  • 1. Data: 2021-05-18 18:11:39
    Temat: Ciąg dalszy historii: "Adata SU900 znika z systemu - kończy się?"
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    Pierwsza część historii:
    https://groups.google.com/g/pl.comp.pecet/c/er9JS3T0
    jhY

    Ciąg dalszy wygląda tak, że objawy opisane w tym wątku (wyłączanie się
    dysku w trakcie pracy) zdarzają się już praktycznie przy każdym
    włączeniu, często też dysk nie jest widoczny przy starcie lub zawiesza
    system w trakcie ładowania (losowe momenty) Nastąpiło więc pogorszenie
    wobec tego co było opisane w poprzednim wątku

    W dniu dzisiejszym:
    1. Zasilacz rozebrany i obejrzany (nic nie wylane, wypalone itp.)

    2. Tasiemki, złącza po stronie płyty i po stronie tasiemek umyte w
    izopropanolu

    3. Zmieniane kilkukrotnie porty SATA - po zmianie portu SATA SSD
    zachowuje się tak samo (w losowych momentach zdycha, często potrzebny
    RESET żeby dysk był widoczny przez bios)
    Opisanemu poniżej dyskowi HDD i napędowi DVD nie robi różnicy port SATA
    - widoczne za każdym razem tak samo.

    4. Przeniosłem wszystko na poprzednika SSD Adaty czyli HDD WD Blue 1TB.
    Obraz całości zrobił się bez żadnych problemów. Przeniosłem wszystko tak
    jak jest nie modyfikując niczego i nie zmieniając żadnych ustawień (żeby
    mieć pewność, że warunki są takie same) HDD WD Blue 1TB chodzi na tym
    samym porcie, na tej samej tasiemce i na tym samym złączu zasilania co
    do tej pory chodził SSD Adata.

    5. Po udanych przenosinach wykonałem takie oto czynności:

    Dla HDD WD Blue 1TB:
    Wykonałem 10 zimnych startów (między każdym startem ok. 15 minut przerwy
    połączone z całkowitym odcięciem prądu od płyty głównej)
    100% uruchomień OK, dysk za każdym razem widoczny podczas startu (chodzi
    już parę godzin)

    ==
    Dla SSD Adata:
    Wykonałem 10 zimnych startów (między każdym startem ok. 15 minut przerwy
    połączone z całkowitym odcięciem prądu od płyty głównej)
    4 na 10 uruchomień zakończyło się zawieszeniem systemu podczas startu,
    po naciśnięciu RESET dysk był widoczny
    Pozostałe uruchomienia były OK.

    Czy osąd mój ma szanse być uprawniony;), jeśli uznam że winny jest dysk
    SSD Adata, czy dalej powinienem szukać problemu?

    Śmiem twierdzić, że pada elektronika dysku, kontroler pamięci, natomiast
    kości MLC są w doskonałej kondycji.
    Oczywiście Adata SSD Toolbox radośnie pokazuje brak jakichkolwiek
    błędów, SMART też śliczny, tak jak było:)

    --
    t0maszek

  • 2. Data: 2021-05-19 06:34:50
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Przenieś wszystko na Samsunga i spróbuj od nowa.

    -----

  • 3. Data: 2021-05-19 17:10:48
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida..Console>

    W dniu 18 maj 2021 o 18:11, Tomaszek pisze:

    > Czy osąd mój ma szanse być uprawniony;), jeśli uznam że winny jest dysk > SSD
    Adata, czy dalej powinienem szukać problemu?

    Dysk jest winny -- śmierć buntownikowi!

    > Śmiem twierdzić, że pada elektronika dysku, kontroler pamięci,
    > natomiast kości MLC są w doskonałej kondycji.

    Warto przelutować? ;)

    > Oczywiście Adata SSD Toolbox radośnie pokazuje brak jakichkolwiek
    > błędów, SMART też śliczny, tak jak było:)

    Dowiaduję się tu i ówdzie o awaryjności dysków SSD Adata, lecz niewiele
    dowiaduję się o awaryjności dysków SSD: GoodRam, Kingston, Samsung,
    Seagate (o tych w ogóle niewiele dowiaduję się!) WD itd...

