  • 31. Data: 2015-05-13 12:47:18
    Temat: Re: Peltier, chłodzenie
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:5777952773$2...@s...com.
    ..
    Hello Jarosław,
    > [...]

    Sluszna uwaga. Tylko trzeba jeszcze falownik ...

    >Skoro użyć agregatu, to lepiej schładzać wodą jego skraplacz...

    Hm, jesli koledze brakuje 2-3 stopni i ~140W mocy chlodzacej ?

    Czy rozdzielic wode na dwa strumienie - jeden chlodzi pomieszczenie
    bezposrednio, drugi skraplacz agregatu.

    J.

  • 32. Data: 2015-05-13 13:04:49
    Od: Dupek Żołędas <s...@g...com>

    Przepiękna dyskusja.
    Kolejna fachowa.
    Myślę, że na kilka dni co najmniej.
    Rzeźba w gównie to jest to.

    A ja włączę sobie klimatyzator jak potrzeba zaistnieje.

  • 33. Data: 2015-05-13 13:04:59
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2015-05-13 o 11:03, Gof pisze:

    > I tak jest.

    > Problem jest taki, że studnia jest nieużywana, woda w niej stoi. Myślałem
    > nad użyciem wody bezpośrednio ze studni, ale wtedy pompa musiałaby mieć
    > większą moc (albo mniejszy przepływ), żeby podnieść wodę na te kilka metrów
    > (sama studnia ma ze 4m, potem 15m poziomo i kolejne 2-3m na pierwsze piętro
    > domu, czyli mamy słup 6-7m).

    Ale jeśli rurę powrotną opuścisz do studni to nie masz różnicy ciśnień
    za to podgrzewasz wodę w studni. Możesz też oczywiście nie wlewać wody
    do studni tylko używać do podlewania. Słup 7m to w przypadku małej
    pompki jest graniczna wartość przy której wydajność spada do zera.
    Możesz dać 2 pompki.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 34. Data: 2015-05-13 13:09:25
    Od: Mario <M...@...pl>

    > Sierpień nie ma tu żadniego znaczenia. Temperatura wód podziemnych przez
    > cały rok jest stała, równa się średniorocznej lokalnego klimatu

    No ale on ma wodę na głębokości 4 m, raczej będzie miał w niej
    temperaturę gruntu, która się jednak waha.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 35. Data: 2015-05-13 13:23:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Sluszna uwaga. Tylko trzeba jeszcze falownik ...

    Albo zbudować agregat z silnikiem BLDC, który w bardzo elastyczny
    sposób w szerokim zakresie zamienia energię ze słońca na użyteczną
    prace w obiegu klimatyzacji. Wspominałem kiedys o tym.

    > Hm, jesli koledze brakuje 2-3 stopni i ~140W mocy chlodzacej ?

    Co znaczy "brakuje"? Jeśli chce się z korzystać z darmowego źródła
    chłodu, to się nie marudzi, nie kombinuje z najdroższymi metodami
    pompowania ciepła, tylko sie po prostu bierze wymiennik o większej
    powierzchni. tak jest najtaniej.

    > Czy rozdzielic wode na dwa strumienie - jeden chlodzi pomieszczenie
    > bezposrednio, drugi skraplacz agregatu.

    To się nazywa pompa ciepła i to jest oczywiste. Zawsze lepiej pchać
    ciepło w coś cłodnego o dużej pojemności cieplnej (woda) niż je
    przekazywać w duszne gorące powietrze ulicy. Z tym że w krajach o
    gorącym klimacie przeważnie trudno to inaczej zorganizować. A nasi
    spece potrafią tylko podejrzeć i zrobić tak samo.

    Ale robi się też inaczej -- wieżowce w gorących krajach mają często
    w podziemiach basen z wodą, który w nocy schładzany jest przez agregaty.
    W dzień zimna woda krąży po klimakonwektorach. Ponieważ światowy
    przemysł dorobił się już takich urządzeń, w Polsce wystarczy wziąć
    gotowe i wpuścić w nie wodę z podziemi. Jej parametry (temparatura)
    są zbliżone do wystepujących w klimie z wodnym basenem. Stosunek
    energii potrzebnej na pompowanie wody ze studni do energii chłodzącej,
    to około 1:60. Do znaczy z 1 kWh prądu można mieć 60 kWh klimy.
    Klasyczny powietrzny klimatyzator, to w wielu przypadkach typowych
    dla Polski, jest strasznym marnotrawstwem energii.

