  • 11. Data: 2021-05-24 21:53:26
    Temat: Re: Pasywna, tania, ale współczesna grafika - jaka?
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 24/05/2021 21:03, Roman Tyczka wrote:
    > Bez wsparcia ze strony GPU nie wystartujesz kompa z UEFI. Przynajmniej
    > płyt MSI z chipsetem B550.

    Przyznam że pierwsze słysze. Owszem, to że nie bedzie jakiś ficzerów jak
    fastboot to wiem, ale żeby całkiem nie wstał? To coś nowego. Jesteś tego
    pewny?

    > Nie znalazłem potwierdzenia, że GT710 wspiera GOP.

    Może to niepotrzebne.

  • 12. Data: 2021-05-24 22:43:41
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    On 24.05.2021 21:53, heby wrote:

    > Przyznam że pierwsze słysze. Owszem, to że nie bedzie jakiś ficzerów jak
    > fastboot to wiem, ale żeby całkiem nie wstał? To coś nowego. Jesteś tego
    > pewny?

    Fakt jest taki, że mam nowe mobo MSI B550A-PRO, wsadzam kartę GTX650, i
    zonk, mam taki ekran jak tu:

    https://www.techpowerup.com/forums/attachments/16140
    14286845-jpg.189942/

    To wymusza wyłączenie UEFI i pracę w trybie legacy, przez co komp nie
    wystartuje z dysku GPT itd.

    Porady w necie sugerują update firmwaru karty, nie do każdej karty jest
    firmware z supportem UEFI. Do tej co mam akurat jest, ale to karta
    pożyczona (więc nie będę robił updatu, bo się może posypie coś i będę
    miał kłopot) nim kupię jakąś inną. No i dlatego pytam o kartę.

    > Może to niepotrzebne.

    Może, ale nie udało mi się tego obejść, żeby mieć UEFI i GPT.

    --
    pzdr
    Roman

  • 13. Data: 2021-05-24 23:15:56
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 24/05/2021 22:43, Roman Tyczka wrote:
> [...]
    14286845-jpg.189942/
    > To wymusza wyłączenie UEFI i pracę w trybie legacy, przez co komp nie

    Jesteś pewny że nie wystartuje? O ile wiem, to tylko wyłączy fastboot,
    startować powinien normalnie. Chętnie się dowiem, czy to prawda, bo jest
    masa dezinformacji na necie w sprawie kompatybilności starych kart z
    nowymi płytami.

  • 14. Data: 2021-05-25 09:44:31
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-05-24, Roman Tyczka <r...@h...you.spammer> wrote:

> [...]
    14286845-jpg.189942/

    > To wymusza wyłączenie UEFI i pracę w trybie legacy, przez co komp nie

    No ale tam nic nie stoi o UEFI.... pierwsze słyszę o GOP ale wydaje się
    być kompletnym absurdem, że coś nie miałoby bootować z uefi / gpt przy
    braku odpowiedniej karty graficznej. Na zdrowy rozum, jeśli GOP jest
    do czegokolwiek potrzebny to do użycia jakiś funkcji graficznych w
    ramach uefi, a nie do czegokolwiek z dyskiem.

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2021-05-25 10:41:36
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    On 24.05.2021 23:15, heby wrote:
> [...]
    > startować powinien normalnie. Chętnie się dowiem, czy to prawda, bo jest
    > masa dezinformacji na necie w sprawie kompatybilności starych kart z

    W obrazku, który wkleiłem (ze zdjęciem ekranu) stoi:

    press F1 to run setup
    press F2 to load default values and continue

    Oba włączają tryb zgodności z legacy BIOS (w płycie MSI się to nazywa CSM)

    Innymi słowy, gdy komp ma ustawiony CSM to startuje, gdy UEFI to mam ten
    powyższy komunikat.

    Gdy na dysku, po starcie w trybie CSM, zainstalowałem Ubuntu, tworząc
    ręcznie partycję EFI i zrestartowałem kompa to system nie wstał, nie
    znaleziono go.

    --
    pzdr
    Roman

  • 16. Data: 2021-05-25 10:45:58
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    On 25.05.2021 09:44, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > do czegokolwiek potrzebny to do użycia jakiś funkcji graficznych w
    > ramach uefi, a nie do czegokolwiek z dyskiem.

    Ja też o tym do przedwczoraj nie słyszałem. Nie wiem co to ma wspólnego,
    jestem tak samo zdumiony i dodatkowo wkurzony, bo się kopię z koniem
    zamiast normalnie używać komputera.
    Ale jest coś na rzeczy, w sieci jest pełno wątków o tym.
    Jeśli ktoś wie jak ominąć ten komunikat zachowując aktywne UEFI to się
    chętnie dowiem.

    Kupiłem w końcu kartę GT730, wytropiłem, że powinna mieć wsparcie dla
    UEFI. Jeszcze jej nie mam, jak dotrze dam znać.

    --
    pzdr
    Roman

  • 17. Data: 2021-05-25 13:43:41
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Tue, 25 May 2021 10:41:36 +0200, w <60acb840$0$515$65785112@news.neostrada.pl>,
    Roman Tyczka <r...@h...you.spammer> napisał(-a):

> [...]
    >
    > Gdy na dysku, po starcie w trybie CSM, zainstalowałem Ubuntu, tworząc
    > ręcznie partycję EFI i zrestartowałem kompa to system nie wstał, nie

    Potwierdzam. Też mam taką kartę graficzną (9300), która przestawia BIOS w CSM
    odpowiednim komunikatem. Płyta to MSI VDH PRO MAX + Ryzen 4650G.

  • 18. Data: 2021-05-26 16:41:28
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    On 25.05.2021 10:45, Roman Tyczka wrote:
> [...]
    >
    > Kupiłem w końcu kartę GT730, wytropiłem, że powinna mieć wsparcie dla
    > UEFI. Jeszcze jej nie mam, jak dotrze dam znać.

    Tak więc karta dotarła, malutka (jak niegdyś karty na PCI), pasywna, ma
    3 wyjścia (DVI, HDMI i VGA) i ...NIE ROBI PROBLEMÓW Z UEFI! :-)

    Asus GT7300 2GB, 149 pln na alletanio

    --
    pzdr
    Roman

  • 19. Data: 2021-06-01 01:04:45
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Atlantis" 60abfddb$0$558$6...@n...neostrada.pl

    > 2) Kurs kryptowalut jest korzystny,

    Niekoniecznie...
    https://stooq.pl/q/?s=btcusd&c=1y&t=l&a=lg&b=0

    > Nauczanie zdalne

    > Praca zdalna sprawiła, że wiele firm przez ten rok
    > nie czuło potrzeby wymiany sprzętów w biurach.

    Nie zabrali do domów?

    --