    Może dyski SSD Adata są nadmiarowo awaryjne?
    Może są stosowane częściej niż dyski SSD innych producentów?
    Może częściej niż inne dyski trafiają do graczy -- katujących te dyski?
    Może są lepsze i gorsze dyski SSD Adata? (na pewno są, ale czy
    te lepsze są konkurencyjne względem dysków innych producentów?)

    Może warto omijać dyski SSD Adata?
    MLC zachęca... Jak widać -- wabi, by dokopać...

    -=-

    Czy zielone dyski SSD WD (swego czasu były bardzo tanie)
    padały jak muchy w muchozolu?... ;)

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 4. Data: 2021-05-21 13:49:02
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    > Warto przelutować? ;)

    Tym ewentualnie zajmie się serwis gwarancyjny. Dysk ma 5 letnią
    gwarancję, a minęły 2 lata.
    Oczywiście wiem, że łatwo nie będzie. SMART nie zgłasza błędów. Może się
    zdarzyć, że za pierwszym razem dysk będzie widoczny. Włączą, zobaczą, że
    jest OK i odeślą:)))
    Opis usterki i tego co już zrobiłem "wysmażyłem" na 2 strony, ale jak
    będą mieli nie uznać to i tak nie uznają:)

    > Dowiaduję się tu i ówdzie o awaryjności dysków SSD Adata, lecz niewiele
    > dowiaduję się o awaryjności dysków SSD: GoodRam, Kingston, Samsung,
    > Seagate (o tych w ogóle niewiele dowiaduję się!) WD itd...

    Ja też miałem opinie o awaryjności ADATA... pojedyncze. Dla mnie opinia
    typu" dysk do d*py" to żadna opinia, a takie czytałem. Obok w kompie
    działa sobie też SSD ADATA 128GB SP920 i działa sobie już 3 lata (TBW
    ok. 4TB) Zachęcony powyższym do drugiego kompa kupiłem również ADATA. No
    i mam co chciałem:)

    > Może dyski SSD Adata są nadmiarowo awaryjne?

    Być może.

    > Może są stosowane częściej niż dyski SSD innych producentów?

    Być może.

    > Może częściej niż inne dyski trafiają do graczy -- katujących te dyski?

    Być może. Graczem nie jestem (przynajmniej nie wg. współczesnych
    standardów tzn. nie płaczę, że karty graficzne kosztują krocie, mi
    wystarczy GT730:)

    > Może są lepsze i gorsze dyski SSD Adata? (na pewno są, ale czy
    > te lepsze są konkurencyjne względem dysków innych producentów?)

    Zapewne są lepsze i gorsze.

    > Może warto omijać dyski SSD Adata?

    Pytanie za milion:)

    > MLC zachęca... Jak widać -- wabi, by dokopać...

    Jak kupowałem SU900 to technologia MLC wychodziła z użytku, zastępowali
    ją szybciutko TLC. No to uznałem to za okazję, żeby kupić jeszcze MLC.
    Jeszcze dla kumpla wziąłem drugą sztukę (u niego na razie OK) No i mam
    okazję:))))

    > Czy zielone dyski SSD WD (swego czasu były bardzo tanie)
    > padały jak muchy w muchozolu?... ;

    Nie lubię i nie kupuję niczego co ma "green" w nazwie. Kojarzy mi się
    zaraz z pewną współczesną odmianą totalitaryzmu:)

    --
    t0maszek

  • 5. Data: 2021-05-21 16:51:03
    Temat: Re: Ciąg dalszy historii: "Adata SU900 znika zIHN5c3RlbXUgLSBrb8WEY3p5IHNpxJk/Ig=
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    W dniu 2021-05-21 o 16:06, Eneuel pisze:
    > Tomaszek
    >
    > : "wysmażyłem" na 2 strony
    >
    > Sporo... ;) Dasz tu kopię?
    >
    > : ADATA 128GB SP920 i działa sobie
    > : już 3 lata (TBW ok. 4TB)
    >
    > Trochę więcej niż nic...

