bedzie nadchodzilo w najblizszym dwudziestoleciu
    > to lepiej przygladaj sie mainframe'om, bo okres przeciekania innowacji
    > z nich na nizsze szczeble to tak, mniej wiecej, 15...20 lat.

    Od 7 lat nie dotykałem mainframeów, więc wieszczyć do 7 lat
    naprzód mogę :-)

    --
    nb