    --
    Jarek

  • 36. Data: 2015-05-13 13:28:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mario napisał:

    > No ale on ma wodę na głębokości 4 m, raczej będzie miał w niej
    > temperaturę gruntu, która się jednak waha.

    Na czterech metrach już się nie waha. Nie ma rocznych zmian, a nawet
    te występujące w dłuższych okresach się uśredniają. Na Syberii jest
    w gruncie wieczna zmarzlina, choć obecna średnioroczna temperatura
    jest tam wyższa od zera. W Polsce niedaleko Suwałk też kilka lat temu
    w wierceniach geologicznych natrafiono na temoeratury nico niższe od
    zera.

    --
    Jarek

  • 37. Data: 2015-05-13 13:40:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mario napisał:

> [...]
    > do studni tylko używać do podlewania. Słup 7m to w przypadku małej
    > pompki jest graniczna wartość przy której wydajność spada do zera.

    Nie ma technicznych problemów z wydajnym pompowaniem wody nawet na
    większe wysokości. Pompy studzienne są tanie. Ale najlepiej się
    sprawdzają (ekonomicznie), jeśli pracują z maksymalnym wypływem,
    możliwie niestłumionym. Moc silnika trudno regulować i dopasować
    do potrzeb. Najlepzszym rozwiązaniem jest kilkusetlitrowy rezerwuar
    wodny umieszczony powyżej klimakowektorów. Woda jest do niego
    okresowo pompowana, a potem grawitacyjnie zasila układ klimatyzacji.
    Dana woda podlegająca ciśnieniu, napotykając na otwór, czyli szczelinę,
    wypływa. Praw fizyki pan nie zmienisz i nie bądź pan głąb. Regulację
    otworu (czyli szczeliny) prowadzi się łatwo.

    --
    Jarek

  • 38. Data: 2015-05-13 14:36:44
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2015-05-13 o 10:56, Gof pisze:

    > Zapytam znajomego budowlańca.

    > Hmm, a kaloria nie jest jednostką energii, czyli trzeba jeszcze uwzględnić
    > czas, przez jaki działa ta moc?

    Na sekundę oczywiście. Zresztą pisałem dalej:
    "Czyli możesz w ciągu sekundy podgrzać 40 gramów wody"

    > Ale to nie zmniejszy mi temperatury. Woda ma określoną temperaturę,
    > mierzyłem w zeszłym roku i było to 10 stopni.

    Oczywiście, że nie zmniejszy, ale może się okazać, że przy tym
    przepływie już na połowie długości wymiennika woda jest zagrzana i
    więcej ciepła nie przyjmie. Zwiększenie przepływu mogłoby obniżyć
    temperaturę w dalszej części wymiennika.

    Chcę zrobić na dniach
    > termometr kilkustrefowy, żeby to dokładnie pomierzyć (zmierzyć temperaturę
    > wody wchodzącej do konwertera, wychodzącej z niego do pompy, wracającej z
    > pompy do studni... i jeszcze dwa kanały w razie gdybym chciał użyć
    > Peltiera - dwa, bo chcę mierzyć też stronę gorącą).

    > Z tym przepłwem tak naprawdę strzelałem, bo jakiś trzeba założyć. Rurki to
    > alupex 16mm (czyli jak już ktoś zauważył, 12mm w środku).

    Potrzebujesz co najmniej 1kW (a najlepiej ze 2). Użycie Peltiera nic ci
    specjalnie nie da. Chyba że dasz ich z pięć i będziesz zużywał 1.2 kW
    energii na działanie Peltierów. Koszty cię zjedzą. Lepiej kupić
    przenośny klimatyzator.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 39. Data: 2015-05-13 14:39:16
    Od: Mario <M...@...pl>

> [...]
    > chłodu, to się nie marudzi, nie kombinuje z najdroższymi metodami
    > pompowania ciepła, tylko sie po prostu bierze wymiennik o większej

    Albo użyć ze dwa. Albo wymusić większy przepływ powietrza.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 40. Data: 2015-05-13 14:39:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mario" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >wlewać wody do studni tylko używać do podlewania. Słup 7m to w
    >przypadku małej pompki jest graniczna wartość przy której wydajność

    Ale jedna zanurzona w studni ?

    Spuszczenie rury do studni zaowocuje tym, ze w instalacji bedzie te
    ~ok -0.5 atm, czy jak kto woli 0.5 atm abs.

    a wtedy:
    a) uzyty grzejnik moze implodowac,
    b) na pompie robi sie kawitacja ..

    J.