    Proszę bardzo. No powiedzmy, że wyszło tego strona i trochę:) Zgłoszenie
    reklamacyjne jeszcze nie poszło, więc wszelkie sugestie zmian mile widziane:

    ==
    Dysk SSD Adata SU900 - opis usterki
    Opis usterki: Dysk w losowych (jak się wydaje) momentach znika z systemu
    (zarówno z menadżera zadań jak i menadżera urządzeń) lub nie jest
    widoczny podczas uruchamiania komputera (wtedy naturalnie system się nie
    załaduje) Po twardym resecie jest szansa (nie dzieje się to za każdym
    razem),że pojawi się ponownie i wtedy system uda się załadować.
    Występowanie tych objawów nie ma związku z odczytem lub zapisem danych -
    dzieje się to zarówno gdy dysk nic nie zapisuje lub odczytuje, jak i gdy
    jest intensywnie używany. Można odnieść wrażenie, że ma to charakter
    losowy. W wyniku tych zdarzeń nie zostały utracone żadne dane, po
    ponownym udanym włączeniu się dane są na swoim miejscu. Odczyt SMART za
    pomocą oficjalnego programu producenta (ADATA SSD Toolbox) jak i innego
    programu (w tym przypadku użyty został Crystal Disk Info) nie wykazuje
    żadnego śladu po takowym zdarzeniu. Odczyty są identyczne w obydwu
    programach. TBW na poziomie trochę ponad 3TB, więc do osiągnięcia progu
    gwarancyjnego jeszcze daleko. Dysk od pierwszego włączenia korzysta z
    mechanizmu TRIM wbudowanego w system Windows. Jego włączenie potwierdza
    ADATA SSD Toolbox.
    Zanim zdecydowałem się skorzystać z przysługującej mi gwarancji na
    produkt, wykonałem następujące czynności (które jak mniemam wykluczają
    problem z innym komponentem komputera) i po wykonaniu tych czynności
    problem NIE ustąpił:
    - sprawdzone, wyczyszczone alkoholem izopropylowym oraz ostatecznie
    wymienione przewody do transmisji danych pomiędzy dyskiem a płytą główną
    - testy stabilności pamięci RAM i testy obciążeniowe procesora, testy
    wypadły pomyślnie
    - dysk był podłączany do różnych portów SATA oraz do różnych linii zasilania
    - podmieniony został zasilacz na inny
    - dysk został podłączony do innego komputera
    Po wykonaniu powyższych czynności i braku pozytywnego efektu, cała
    zawartość dysku została przeniesiona na inny nośnik (dysk HDD 3.5 cala o
    podobnej pojemności) bez dokonywania jakichkolwiek zmian (tzw. obraz
    dysku) aby wykluczyć problemy programowe, błędy w samym systemie
    operacyjnym itp. Migracja zakończyła się pomyślnie (aczkolwiek dopiero
    po dwóch próbach, gdyż dysk ADATA dwukrotnie zniknął podczas kopiowania)
    Na przeniesionym nośniku ani razu nie wystąpiła sytuacja z zanikiem
    dysku podczas pracy. Przeniesiony nośnik z powodzeniem pracuje bez
    żadnych problemów, choć oczywiście wolniej bo mowa o nośniku HDD, a nie
    SSD. Przeniesiony system i dysk pracują na tym samym porcie SATA, tym
    samym przewodzie do transmisji danych oraz tej samej linii zasilającej
    co pracował dysk ADATA i problemy nie występują.
    ===

    --
    t0maszek

  • 6. Data: 2021-05-21 17:00:00
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 21/05/2021 15:51, Tomaszek wrote:
    > - dysk został podłączony do innego komputera

    A powiedz tylko (byc moze jeszcze raz bo pewnie mowiles juz w innym
    poscie), czy w innym komputerze objawy sa takie same? Dalej znika i pada
    itd?

