eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaPCB - obszary masy na wyjściu przetwornicy z kilkoma wyjściami › Re: PCB - obszary masy na wyjściu przetwornicy z kilkoma wyjściami
    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: PCB - obszary masy na wyjściu przetwornicy z kilkoma wyjściami
    Date: Thu, 16 Jul 2020 11:37:15 +0200

    W dniu 2020-07-15 o 22:30, Dykus pisze:
    > Cześć!
    >
    > Proste pytanie z projektowania PCB.
    > Jest przetwornica flyback z kilkoma wyjściami, zasilająca czułe układy
    > analogowe. Jak najlepiej połączyć obszar masy (ground plane) przy
    > uzwojeniach wtórnych?
    >
    > Opcja 1 - zrobić niezależne pętle dla każdego wyjścia, a wspólny obszar
    > masy wstawić (i połączyć) dopiero za kondensatorami filtrującymi.
    >
    > Opcja 2 - połączyć wszystko jednym obszarem masy;
    >
    > Uproszczony rysunek:
    > https://zapodaj.net/381de0ed57b3b.png.html
    >
    > Dalej są filtry LC.
> [...]

    Nie dopuszczenie prądów z poszczególnych prostowników do wywoływania
    fluktuacji w masie sugeruje wybranie Opcji 0, której nie pokazałeś -
    połączenia mas dopiero za filtrami LC.

    Ale są też prądy wynikające z pojemności między uzwojeniami. Im dalej od
    trafa połączymy masy ze sobą tym większe są obwody w których te prądy
    się zamykają a więc więcej emitują w kierunku tej czułej analogówki. To
    by sugerowało Opcję 2.

    Ogólnie jak się kiedyś wczytywałem w EMC to zaakceptowałem twierdzenie,
    że w większości przypadków jedna pełna powierzchnia masy jest lepsza, a
    obwody wrażliwe powinny być oddzielone od innych co najmniej 2cm 'ziemi
    niczyjej', bo poza te 2cm to dociera już tylko jakaś śladowa część
    prądów masy.
    Tylko, czy to nie jest akurat przypadek nie mieszczący się w tej
    'większości' ....

    Wiem, niewiele pomogłem :)
    P.G.