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 7. Data: 2021-05-21 17:21:15
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    W dniu 2021-05-21 o 17:00, pioruns pisze:

    > A powiedz tylko (byc moze jeszcze raz bo pewnie mowiles juz w innym
    > poscie), czy w innym komputerze objawy sa takie same? Dalej znika i pada
    > itd?

    Tak.

    --
    t0maszek

  • 8. Data: 2021-05-21 17:52:26
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 21/05/2021 16:21, Tomaszek wrote:

    > Tak.

    To ja bym na twoim miejscu zrobil krotki i zwiezly opis. Typu:

    ***
    Dysk SSD Adata SU900 - opis usterki
    Dysk znika z systemu po srednio kilku godzinach od momentu wlaczenia.
    Powoduje to zawieszenie komputera i/lub niemoznosc wlaczenia systemu z
    dysku. Czasami znika/zawiesza sie po kilku minutach, czasami po wielu
    godzinach.
    - dysk był podłączany do różnych portów SATA oraz do różnych linii zasilania
    - podmieniony został zasilacz na inny
    - dysk został podłączony do innego komputera
    - inne dyski pracuja poprawnie w tym samych komputerach, na tych samych
    zasilaczach i kablach i portach SATA
    ***

    Zmien sobie ile tam minut godzin maja oni czekac aby im sie zawiesilo,
    aby nie bylo, ze zostawili na noc, nie zawiesi im sie, i zwala na Ciebie.
    Im wiecej im podasz danych na temat swojego komputera i testow, ktore
    wykonywales, tym wiecej beda mieli punktow aby cos na Ciebie zwalic.
    Albo chociazby wypytywac i przedluzac proces. Oni tam maja swoje
    procedury i ich nie obchodzi co tam widziales w danych SMART i czy
    miales TRIM. Pisze z doswiadczenia mojego, ale oczywiscie zrobisz jak
    uwazasz. Powodzenia :)

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 9. Data: 2021-05-21 18:18:38
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    W dniu 2021-05-21 o 17:52, pioruns pisze:
> [...]
    > procedury i ich nie obchodzi co tam widziales w danych SMART i czy
    > miales TRIM. Pisze z doswiadczenia mojego, ale oczywiscie zrobisz jak

    Przyjąłem koncepcję, że im więcej napiszę co już zrobiłem to będą mieli
    mniej możliwości do odrzucenia. Rozległy opis (wg. oczywiście mojego
    wyobrażenia) tworzy wrażenie, że użytkownik starał się wykluczyć usterkę
    innego komponentu.
    Ale nie upieram się przy tej koncepcji:)

    Napisz może krótko jakie miałeś doświadczenia z serwisowaniem sprzętów.
    Na pewno wezmę to pod uwagę przy opisie usterki.

    --
    t0maszek

  • 10. Data: 2021-05-21 18:28:15
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 21/05/2021 17:18, Tomaszek wrote:

    > Napisz może krótko jakie miałeś doświadczenia z serwisowaniem sprzętów.
    > Na pewno wezmę to pod uwagę przy opisie usterki.

    Niezliczone batalie na eBay ze sprzedawcami elektroniki zagranica mnie
    tego nauczyly, a jeszcze z Polski to batalie z xkom o wadliwe zasilacze,
    gdzie xkom zamiast wykonowac rekojmi (czy jak to sie tam nazywa) sklepu,
    to chcial wykonac gwarancje producenta, po paru miesiach czekania na
    towar w gwarancji (mimo, ze nie chcialem gwarancji tylko rekojme),
    zwiekszylem cisnienie na nich publikujac kilka opinii na internecie o
    ich sklepie, srodki szybko sie znalazly spowrotem na koncie.

    --
    pozdrawiam, pioruns